فهرست مقالات زینب صفوی


  • مقاله

    1 - چالش‌ها و موانع ترغیب دانش‌آموختگان رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال‌زایی
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1392
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی چالش ها و موانع ترغیب دانش‌آموختگان رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه ی آماری این پژوهش 150 نفر از دانش‌آموختگان کتابداری و چکیده کامل
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی چالش ها و موانع ترغیب دانش‌آموختگان رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه ی آماری این پژوهش 150 نفر از دانش‌آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی (شاغل یا غیر شاغل) دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تعداد 122 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته است.به منظور مشخص‌کردن وضعیت داده ها از آزمون نسبت دوجمله ای و برای رتبه بندی عوامل موثر بر عدم کارآفرینی از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: مهم ترین مانع ترغیب دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی نبود آموزش مناسب جهت کسب درآمد از مهارت های حرفه ای است. همچنین، نبود نهادهای حمایتی رسمی و غیررسمی مناسب، کم اثرترین عامل عدم کارآفرینی است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که سرفصل های آموزشی باید مورد بازنگری قرار گیرد، واحد کارآفرینی به واحدهای درسی رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی اضافه شود، دروس تخصصی از حالت نظری صرف خارج شده و دانشجویان با جنبه های عملی و کاربردی دروس نیز آشنا شوند. همچنین، آموزش‌های مناسبی باید در زمینه ی کسب مهارت های کارآفرینی ارائه شود تا دیدگاه دانشجویان رشته نسبت به ماهیت آن تغییر یابد. اساتید و صاحب نظران رشته باید دانشجویان را با مفاهیم نوینی همچون جامعه ی اطلاعاتی، سازمان یادگیرنده، اقتصاد دانش محور و غیره آشنا کرده و اهمیت این مفاهیم و نقش کاربردی آن ها را در همه ی جنبه های زندگی، از جمله درآمدزایی و ایجاد کسب و کار به دانشجویان ارائه کنند. پرونده مقاله