فهرست مقالات شیما صراحتی


  • مقاله

    1 - بررسی جایگاه آموزش در مدیریت پسماند خانگی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 142 , سال 26 , بهار 1403

    زمینه و هدف:چکیده کامل

    زمینه و هدف: مدیریت پسماند خانگی به دلیل تاثیر آلودگی پسماندهای شهری بر سلامتی انسان و محیط زیست اهمیت دارد. ارتقاء مدیریت پسماندهای شهری با در نظر گرفتن نقش مردم امکان پذیر است. از این رو شناخت وضعیت موجود و بررسی میزان علاقمندی، مشارکت و آموزش مردم برای رسیدن به وضعیت مطلوب ضروری می نماید.

    روش بررسی: این پژوهش با استفاده از پرسش نامه به تعیین و تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی در مورد میزان آشنایی (شهروندان شهرداری منطقه 13 تهران) با مسایل مدیریت پسماندهای خانگی پرداخته است.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بسیاری از مردم با مفهوم و ویژگی های پسماند خانگی و تفکیک از مبدا آشنایی ندارند. به نظر می رسد از طریق تبلیغات در رسانه ها و آموزش به کودکان و نوجوانان در مدارس، مردم بیشتر می توانند با مفاهیم فوق و مشارکت در تفکیک پسماند خانگی آشنا شوند. همچنین نقش زنان نیز در تفکیک پسماند بسیار مهم است. از جمله عواملی که مانع همکاری مردم با اجرای طرح تفکیک پسماندهای خانگی می شود را می توان عدم آگاهی و آموزش،کمبود امکانات و نبودن انگیزه مالی برشمرد. علاوه بر این استفاده از ابزارهای مالی مانند خرید زباله های تفکیک شده و اخذ جریمه از مشاغل آلاینده نیز می تواند مردم را به تفکیک پسماندهای خطرناک خانگی تشویق نماید.

    بحث و نتيجه گيري: در جمع آوری پسماندهای خانگی مشارکت مردم بخصوص زنان نقش مهمی دارد. عدم آموزش کافی و آشنا نبودن با مفهوم و ویژگی پسماند خانگی از عوامل مهمی هستند که مانع همکاری مردم با اجرای طرح تفکیک پسماندهای خطرناک خانگی است.

    پرونده مقاله