فهرست مقالات علی محقر


  • مقاله

    1 - رابطه بین هوش عاطفی و نوآوری کارکنان بیمارستان شهیدصدوقی یزد
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 7 , سال 3 , زمستان 1390
    مقدمه: هوش عاطفی به عنوان یکی از عواملی است که کارایی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از عواملی است که نوآوری فرد را در سازمان به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه هوش عاطفی و نوآوری بین کارکنان و پرسنل بیمارستان صدوقی یزد انجام شده است. رو چکیده کامل
    مقدمه: هوش عاطفی به عنوان یکی از عواملی است که کارایی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از عواملی است که نوآوری فرد را در سازمان به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه هوش عاطفی و نوآوری بین کارکنان و پرسنل بیمارستان صدوقی یزد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی است. نمونه این پژوهش 291 نفر از کارکنان که به صورت تصادفیِ طبقه‌بندی شده (سهمیه‌ای) انتخاب شده‌اند. اطلاعات لازم برای آزمودن فرضیه‌ها از طریق دو پرسشنامه بستۀ هوش عاطفی و پرسشنامه محقق ساخته نوآوری به دست آمده است. مقدار ضریب پایایی هوش عاطفی و نوآوری 86/0به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل و بررسی داده‌های گردآوری شده، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: ضریب همبستگی بین هوش عاطفی و نوآوری 675/0، بین خودآگاهی و نوآوری 538/0، بین خود مدیریتی و نوآوری 526/0، بین آگاهی اجتماعی و نوآوری 615/0، مدیریت رابطه و نوآوری 632/0 بدست آمد، که نشان‌دهنده‌ی آن است که رابطه‌ی مثبت و معناداری بین هوش عاطفی و نوآوری کارکنان وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به این که بین هوش عاطفی با نوآوری کارکنان ارتباط معناداری وجود دارد، می‌توان از ارتباط بین آنها، در زمینه افزایش بهره‌وری و عملکرد کارکنان و ایجاد خلاقیت در بین کارکنان استفاده نمود، و با اکتسابی بودن هوش عاطفی، می‌توان با پرورش و ارتقای هوش عاطفی، کارآفرینی و نوآوری را در بین کارکنان تقویت و افزایش داد. کلید واژه‌ها: نوآوری، هوش عاطفی، خودآگاهی، خودمدیریتی، مدیریت رابطه. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر مولفه‌های بازاریابی داخلی بر بهبود عملکرد پرسنل شاغل در بیمارستان شهیدصدوقی یزد
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 5 , سال 2 , پاییز 1389
    مقدمه: امروزه بیمارستان‌ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای جذب و حفظ مشتریان می‌باشند. برای رسیدن به این منظور بیمارستان‌ها باید ابزارهایی را جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریت چکیده کامل
    مقدمه: امروزه بیمارستان‌ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای جذب و حفظ مشتریان می‌باشند. برای رسیدن به این منظور بیمارستان‌ها باید ابزارهایی را جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریتی است. این نوع بازاریابی ایجاب می‌کند کلیه کارکنان سازمان در مواجهه با مشتریان، رفتار و تفکر مشتری‌گرایی یا بازاریابی داشته باشند. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر مولفه‌های بازاریابی داخلی سعی بر ایجاد یک راهبرد برای اجرای برنامه‌های سازمان و طراحی استراتژی‌هایی برای بهبود عملکرد پرسنل سازمان می‌باشد. روش‌ پژوهش: شیوه نمونه‌گیری مورد استفاده دراین پژوهش انتخاب احتمالی یا تصادفی بود که بر اساس آن تعداد 351 نفر از مدیران و کارشناسان، کارکنان شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شده‌اند. برای انتخاب افراد نیز از روش منظم یا سیستماتیک و برای پردازش اطلاعات از چند نرم‌افزار از جمله SPSS 15 و Micro soft Excel استفاده شده است. از آماری توصیفی جهت بررسی و مقایسه‌ی اطلاعات و از آزمون t در بخش آمار استنباطی استفاده گردید. یافته‌ها: نمرات مولفه امنیت شغلی 4/32 در صد، آموزش‌های متنوع و گسترده 07/35 درصد، ارائه پاداش و تشویق 76/38 درصد، تسهیم اطلاعات 11/40 درصد، توانمندسازی کارکنان 81/32درصد، کاهش فاصله طبقاتی میان کارکنان 34/41 درصد بودند. بیمارستان شهید صدوقییزد به اخذ 74/36 امتیاز نائل گردید که نسبت به وضعیت مطلوب تعریف شده، امتیاز مطلوب را کسب نکرده است. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه مستقیم و مثبت بازاریابی داخلی و رضایت و تعهد پرسنل، سازمان می‌بایست از طریق تمرکز بر جنبه‌های بازاریابی داخلی اقدام به توجه به خروجی‌های کارکنان و به ویژه رضایت‌مندی سازمانی ایشان نماید. از جمله اقداماتی که می‌توان بازاریابی داخلی را تقویت نمود. آگاهی یافتن از تغییرات ارزش در نظر کارکنان، درک شرایط بازار کار، شناخت بخش‌بندی‌های داخلی خاص کارکنان بر اساس شخصیت‌ها و خواسته‌ها می‌باشد. پرونده مقاله