فهرست مقالات حمید محسنی منفرد


  • مقاله

    1 - شبیه‌ سازی یک سایت نیروگاهی چرخه ترکیبی با هدف جذب دی‌اکسیدکربن و کاهش مخاطرات محیط زیستی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 3 , سال 25 , بهار 1402
    زمینه و هدف: CO2 ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی منجر به اثر گلخانه ای خواهد شد. بنابراین کنترل آن در سیکل های تولید توان که یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار CO2 هستند، امری ضروریست. در این تحقیق با استفاده از شبیه‌سازی سیکل تازه اختراع شده آلام و ایجاد سیکل ترکیبی بر مبنای آ چکیده کامل
    زمینه و هدف: CO2 ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی منجر به اثر گلخانه ای خواهد شد. بنابراین کنترل آن در سیکل های تولید توان که یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار CO2 هستند، امری ضروریست. در این تحقیق با استفاده از شبیه‌سازی سیکل تازه اختراع شده آلام و ایجاد سیکل ترکیبی بر مبنای آلام ، از CO2 تولیدی در سیکل آلام به عنوان سیال عامل استفاده شده و علاوه بر کاهش اثر گلخانه ای، از انرژی اتلافی در سیکل آلام به عنوان تامین کننده انرژی دو سیکل دما متوسط، و دما پایین استفاده خواهد شد. کاهش اتلاف انرژی با استفاده از ایجاد سیکل ترکیبی نو بنیاد، منجر به افزایش راندمان LHV نیروگاه و در نتیجه کاهش پدیده زمین‌گرمایش و مخاطرات زیست‌محیطی خواهد شد. روش بررسی: با استفاده از نرم افزار ترموفلو شبیه سازی سیکل آلام، رانکین ارگانیک و همچنین سیکل استیم صورت پذیرفت و سپس سیکل های مذکور به منظور کاهش اتلاف انرژی با یکدیگر ترکیب شده و نتایج توسط نرم‌افزار ترموفلو و اکسل مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: سیکل ترکیبی شبیه سازی شده در حالت ایده‌آل نسبت به سیکل آلام به میزان 5/0% افزایش LHV و با در نظر گرفتن اتلاف انرژی توسط قطعات در سیکل آلام، و سپس ایجاد سیکل ترکیبی، به میزان98/0% افزایش راندمان خواهد داشت. بحث و نتیجه گیری: ایجاد سیکل ترکیبی منجر به کاهش اتلاف انرژی در سیستم شد. CO2 تولید شده در نیروگاه در سیستم مهار شده و همچنین با بررسی شرایط محیطی نیروگاه و افزایش فشار به میزان127/1 بار، رطوبت نسبی 0.1، دمای صفر درجه، راندمان LHV نیروگاه افزایش پیدا کرد. افزایش راندمان نیروگاه، کاهش اتلاف انرژی و همچنین جذبCO2 ، همگی منجر به کاهش پدیده زمین‌گرمایش و حفاظت از محیط زیست خواهد شد. پرونده مقاله