امروزه سمن ها، نقش مهمی در فعالیت های مدنی به خصوص در حوزه زیست محیطی ایفا می کنند. بسیاری از این سمنها با چالشهای رهبری منابع انسانی و امکانات سازمانی رو به رو می شوند. عمده دلایل ، عدم مطابقت ساختار سازمانی با ماموریت است. سمنها به دلیل ماهیت متفاوتشان با دیگر انوا چکیده کامل
امروزه سمن ها، نقش مهمی در فعالیت های مدنی به خصوص در حوزه زیست محیطی ایفا می کنند. بسیاری از این سمنها با چالشهای رهبری منابع انسانی و امکانات سازمانی رو به رو می شوند. عمده دلایل ، عدم مطابقت ساختار سازمانی با ماموریت است. سمنها به دلیل ماهیت متفاوتشان با دیگر انواع سازمانهای بوروکراتیک، از رویکردی داوطلبانه و منعطف برخوردارند که اگر ساختار، فرهنگ و فرآیندهایشان را با ماهیتشان سازگار نکنند، به اهداف اصلی دست نمی یابند. هدف این پژوهش، طراحی الگوی سمن زیست محیطی در راستای رهبری اثربخش است واز لحاظ هدف، توسعه ای و از لحاظ نوع روش، توصیفی – اکتشافی است. جهت گردآوری داده های کیفی از ابزار مصاحبه استفاده شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش در سمنهااز سابقه مدیریتی برخوردارند. جهت طراحی این الگو از استراتژی گراندد تئوری با رهیافت گلیزر استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصل از کدگذاری باز و نظری، مفاهیم ساختار و ارتباطات حلقه ای، ارزشیابی مشاغل داوطلبانه، گریدینگ نیروهای داوطلب و مدیریت شبکه های مجازی، تشکیل دهنده مقوله سازماندهی شبکهای، وهمچنین، مفاهیم جذب، آموزش، ارزیابی عملکرد و جبران خدمات نیروهای داوطلب در زمره مقوله مدیریت منابع انسانی داوطلب قرار گرفته اند. همچنین مفاهیم مشارکت و برابری تشکیل دهنده مقوله فرهنگ سازمانی داوطلبانه و مشارکتی هستند. از سویی، رهبری اثربخش سمن های زیست محیطی در قالب منشور سازمانی، شامل مولفه های مشارکت پذیری، خدمت گزاری، تحول گرایی و قانون مداری است. مفاهیم مشارکت عمومی داوطلبانه، توسعه پایدار سمن ها و محیط زیست نیز در مقوله توسعه پایدار زیست محیطی قرار میگیرند.
پرونده مقاله
مدیریت توسعه و تحول
,
شماره2,سال
14
,
تابستان
1401
در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگیهای آنها میتواند موفقیت بلندمدت سازمانها را تضمین کند. سازمانهای دانشبنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگیهای حرفهای ویژهای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگیها چکیده کامل
در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگیهای آنها میتواند موفقیت بلندمدت سازمانها را تضمین کند. سازمانهای دانشبنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگیهای حرفهای ویژهای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمانهای دانشبنیان انجام شده است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها، کمی است. ماهیت پژوهش توصیفی و با فن پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که با 177 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که تجزیهوتحلیل آنها با استفاده از نرمافزار SPSS و با تأکید بر آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی انجام شد. نتایج نشان میدهد که روزآمدسازی دانش، اکتساب دانش حرفهای، مهارتهای اجتماعی، مدیریتی، مذاکره و بازاریابی، توانایی فکری و الگوسازی، مشاوره کسبوکار، روحیه پژوهندگی و کارآفرینی مهمترین شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی هستند. روزآمدسازی دانش برای هر کدام از وظایف سازمانهای دانشبنیان از میانگین متفاوتی برخوردار است. همچنین برای ارائه مشاورههای کارآفرینانه و ارائه کالاهای نوآورانه، داشتن مهارت بازاریابی، روحیه کارآفرینی و روحیه پژوهندگی اهمیت بسزایی دارد.
پرونده مقاله
هدف این مقاله بررسی نقش کیفیت قوانین و مقررات بر اجرای موفقیت آمیز خط مشی تدارکات در بانک های دولتی باتوجه به نقش تعدیلگر شرایط خاص بانک ها است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای کمی است. جامعه آماری را تمامی مدیران و کارشناسان ناظر بر تد چکیده کامل
هدف این مقاله بررسی نقش کیفیت قوانین و مقررات بر اجرای موفقیت آمیز خط مشی تدارکات در بانک های دولتی باتوجه به نقش تعدیلگر شرایط خاص بانک ها است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای کمی است. جامعه آماری را تمامی مدیران و کارشناسان ناظر بر تدارکات 8 بانک دولتی که از خط مشی های تدارکات عمومی استفاده می کنند تشکیل دادند و پرسشنامههای پژوهش در بین 151 نفر از ایشان پخش شد. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)و روایی واﮔﺮا از طریق جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ،(AVE)، کولموگروفاسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی و از نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت قوانین و مقررات بر اجرای موفق خط مشی تدارکات تأثیر مثبت و معناداری داشته و ویژگیهای خاص بانکهای دولتی، رابطه کیفیت قوانین و مقررات در اجرای خط مشی را تعدیل میکند.
پرونده مقاله
آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی
,
شماره5,سال
5
,
زمستان
1400
امروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کار چکیده کامل
امروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کارکنان دانشی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی و با تحلیل نقش تعدیلکنندهی جو نوآورانه در سازمانهای دانشبنیان بخش دولتی انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ نوع دادهها، کمی و ماهیت آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که 177 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش عملکرد حرفهای از پرسشنامه کوپمنس و همکاران (2014) و برای جو نوآورانه از پرسشنامه بیبی و همکاران (2020) استفاده شد. شایستگیهای حرفهای نیز با چهار خرده مقیاس دانش، مهارت، توانایی و نگرش حرفهای و با پرسشنامه پورکریمی و همکاران (1396) سنجش شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS و با تأکید بر آزمون تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ابعاد شایستگیهای حرفهای شامل دانش، مهارت، توانایی و نگرش تأثیر مستقیمی بر عملکرد حرفهای دارند. از سویی دیگر، جو نوآورانه تأثیر ابعاد شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای را بهصورت فزاینده تعدیل میکند. بنابراین جو نوآورانه با ترویج و ترغیب فرهنگ نوآوری در سازمانهای دانشبنیان، زمینهی توسعه شایستگیهای حرفهای را برای تعالی فردی و تحقق اهداف سازمانی فراهم میآورد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد