فهرست مقالات حشمت اله سعدی


  • مقاله

    1 - بررسی و تحلیل مهم‌ترین چالش‌های ارتباط بین تحقیق و ترویج کشاورزی استان همدان
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1400
    فقدان ارتباط موثر بین ترویج کشاورزی و تحقیقات یکی از موانع اصلی در موفقیت ترویج است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل عاملهای موثر ارتباط تحقیق و ترویج از دیدگاه کارشناسان و متخصصان این دو حوزه مهم در توسعه کشاورزی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق عبارتند از کارشناسان بخ چکیده کامل
    فقدان ارتباط موثر بین ترویج کشاورزی و تحقیقات یکی از موانع اصلی در موفقیت ترویج است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل عاملهای موثر ارتباط تحقیق و ترویج از دیدگاه کارشناسان و متخصصان این دو حوزه مهم در توسعه کشاورزی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق عبارتند از کارشناسان بخش تحقیقات و ترویج کشاورزی در استان همدان ( N=267). از این افراد تعداد 135 نفر به صورت تصادفی در دو مرحله انتخاب و نظرات آن ها گردآوری و تحلیل شده است. ابزار اصلی پژوهش عبارت است از پرسشنامه ای محقق ساخته که پایایی آن به وسیله الفای کرونباخ و تتای ترتیبی تائید شده است. برای رسیدن به سازه های اصلی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. همچنین برای تعین سهم عامل از نرم افزار SmartPLS و برای ارزیابی برازش مدل از نرم افزار اموس بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد فقدان ارتباط پژوهشکران بخش تحقیقات با ترویج کشاورزی در سطح مزرعه به چهار عامل تاکید نهاد ترویج و تحقیقات بر وظیفه گرایی به جای نهادگرایی، ضعف نیازسنجی پژوهشی در ساختار تحقیقات کشاورزی، غرور سازمانی و بی توجهی به نهادهای دیگر به ویژه در بخش تحقیقات و نهایتا ضعف در ارتباط سازمانی خلاصه می شود. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد شده است دو نهاد ترویج و تحقیق بیش از هر چیزی باید به اثربخشی فعالیت ها بیاندشند و نه صرفا انجام وظیفه. دوم این که هر دو نهاد از وجه منفی غرور سازمانی دور باشند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط موثر برقرار کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - پذیرش تجارت الکترونیک در بنگاه‌های تجاری بخش کشاورزی مطالعه موردی: تعاونی‌های تولید کشاورزی
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1397
    پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل تأثیر‌گذار بر پذیرش تجارت الکترونیک در تعاونی‌های تولید کشاورزی انجام‌گرفته است. جامعه‌آماری پژوهش شامل 1565 نفر از مدیران، اعضای هیئت‌مدیره و کارشناسان شرکت‌های تعاونی کشاورزی و ادارات تعاون سه استان اصفهان، همدان و تهران بود که حجم نمونه چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل تأثیر‌گذار بر پذیرش تجارت الکترونیک در تعاونی‌های تولید کشاورزی انجام‌گرفته است. جامعه‌آماری پژوهش شامل 1565 نفر از مدیران، اعضای هیئت‌مدیره و کارشناسان شرکت‌های تعاونی کشاورزی و ادارات تعاون سه استان اصفهان، همدان و تهران بود که حجم نمونه لازم، 309 نفر محاسبه گردید. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد، چارچوب مفهومی پژوهش از برازش خوبی برخوردار می‌باشد. همچنین سه متغیر برداشت از فایده (سودمندی)، سهولت استفاده از تجارت الکترونیک و هنجار ذهنی با نگرش نسبت به پذیرش تجارت الکترونیک رابطه مثبت و معنی‌داری دارد. بین نگرش نسبت به پذیرش تجارت الکترونیک و سودمندی آن با قصد (نیت) رفتاری، رابطة مثبت و معنا‌داری مشاهده گردید. بر این اساس به‌منظور توسعه تجارت الکترونیک در تعاونی‌های تولید کشاورزی باید اثرات مثبت کاربرد این نوع تجارت را گوشزد و نگرانی بهره‌برداران از پیچیدگی‌های آن را کاهش داد پرونده مقاله