فهرست مقالات حسن کاووسی


  • مقاله

    1 - بررسی روند جوشکاری مقاومتی فولاد حاوی بور ضرب داغ شده با پوشش Al-Si بر روی بدنه خودرو
    تحقیقات در علوم مهندسی سطح و نانو مواد , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1401
    در سال های اخیر و در پی توجه صنایع خودروسازی به کاهش وزن خودروها، استفاده از مواد جایگزین با وزن کمتر و خواص مکانیکی بالاتر مورد توجه این شرکتها قرار گرفته است. به طور خاص، ماده جایگزین فولاد حاوی بور ضرب داغ شده با توجه به خواص مکانیکی خوبی که دارد مورد توجه قرار گرفته چکیده کامل
    در سال های اخیر و در پی توجه صنایع خودروسازی به کاهش وزن خودروها، استفاده از مواد جایگزین با وزن کمتر و خواص مکانیکی بالاتر مورد توجه این شرکتها قرار گرفته است. به طور خاص، ماده جایگزین فولاد حاوی بور ضرب داغ شده با توجه به خواص مکانیکی خوبی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. این ماده به دلیل عملکرد عالی، کاهش وزن فریم خودرو که به دلیل کاهش ضخامت ورق حاصل می شود و همچنین خاصیت افزایش طول قابل قبولی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه فرآیند ضرب زنی داغ فولاد حاوی بور باعث تشکیل رسوبات اکسیداسیون و همچنین کربن زدایی سطح می شود، استفاده از پوشش سطحی برای جلوگیری از این مشکلات ضروری است. این لایه پوششی خود باعث ایجاد مشکلات جانبی مانند باریک شدن محدوده جریان قابل جوش و همچنین کاهش خواص مکانیکی در حین جوشکاری مقاومتی می شود. از این رو، در این مطالعه، تحقیقات انجام شده برای بهبود جوش پذیری فولاد حاوی بور ضرب داغ شده با پوشش Al-Si از نظر مواد و فرآیند معرفی خواهد شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تأثیر پارامترهای جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی بر روی خواص مکانیکی و فیزیکی ناحیه جوش مواد کامپوزیتی با زمینه ی آلومینیمی
    تحقیقات در علوم مهندسی سطح و نانو مواد , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1401
    در حال حاضر از آلومینیوم به علت چگالی پایین و مقاومت به خوردگی مناسب در صنایع مختلف به وفور استفاده می‌شود. در این تحقیق به شبیه سازی اثر فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی بر روی مقاومت مکانیکی ورق آلومینیومی، با زمینه چند لایه آلومینیوم و کامپوزیت الیافی کربن یا شیشه با ز چکیده کامل
    در حال حاضر از آلومینیوم به علت چگالی پایین و مقاومت به خوردگی مناسب در صنایع مختلف به وفور استفاده می‌شود. در این تحقیق به شبیه سازی اثر فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی بر روی مقاومت مکانیکی ورق آلومینیومی، با زمینه چند لایه آلومینیوم و کامپوزیت الیافی کربن یا شیشه با زمینه آلومینیومی پرداخته می‌شود. ابتدا ورق آلومینیوم در ابعاد مشخص با نرم افزار المان محدود انسیس شبیه سازی سد. سپس بر روی آلیاژ آلومینیوم عملیات جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی با استفاده از یکی از پارامترهای تحقیق از جمله سرعت یا عمق نفوذ ابزار انجام و بررسی شد. طبق نتایج پژوهش با شروع حرکت پین، مقدار تنش اعمالی به صفحه کاهش می یابد. بنابراین کاهش سرعت حرکت خطی پین و افزایش سرعت دورانی آن باعث می شود تا فرایند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی روند بهتری را طی کند و با شروع حرکت پین، مقدار جابه جایی ذرات صفحه کاهش می یابد. با بررسی ذرات دیده شد که حرکت پین در طول صفحه یک منطقه اغتشاشی را در صفحه ایجاد می کند. مشاهده شده است که با اعمال تنش توسط پین، ذراتی که در منطقه HAZ هستند نیز جابه جایی داشته و متناسب با مسیر حرکت از سطح بالایی منطقه جوشکاری وارد شده و از سطح پایین آن خارج می شوند. مشاهده شد که کامپوزیت آلومینیم به صورت مطلوبی در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی شرکت می کند و قطعه در این فرآیند آسیب نمی بیند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی عددی استفاده از نانوذرات بر کیفیت سطح برش و شدت خوردگی در برشکاری واتر جت
    یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکی , شماره 1 , سال 4 , بهار 1403
    همگام با پيشرفت صنعت و تكنولوژي، نياز به دستگاه ها و تجهيزات متنوع و تك منظوره افزايش مي يابد. استفاده از نانوذرات فلزی از قبیل ذرات فولادی برای برشکاری در واتر جت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و سرعت برشکاری را افزایش خواهد داد. در این پژوهش نتایج مربوط به پارامترهای چکیده کامل
    همگام با پيشرفت صنعت و تكنولوژي، نياز به دستگاه ها و تجهيزات متنوع و تك منظوره افزايش مي يابد. استفاده از نانوذرات فلزی از قبیل ذرات فولادی برای برشکاری در واتر جت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و سرعت برشکاری را افزایش خواهد داد. در این پژوهش نتایج مربوط به پارامترهای مختلف جریان از قبیل توزیع فشار استاتیک و توزیع سرعت، در واتر جت و اطراف آن با تغییر پارامترهای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. همچنین با بحث درباره ناحیه مناسب برای برشکاری، هر کدام از پارامترهای جریان واتر جت بر این ناحیه تحلیل شده است. هرچه آشفتگی جریان کمتر باشد کیفیت برشکاری بهتر و خروجی سرعت نیز یکنواختی بهتری دارد و میزان افت سرعت کمتر خواهد بود. در نهایت مشخص گردید انرژی جنبشی و شدت آشفتگی با افزایش قطر ذرات از 5-10×10 تا 4-10×10 متر در دبی جریان 2/0 کیلوگرم بر ثانیه به ترتیب 73/8 و 60/4 درصد کاهش و شدت خوردگی و فشار عمودی ناشی از ذرات به ترتیب 20/737 و 45/334 درصد افزایش خواهند شد. پرونده مقاله