فهرست مقالات زهرا عباس زاده


  • مقاله

    1 - مدل مفهومی مطالعات رهبری آموزشی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1402
    اصلاح سازمان های آموزشی از طریق بهبود کیفیت رهبری مدیران آموزشی عملی ترین گزینه برای ایجاد تفاوت قابل ملاحظه در سازمان های آموزشی است.هرگونه اصلاح در سازمان های آموزشی نیازمند مدل مفهومی جامع و عملی است که دراین راستا رهبری آموزشی حضرت امام خمینی(ره) می تواندرهگشای رهبر چکیده کامل
    اصلاح سازمان های آموزشی از طریق بهبود کیفیت رهبری مدیران آموزشی عملی ترین گزینه برای ایجاد تفاوت قابل ملاحظه در سازمان های آموزشی است.هرگونه اصلاح در سازمان های آموزشی نیازمند مدل مفهومی جامع و عملی است که دراین راستا رهبری آموزشی حضرت امام خمینی(ره) می تواندرهگشای رهبری سازمان های آموزشی باشد.مطالعات نشان می دهد مدیران آموزشی به طور معنی داری به توسعه در تمام زمنیه های رهبری آموزشی نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های رهبر آموزشی در مجموعه سخنرانی های حضرت امام خمینی(ره) صورت می گیرد. جامعه آماری این پژوهش مجموعه سخنرانی های ایشان (صحیفه ی امام ) بوده که با توجه به محدودیت های تحقیق و معیارهای پژوهشی خاص، صرفاً سخنرانی هایی که جنبه ی مدیریتی داشته ؛ نمونه های مورد بررسی می باشند. روش پژوهش به کارگرفته در این تحقیق، تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون است. طی این پژوهش سه مؤلفه ی رفتار رهبر آموزشی (رفتار رهبر در توانمندسازی مستمر کارکنان، رفتار رهبر در بهبود مستمر فرآیندها، رفتار رهبر در روابط انسانی) و سه مؤلفه ی نگرش رهبر آموزشی (اخلاص ،روحیه تکلیف مداری ،روحیه خدمتگزاری)مورد بررسی و استخراج قرارگرفت. ابزار پژوهش نیز پرسش نامه محقق ساخته است وپایایی پرسش نامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای مولفه رفتار برابر 81% و برای مولفه نگرش 85% توسط 30 نفر از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت.یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و مصاحبه با 30 نفر از خبرگان،29 زیر مولفه برای مدل مفهومی رهبر ی آموزشی را شناسایی و تأیید کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی مولفه نگرش رهبر آموزشی از دیدگاه حضرت امام خمینی-ره-
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1401
    از آن جا که حضرت امام خمینی(ره) مدیری توانا در اداره امور کشور می باشند انتظار می رود که تمامی سازمان های اسلامی بویژه سازمان آموزشی،نوع نگرش ایشان را به نحوی در افکار و مدیریت خود ارائه نمایند؛ هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و شناسایی بعد نگرش رهبر آموزشی در مجموعه سخنرانی چکیده کامل
    از آن جا که حضرت امام خمینی(ره) مدیری توانا در اداره امور کشور می باشند انتظار می رود که تمامی سازمان های اسلامی بویژه سازمان آموزشی،نوع نگرش ایشان را به نحوی در افکار و مدیریت خود ارائه نمایند؛ هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و شناسایی بعد نگرش رهبر آموزشی در مجموعه سخنرانی های حضرت امام خمینی (ره) است. روش پژوهش به کارگرفته در این تحقیق، تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش مجموعه سخنرانی های حضرت امام خمینی(ره) نمونه اماری این پژوهش سخنرانی هایی با جنبه مدیریتی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است و برای رتبه بندی وضعیت متغیرهای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شد. جهت سنجش پایایی پرسش نامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید که با استفاده از نرم افزار spss آزمون آلفای کرونباخ برابر 85% مورد تایید قرار گرفت.همچنین با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت مولفه نگرش رهبر آموزشی دارای سه زیر مولفه اخلاص،روحیه تکلیف مداری ،روحیه خدمتگزاری می باشد پرونده مقاله