فهرست مقالات سارا احمدی


  • مقاله

    1 - بازنگری در کیفیات رنگی بوستان های شهری در جهت ارتقاء كيفيت زيبايي شناسي محيط (مطالعه موردی: بوستان نرگس، منطقه ١٨ شهرداري تهران)
    انسان و محیط زیست , شماره 69 , سال 22 , تابستان 1403

    زمینه و هدف: منظر شهری، یکی از عناصر ضروری زندگی روزمره شهری و مهم ترین بخش شهرها به شمار می روند و بخش مهمی از فضاهای عمومی و بازنمود زندگی مدرن شهری و محیطهایی برای تفریح، گذران اوقات فراغت و زندگی اجتماعی و فرهنگی محسوب می گردند. بنابراین توجه به کیفیات بصری و زیب چکیده کامل

    زمینه و هدف: منظر شهری، یکی از عناصر ضروری زندگی روزمره شهری و مهم ترین بخش شهرها به شمار می روند و بخش مهمی از فضاهای عمومی و بازنمود زندگی مدرن شهری و محیطهایی برای تفریح، گذران اوقات فراغت و زندگی اجتماعی و فرهنگی محسوب می گردند. بنابراین توجه به کیفیات بصری و زیبائی شناختی در این مناظر می تواند نقش موثری بر سرزندگی و سلامت روحی و روانی شهروندان داشته باشد و در نهایت موجب دستیابی به پایداری مناظر شهری گردد. در این میان رنگ به عنوان يكي از مهمترين عناصر بصري ميتواند نمودي فعال وتاثيرگذاردر کیفیات زیباشناسانه منظر يك شهر داشته باشد. کیفیات رنگی در مناظر شهري می توانند موجب بروز هویتی مشخص و قدرتمند شوند و اين قابليت را به افراد ميدهند تا به آساني به تفكيك فضاها بپردازند و فضاهاي مختلف را از يكديگر تميز دهند. بنابراین می توان ادعا نمود که ارتقاء کیفیات زیباشناسائه مستلزم استفاده هماهنگ، متنوع و معنی دار از عنصر رنگ است. اما متاسفانه امروزه شهرهای ما دچار فقر رنگی هستند و بهره گیری اصولی از این عنصر قدرتمند و ارزشمند در مناظر شهری تا حدزیادی دچار غفلت گردیده است. در همین راستا، بوستان نرگس منطقه 18 شهرداری تهران به عنوان نمونه موردی در این تحقیق انتخاب شده و هدف از انجام این پژوهش، بازنگری در کیفیات رنگی این بوستان در جهت ارتقاء کیفیات زیبایی شناسی آن است. روش بررسی: این تحقیق، مؤلفه های اصلی مرتبط با تئوری رنگ را که شامل صفات رنگ، کنتراست رنگ و ترکیب بندی رنگ ها است مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد تا از آن طریق ضمن تعیین میزان تاثیرگذاری هر یک از این عوامل بر ارتقاء کیفیات زیبائی شناسی در محیط، با بهره گیری از این عوامل به بازطراحی بوستان نرگس با هدف ارتقاء کیفیات زیبائی شناسی در آن بپردازد. روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای و میدانی(پرسش نامه و پیمایش) بوده و داده های جمع آوری شده در مرحله شناخت محدوده مورد مطالعه با استفاده از تکنیک SWOT و داده گردآوری شده از طریق پرسشنامه از طریق نرم افزار SPSSنسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. یافته ها: نتایج بیانگر آن است که به ترتیب ترکیب بندی یا کمپوزیسیون رنگ ها با ضریب بتای 31/0، بهره گیری از کنتراست باضریب 22/0 و استفاده مناسب از صفات رنگی با ضریب 19/0 می توانند بر ارتقاء کیفیات زیبائی شناسی بوستان نرگس تاثیرگذار باشند و می توانند به فضا یکپارچگی و وحدت بخشیده و آن را از فضاهای پیرامون متمایز و هویت مند نمایند. بحث و نتیجه گیری: در نهایت نیز تلاش گردیده براساس نتایج حاصل شده، در این بوستان راهکارهای مناسب جهت بازطراحی و در نهایت طرح راهبردی ارائه گردد و باتوجه به نتایج حاصل از این تحقیق سعی شده در طرح پیشنهادی تمرکز بیشتری روی تنظیم و ترکیب رنگ‌ها و استفاده آن‌ها در کنار هم باشد.

    پرونده مقاله