فهرست مقالات فرزانه نصیرزاده


  • مقاله

    1 - مقایسه‌پذیری حسابداری، کیفیت گزارشگری مالی و کارایی قیمت‌گذاری اقلام تعهدی اختیاری
    پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1402
    چکیدهاین مطالعه رابطه مقایسه‌پذیری حسابداری را با کیفیت گزارشگری مالی و کارایی قیمت‌گذاری اقلام تعهدی اختیاری مورد بررسی قرار می‌دهد. با این تفکر که مقایسه‌پذیری، محیط اطلاعاتی را بهبود می‌بخشد و نه تنها موجب افزایش توانایی مدیران برای ارزیابی دقیق تعهدات می‌شود، بلکه د چکیده کامل
    چکیدهاین مطالعه رابطه مقایسه‌پذیری حسابداری را با کیفیت گزارشگری مالی و کارایی قیمت‌گذاری اقلام تعهدی اختیاری مورد بررسی قرار می‌دهد. با این تفکر که مقایسه‌پذیری، محیط اطلاعاتی را بهبود می‌بخشد و نه تنها موجب افزایش توانایی مدیران برای ارزیابی دقیق تعهدات می‌شود، بلکه درک سرمایه‌گذاران را در مورد تعهدات بهبود می‌بخشد. شرکت‌های مورد بررسی شامل 71 شرکت طی سال‌های 1391 الی 1398 می‌باشد. در این تحقیق برای مقایسه‌پذیری حسابداری از مدل دی فرانکو (2011)، برای کیفیت گزارشگری مالی از مدل‌های کوتاری و همکاران (2005) و کازنیک (1999) و برای اقلام تعهدی از مدل مک نیکولز (2002) استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که افزایش قابلیت مقایسه صورت‌های مالی سبب کاهش قدرمطلق خطای اقلام تعهدی گردیده و هرچه این مقدار کاهش یابد، کیفیت گزارشگری مالی افزایش خواهد یافت. در مجموع، نتایج آزمون‌ها نشان داد که مقایسه‌پذیری با کیفیت گزارشگری مالی بالاتر ارتباط دارد، چرا که مقایسه‌پذیری باعث بهبود فرآیند برآورد اقلام تعهدی و توانایی سیگنال‌دهی عملکرد آتی می‌گردد. همچنین مقایسه‌پذیری حسابداری نیز رابطه منفی با کارآیی قیمت‌گذاری اقلام تعهدی اختیاری دارد. به عبارتی، بالاتر بودن قابلیت مقایسه صورت‌های مالی در سال گذشته سبب افزایش درک استفاده‌کنندگانِ صورت‌های مالی از قیمت‌گذاری اقلام تعهدی شده و بر این اساس، هرچه ضریب متغیر منفی‌تر باشد، درک بالاتر سرمایه‌گذران را نشان می‌دهد. همچنین دریافتیم هنگامی‌که مقایسه‌پذیری بزرگتر باشد، سرمایه‌گذاران پاسخ چندان قوی به اقلام تعهدی اختیاری نشان نمی‌دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - افشای مسئولیت اجتماعی،آگاهی‌بخشی قیمت سهام با تأکید بر نقش حاکمیت شرکتی
    قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1402
    چکیدهآگاهی‌بخشی قیمت سهام در بین سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار سرمایه، به‌عنوان معیاری از وضعیت آتی شرکت برای بیان اطلاعاتی که به راحتی در دسترس افراد برون سازمانی نیست، بسیار جذاب است. علاوه‌بر این، اگر واحدها بتوانند تصمیمات مالی خود را بر اساس قیمت سهام قرار دهند؛ چکیده کامل
    چکیدهآگاهی‌بخشی قیمت سهام در بین سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار سرمایه، به‌عنوان معیاری از وضعیت آتی شرکت برای بیان اطلاعاتی که به راحتی در دسترس افراد برون سازمانی نیست، بسیار جذاب است. علاوه‌بر این، اگر واحدها بتوانند تصمیمات مالی خود را بر اساس قیمت سهام قرار دهند؛ آنها قادر خواهند بود تفاوت بین عوامل بازار و اطلاعات مربوط به شرکت را کاهش دهند و به یک الگوی ثابت در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک خود دست یابند. لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی، اطلاع‌رسانی قیمت سهام با تأکید بر نقش واسطه‌ای حاکمیت شرکتی است. بدین منظور داده‌های 186 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با استفاده از مدل رگرسیون مبتنی بر داده‌های ترکیبی و با استفاده از نرم‌افزار Eviews8 مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج آماری آزمون فرضیه‌های تحقیق نشان می‌دهد که بین مسئولیت اجتماعی شرکت و اطلاع‌رسانی قیمت سهام و حاکمیت شرکتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین نقش میانجی حاکمیت شرکتی مورد تأیید است. همچنین، در شرکت‌های با مسئولیت اجتماعی بالاتر، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و حاکمیت شرکتی بر اطلاع‌رسانی قیمت سهام قوی‌تر است.نوآوری پژوهش: این پژوهش اولین پژوهشی است که رابطه فوق را در ایران به عنوان کشور در حال توسعه بررسی کرده است. لذا پژوهش حاضر به توسعه علم و دانش در این حیطه کمک می نماید پرونده مقاله