مقدمه:سازمانها همه ساله مبالغ قابل توجهی را صرف آموزش و بهسازی کارکنان خود مینمایند، لذا هدایت این منابع در مسیری که حداکثر اثربخشی را داشته باشد، امری ضروری است. هدف کلی این مطالعه بررسی تأثیر آموزشهای رسمی ضمن خدمت بر مهارتهای فنی، انسانی و ادارکی کارشناسا چکیده کامل
مقدمه:سازمانها همه ساله مبالغ قابل توجهی را صرف آموزش و بهسازی کارکنان خود مینمایند، لذا هدایت این منابع در مسیری که حداکثر اثربخشی را داشته باشد، امری ضروری است. هدف کلی این مطالعه بررسی تأثیر آموزشهای رسمی ضمن خدمت بر مهارتهای فنی، انسانی و ادارکی کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان ملایر بود.
روش پژوهش: این مطالعه بر روی یک گروه از کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان ملایر (43=N) به صورت آزمون-بازآزمون انجام پذیرفت. بدین ترتیب که ، از این گروه پیشآزمون به عمل آمد و برای مدت دو هفته تحت آموزشهای مورد نظر قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزش، 6 ماه فاصله گذاشته شد تا آموزشها اثرات خود را نشان دهد و در نهایت از این گروه پس آزمونه به عمل آمد. در این مطالعه نمونهگیری انجام نشد. دادهها بوسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و با استفاده از آزمون تی زوجی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از 43 نفر کارشناس شرکتکننده 61% را مردان و 39% را زنان تشکیل میدادند. در این پژوهش شرکتکنندگان دارای میانگین سنی 37/37 سال با انحراف معیار 19/5 بودند. در این پژوهش میانگین سابقه کاری کارشناسان مورد مطالعه 56/14 سال با انحراف معیار 23/5 بود. میانگین نمره کل مهارتهای حرفهای (فنی، انسانی و ادراکی) قبل و بعد از آموزش به ترتیب از 4/323 و 53/344 بود با انحراف معیار 23/72 و 6/62 بود. یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که دورهای رسمی آموزشی بر مهارتهای حرفهای مدیران شبکه بهداشت و درمان ملایر تأثیر چشمگیری داشته است (01/0=P و 63.5-=t). همین نتایج در مورد مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی صدق مینمود (01/0>p).
نتیجهگیری: آموزشهای رسمی ضمنخدمت میتواند ابزار مؤثری برای افزایش مهارتهای (فنی، انسانی و ادراکی) کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان ملایر میباشد و میتواند در سازمانهای مشابه برای این منظور به کار گرفته شود.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره6,سال
2
,
تابستان
1389
مقدمه :برای برقراری پیوندی اثر بخش بین پرداخت و عملکرد را به شیوه معتبری سنجید. اگر نتوانیم پرداخت را با نتایج عملکرد پیوند دهیم به کاهش انگیزه و افت عملکرد خواهد انجامید. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رضایتمندی کارکنان بیمارستان هاشمی نژاد نسبت به روش پرداخت کارانه م چکیده کامل
مقدمه :برای برقراری پیوندی اثر بخش بین پرداخت و عملکرد را به شیوه معتبری سنجید. اگر نتوانیم پرداخت را با نتایج عملکرد پیوند دهیم به کاهش انگیزه و افت عملکرد خواهد انجامید. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رضایتمندی کارکنان بیمارستان هاشمی نژاد نسبت به روش پرداخت کارانه مبتی بر عملکرد بوده که دارای اهداف ثانویه زیر میباشد: بررسی نگرش کارکنان نسبت به 1- عادلانه بودن پرداخت مبتنی بر عملکرد، 2- متناسب بودن روش پرداخت با میزان کار و تلاش کارکنان، 3- افزایش علاقه کارکنان به کار و انگیزش، 4- افزایش تعهد سازمانی کارکنان، 5- افزایش کمیت و کیفیت کار در سازمان مورد مطالعه.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده و به منظور انجام ان 250 نفر از میان کارکنان بیمارستان هاشمی نژاد که در رستههای اداری مالی، درمانی، پاراکلینیکی و خدمات مشغول به خدمت بودند به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که در نهایت 137 پرسشنامه بطور کامل در اختیار پژوهشگران قرار گرفت. سئوالات توسط مقیاس پنج گزینهای لایکرت نمرهگذاری شدند (بطوری که خیلی کم = 1 و خیلی زیاد = 5) . تجزیه و تحلیل دادهها با کمک آزمونکاری دو و با استفاده از نرم افزارهای Excel و Spss انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای این مطالعه در مورد رضایت کلی کارکنان از روش پرداخت کارانه مبتنی بر عملکرد نشان داد که تنها6. 44درصد کارکنان از این روش پرداخت راضی بودند.3. 21 درصد ناراضی و مابقی رضایتی در حد متوسط داشتند. در مورد اهداف ثانویه پژوهش، برای هدف اول، 2. 34 درصد این روش پرداخت را عادلانه. برای هدف دوم، 2. 29 درصد این روش پرداخت را متناسب با کار و تلاش، برای هدف سوم، 5. 79 درصد این روش را موجب افزایش علاقهمندی به کار. برای هدف چهارم، 3. 77 درصد این روش را موجب افزایش تعهد سازمانی. و در نهایت برای هدف پنجم، 4. 66 درصد این روش را موجب افزایش کمیت کار و همچنین 7. 73 درصد این روش را موجب افزایش کیفیت کار میدانستند.
نتیجهگیری: کارکنان بیمارستان مورد مطالعه از اجرای طرح کارانه مبتنی بر عملکرد به شیوه جاری رضایتی بالاتر از متوسط داشته و اجرای این روش پرداخت توانستهاست تا حدودی موجب رضایتمندی کارکنان گردد.
پرونده مقاله
مقدمه :در جامعهی صنعتی در حال پیشرفت و ورود به عضر اطلاعات و ارتباطات باید به دنبال یافتن راهحلهای کارآتر و سودبخشتر برای تولید محصول و انجام خدمات باشیم. کایزن، زاییده تفکر ژاپنی و به معنای بهبود مستمر؛ و مورد توجه تمام شرکتهای دنیا چکیده کامل
مقدمه :در جامعهی صنعتی در حال پیشرفت و ورود به عضر اطلاعات و ارتباطات باید به دنبال یافتن راهحلهای کارآتر و سودبخشتر برای تولید محصول و انجام خدمات باشیم. کایزن، زاییده تفکر ژاپنی و به معنای بهبود مستمر؛ و مورد توجه تمام شرکتهای دنیا است. هدف این پژوهش معرفی و استقرار الگوی کایزن عملیاتی؛ به منظور بهبود فرآیند در آزمایشگاه پلی کلینیک 17 تامین اجتماعی تهران بود.
روش پژوهش: این پژوهش با تکیه بر تجربههای پیشین و به کارگیری یک مدل اجرایی 9 مرحلهای و با هدف بهبود بهرهوری، کاهش هزینهها، تحلیل فرایندها، حذف اتلافها، بهسازی محیط کار و ارائه آموزشهای لازم به کارکنان واحد آزمایشگاه پلی کلینیک 17؛ اجرا شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه و فرمهای زمان سنجی استفاده گردید.
یافتهها: اجرای کایزن عملیاتی در این واحد آزمایشگاه، موجب بهبود قابل ملاحظه در کاهش زمان انتظار بیماران برای پذیرش از 25 دقیقه به 12 دقیقه، کاهش مدت انتظار نمونه گیری از 12 دقیقه به 7 دقیقه، افزایش میزان رضایت مندی مراجعین از 67 درصد به 78. 5 درصد، حذف مراجعات غیر مرتبط بیماران و به دنبال آن کاهش ازدحام در مقابل واحد آزمایشگاه شد.
نتیجهگیری: استقرار الگوی کایزن عملیاتی موجب بهبود شاخصهای عملکردی فرآیندها، کاهش هزینهها، حذف اتلافها، استفاده بهینه از منابع و همچنین اجرای نظام آراستگی در آزمایشگاه مورد مطالعه شده است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد