فهرست مقالات محمدرضا ملکی


  • مقاله

    1 - مولفه‌های موثر در استقرار بیمه پایه سلامت در ایران
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 10 , سال 4 , تابستان 1391
    مقدمه: چرخه اصلاح نظام بیمه درمانی، مشابه دیگر چرخه‌های تصمیم‌گیری در مسائل اساسی کشور است. لذا مناسب آن است که مشکلات و زیرساخت‌های لازم جهت استقرار از ابتداء ریشه‌یابی شده و نقشه علمی آن جهت دستیابی به پوشش فراگیر بیمه سلامت ترسیم گردد. این پژوهش نیز با هدف تعیین مؤلف چکیده کامل
    مقدمه: چرخه اصلاح نظام بیمه درمانی، مشابه دیگر چرخه‌های تصمیم‌گیری در مسائل اساسی کشور است. لذا مناسب آن است که مشکلات و زیرساخت‌های لازم جهت استقرار از ابتداء ریشه‌یابی شده و نقشه علمی آن جهت دستیابی به پوشش فراگیر بیمه سلامت ترسیم گردد. این پژوهش نیز با هدف تعیین مؤلفه‌های موثر در استقرار بیمه پایه سلامت در سال شش ماهه اول سال 1392 انجام گردیده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر در بین 30 نفر از خبرگان عرصه بیمه سلامت کشور از سازمان‌های بیمه‌گر اصلی انجام گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و توسط نرم‌افزار spss19 و آزمون تی تک نمونه‌ای مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‎ها: اجباری بودن پوشش جمعیت، ایجاد بانک اطلاعات جامع بیمه‌شدگان، پیش‌رونده بودن تأمین‌مالی، اجرای کامل طرح پزشک خانواده، تعریف دقیق بسته خدمات و نظارت بر کیفیت خدمات ارائه‌شده، 6 مؤلفه‌ موثر بوده‌اند. نتیجه‎گیری: بر اساس نتایج حاصل، ایجاد پوشش همگانی بیمه سلامت در کشور، نیازمند ایجاد بدنه خبره در طراحی برنامه‌ای بلندمدت و نظام‌مند در جهت رفع موانع در استقرار و برقراری تعامل بین سازمان‌های بیمه‌ای در کشور خواهد بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - عوامل مؤثر بر نتجیه گرایی در مدیریت فرآیند واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1388
    مقدمه :‌در سال‌های اخیر بحث نتیجه گرایی در مراکز بهداشتی درمانی ایران مورد توجه واقع شده است. هدف مطالعه‌ی حاضر شناسایی عوامل اصلی مؤثر بر نتیجه گرایی در مدیریت فرآیند در واحدهای پشتیبانی بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی ایران بود. روش پژوهش:&zwnj چکیده کامل
    مقدمه :‌در سال‌های اخیر بحث نتیجه گرایی در مراکز بهداشتی درمانی ایران مورد توجه واقع شده است. هدف مطالعه‌ی حاضر شناسایی عوامل اصلی مؤثر بر نتیجه گرایی در مدیریت فرآیند در واحدهای پشتیبانی بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی ایران بود. روش پژوهش:‌ ابتدا با انجام مطالعه‌ی تطبیقی، متغیرهای مربوط به مؤلفه نتیجه گرایی الگوهای مدیریت فرآیند به دست آمد. سپس پرسشنامه‌ای برای سنجش این مؤلفه تدوین شد و روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تایید شد. محیط پژوهش واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی، و جامعه‌ی پژوهش مسئولان بهبود کیفیت بیمارستان‌ها بودند. پس از تعیین کفایت حجم نمونه و انجام تست بارتلت نمونه گیری به صورت سرشماری به عمل آمد. تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی انجام شد. یافته‌ها: پس از تحلیل عاملی، متغیرها در قالب دو عامل نتایج کمی و خلاق و نتایج کیفی نامگذاری شدند. عامل اول 44003 در صد عامل دوم 1808 در صد واریانس کل متغیرها را تبیین نمود. این دو عامل 620048 درصد واریانس کل متغیرهای نتیجه گرایی را نشان می‌دادند. شاخص‌های برازش خطای ریشه مجذور میانگین تقریب، شاخص نیکویی برازش، شاخص برازش مقایسه‌ای و شاخص ریشه‌ی میانگین مجذور باقی مانده برای مؤلفه نتیجه گرایی به ترتیب برابر با 090،090،0047و 004 بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به مطلوب بودن شاخص‌های محاسبه شده، عوامل شناسایی شده برای مؤلفه نتیجه گرایی در مدیریت فرایند در واحدهای پشتیبانی بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی مناسب می‌باشد. پرونده مقاله