فهرست مقالات احمد خسروی


  • مقاله

    1 - چابکی سازمان و عوامل موثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 17 , سال 6 , پاییز 1394
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد چکیده کامل
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند و پرسشنامه‌ای تحت وب حاوی 100سئوال را بصورت خودایفا تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SmartPLSو SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 79 (6/51%) افراد را زنان تشکیل می‌دادند. 57 (3/37%) نفر دارای سابقه کار زیر 10 سال بودند. تفاوت معنی‌داری بین میانگین کلیه شاخص‌های پاسخ‌گویی، سرعت، شایستگی، انعطاف‌پذیری و چابکی در رده‌های جنس، سن، سابقه کار و تحصیلات مشاهده نشد (05/0≤P). ولی در شاخص‌های پاسخ‌گویی محقق شده (002/0=P)، سرعت محقق شده (002/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (022/0=P)، چابکی محقق شده (009/0=P) در سطوح مختلف سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. هم‌چنین برای افراد با رسته‌های شغلی مختلف تفاوت معناداری در شاخص‌های سرعت محقق شده (031/0=P)، شایستگی محقق شده (018/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (043/0=P)، چابکی محقق شده (016/0=P) وجود داشت. در مدل نهایی نیز سه عامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش داشتند. نتیجه‌گیری: عوامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش دارند و بهبود در عوامل فوق می‌تواند سبب ارتقاء چابکی دانشگاه گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - عوامل موثر بر میانگین ویزیت - ساعت در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعد از اجرا طرح تحول نظام سلامت
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 29 , سال 9 , پاییز 1397
    مقدمه:پایبند بودن پزشک به زمان استاندارد ویزیت نقش مه‌می‌در تشخیص و درمان وکاهش نیاز به ویزیت مجدد دارد. لذا مطالعه حاضر به تعیین روند تغییرات شاخص ویزیت - ساعت پزشکان بعد از طرح تحول نظام سلامت پرداخته است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت‌ مقایسه‌ای ، 6 ماهه دوم سال‌های1 چکیده کامل
    مقدمه:پایبند بودن پزشک به زمان استاندارد ویزیت نقش مه‌می‌در تشخیص و درمان وکاهش نیاز به ویزیت مجدد دارد. لذا مطالعه حاضر به تعیین روند تغییرات شاخص ویزیت - ساعت پزشکان بعد از طرح تحول نظام سلامت پرداخته است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت‌ مقایسه‌ای ، 6 ماهه دوم سال‌های1393و 1395 مقایسه گردیدند. جامعه آماری کلیه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران (24 بیمارستان) انتخاب شدند، اطلاعات مربوط به ویزیت درمانگاه‌های تخصصی هر بیمارستان (ساعت فعالیت ماهیانه پزشک و تعداد بیمار ویزیت شده، آموزشی / درمانی بودن ، نوع تخصص پزشک، وضعیت استخدام پزشک و ...) استخراج و با استفاده از نرم‌افزار STATA12، با آزمون‌های مرتبط در سطح معنی‌‌داری05/0p< آنالیز گردید. یافته‌ها: شاخص ویزیت - ساعت در سال1393برابر با 17/7± 11/9، درسال 1395 این میزان به 4/2±8/4 ویزیت به ازای یک ساعت فعالیت پزشک بوده است (0/002=p).‌مقایسه‌این شاخص در سه گروه تخصص نشان داد که میانگین ویزیت - ساعت متخصصین جراحی، 15/7 ±12/0، متخصصین داخلی، 12/4±9/7 و گروه سایر متخصصین، 4/2±7/8 بوده است (0/002=p)، سال 1393 میانگین ویزیت - ساعت در بیمارستان‌های درمانی برابر با 12/1±10/3 و در بیمارستان‌های آموزشی - درمانی 23/4±14/5 بوده است (0/02=p)، سال 95 در بیمارستان‌های درمانی برابر با 3/6±8/1 و بیمارستانهای آموزشی - درمانی برابر با 4/9±8/8 بوده است (0/1=p). میانگین ویزیت - ساعت با تخصص پزشکان (0/001>p) و مالکیت بیمارستان (0/043=p) ارتباط معنی‌دار داشت. نتیجه‌گیری: میانگین شاخص ویزیت - ساعت در سال 1395 نسبت به سال 1393 بهبود یافته است. لذا در عین توجه به بهبود مستمر این روند، نظارت‌های بیشتر در جهت رسیدن به اهداف این بسته خدمتی مهم توصیه ‌می‌شود. پرونده مقاله