دانشگاهها یکی از اولین نمونههای کاربست سنت و مدرنیسم در بناهای هر کشوری است. هدف از این تحقیق با فرض اینکه در میان مولفههای سنت در بناهای دانشگاهی ایران، مولفه نسبیت در احجام بهکاررفته و در بناهای دانشگاهی هند، قرارگیری در راستای محور اقلیمی بیشترین تاثیر و در میان چکیده کامل
دانشگاهها یکی از اولین نمونههای کاربست سنت و مدرنیسم در بناهای هر کشوری است. هدف از این تحقیق با فرض اینکه در میان مولفههای سنت در بناهای دانشگاهی ایران، مولفه نسبیت در احجام بهکاررفته و در بناهای دانشگاهی هند، قرارگیری در راستای محور اقلیمی بیشترین تاثیر و در میان مولفههای مدرنیسم در بناهای دانشگاهی ایران مولفه خلوص احجام و در بناهای دانشگاهی هند مولفه سازماندهی مدرن، بیشترین تاثیر را در تداعیکنندگی این بناها دارد، به بررسی مولفههای کالبدی-فضایی سنت و مدرنیسم در بناهای دانشگاهی ایران و هند و میزان اثرگذاری آنها میپردازد. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی از نوع تودرتو است. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک مرور نظاممند ادبیات نظری در حوزه سنت و مدرنیسم، مولفههای سنت و مدرنیسم استخراج و سپس دستهبندی میشوند. بر اساس آنها سوالات مصاحبه نیمهساختاریافته تدوین میگردد. از متخصصین مصاحبهای صورت میگیرد و نتایج برای سهولت کدگذاری وارد نرمافزارATLASTI نسخه 1/9 میگردد. بناهای دانشگاهی با سیستم دلفی آیندهپژوهی با ضریب کندال انتخاب میشوند. سپس بر اساس مولفههای به دست آمده، پرسشنامه تدوین و در اختیار 384 نفر از کاربران فضایی قرار میگیرد. نتایج حاکی از آن است که در بناهای دانشگاهی ایران در مولفههای تداعیکنندگی سنت، تنوع شکلی با عناصر ارتباطدهنده بصری بیشترین ضرایب تعیین و درونگرایی کمترین میزان همبستگی را دارد. در بناهای دانشگاهی هند، بهرهگیری از آجر بهعنوان مصالح غالب جداره بیشترین و کمترین مربوط به سلسلهمراتب فضایی است. در مولفههای مدرنیسم در بناهای دانشگاهی ایران، تنوع در فرم احجام، بیان صادقانه مصالح سازه در نما و یادآور مدرنیسم دارای بالاترین مقدار ضریب تعیین و کمترین مربوط به ارتباط درون و بیرون با سطوح وسیع شفاف است. در بناهای دانشگاهی هند تنوع بین نور و سایه، بیان صادقانه مصالح سازه در نما و یادآور مدرنیسم بیشترین مقدار است و کمترین مربوط به بهرهگیری از مصالح و دستاوردهای جدید تکنولوژی است.
پرونده مقاله
مقدمه: بررسی نقش محیط و بوم در شکل گیری خانه های بومی منطقه تالش موضوع این تحقیق می باشد، اهمیت این موضوع به این سبب است که به نظر می رسد هنوز تحقیق کافی در مورد معماری این منطقه صورت نگرفته است.
هدف: هدف این پژوهش شناخت چگونگی تاثیر محیط و معیشت در معماری خانه ها است چکیده کامل
مقدمه: بررسی نقش محیط و بوم در شکل گیری خانه های بومی منطقه تالش موضوع این تحقیق می باشد، اهمیت این موضوع به این سبب است که به نظر می رسد هنوز تحقیق کافی در مورد معماری این منطقه صورت نگرفته است.
هدف: هدف این پژوهش شناخت چگونگی تاثیر محیط و معیشت در معماری خانه ها است. پرسش اصلی این تحقیق این است که نقش عوامل محیطی و نوع معیشت در شکل گیری خانه های این منطقه چه بوده است؟
روش شناسی تحقیق: از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی استفاده شده است و گردآوری داده ها به صورت میدانی و اسنادی بوده است. متغیر مستقلِ پژوهش، محیط و شیوه های معیشت و متغییر وابسته آن معماری خانه های بومی تالش می باشد. جامعه آماری تحقیق منطقه تالش و روش نمونه برداری سهمیه ایی است.
قلمرو جغرافیایی پژوهش: منطقه شامل شهرستان های آستارا، تالش، ماسال، رضوانشهر و بخش هایی از شهرهای شفت، فومن و صومعه سرا در غرب استان گیلان مانند ماسوله، ماکلوان، گشت، امام زاده ابراهیم،... و بخش هایی از شهر های نمین و خلخال در استان اردبیل و شهرهای آستارا، لنکران، ماساللی، جلیل آباد، لریک، یاردیملی و سالیان در جمهوری آذربایجان است
یافته ها و بحث: نتایج تحقیق نشان می دهد که تنوع فضاها، ایوان، تلار باز و فضاهای متخلخل لایه بیرونی برای نفوذ هوا به داخل، از ویژگی های خانه های جلگه است امّا در کوهپایه و کوهستان چنین نیست. تعداد فضاهای خدماتی بیرونِ بنای اصلی در حوزه کوهپایه به ترتیب بیشتر از جلگه و کوهستان ولی گستردگی و مساحت آن ها در محوطه خانه های جلگه بیشتر از کوهپایه و کوهستان است. میانگین مساحت طبقه همکف به کل در خانه های جلگه به ترتیب بیشتر از کوهستان و کوهپایه ولی میانگین مساحت ایوان در همکف و فضاهای طبقه اول در جلگه به ترتیب بیشتر از کوهپایه و کوهستان و میانگین مساحت فضاهای دامی و انبار در کوهستان به ترتیب از جلگه و کوهپایه بیشتر است.
پرونده مقاله
بررسی معماری فنلاند از دوره اولیه تا معاصر موضوع این تحقیق می باشد، اهمیت این موضوع به این سبب است که چگونگی ایجاد پیوند با معماری گذشته فنلاند که دارای سابقه کهن از معماری سنتی میباشد، همواره به عنوان یکی از چالشهای معماری معاصر آن مطرح بوده است و هدف از این پژوهش شن چکیده کامل
بررسی معماری فنلاند از دوره اولیه تا معاصر موضوع این تحقیق می باشد، اهمیت این موضوع به این سبب است که چگونگی ایجاد پیوند با معماری گذشته فنلاند که دارای سابقه کهن از معماری سنتی میباشد، همواره به عنوان یکی از چالشهای معماری معاصر آن مطرح بوده است و هدف از این پژوهش شناخت چگونگی تاثیر مولفههایی مانند، مواد، مصالح بومی و جنبههای فرهنگی در شکلگیری دورههای تاریخی این منطقه است. پرسش اصلی تحقیق این است که نقش این عوامل در شکلگیری این دورهها چگونه بوده است؟ از روشهای تحقیق توصیفی – تحلیلی و تاریخی- تفسیری با نمونهگیری هدفمند از آثار معماران شاخص هر دوره و تجزیه و تحلیل آنها استفاده شده است. گردآوری دادهها به صورت اسنادی و کتابخانهای بوده است. متغیر مستقلِ پژوهش، طبیعت و مصالح بومی، جریانهای فرهنگی، سنّتها و جنبشهای ملی گرایانه بوده و متغیر وابسته آن معماری فنلاند است. جامعه آماری و روش نمونه برداری، سهمیهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که دورههای تاریخی معماری فنلاند تا قبل از استقلال تحت تاثیر معماری سوئد و روسیه و سبکهای نئوکلاسیسیم، نئوگوتیک، التقاطی، ملّی و هنر نو و پس از استقلال، سبک نوردیک و جنبشهای مدرنیسمی و در دوره بازسازی پس از جنگ جهانی دوم، سیاستهای دولت بوده است. در دوره معماری معاصر نیز سه نوع جریان، تحت تاثیر آثار آلوار آلتو، پائولی بلومشتت و ریما پیه تیله شکل گرفت که در آنها علاوه بر عوامل تاریخی و جغرافیایی، طبیعت پیرامونی و فرهنگ بومی نیز نقش بسیار مهمی در تداوم سنّت در آثار عصر حاضر داشتهاند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد