فهرست مقالات خدیجه ابوالمعالی


  • مقاله

    1 - تدوین ماتریس شرطی-پیامدی اضطراب جدایی از دیدگاه مادران
    تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 45 , سال 12 , بهار 1402
    هدف: پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی تفکر مادران در مورد اضطراب جدایی، علیت‌شناسی اضطراب جدایی، طرز برخورد و راهبردهای مادران با کودکان مبتلا به اضطراب جدایی‌شان می‌پردازد.روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد نظریۀ زمینه‌ای بر اساس الگوی نظام‌مند اشتراوس و کوربین (2015) ب چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی تفکر مادران در مورد اضطراب جدایی، علیت‌شناسی اضطراب جدایی، طرز برخورد و راهبردهای مادران با کودکان مبتلا به اضطراب جدایی‌شان می‌پردازد.روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد نظریۀ زمینه‌ای بر اساس الگوی نظام‌مند اشتراوس و کوربین (2015) بود. جامعه دربرگیرنده مادارن کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی مقطع اول دبستان شهر تهران در سال 1399 بود که از بین آنان 10 مادر، تا رسیدن به اشباع، به روش هدفمند متجانس و گلوله‌برفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از روش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. داده ها با کمک نرم افزار MAX-QDAنسخۀ 2020 داده ها تحلیل شدند. یافته‌ها: 370 کد اولیه بدست آمد که از طریق کدگذاری علی-تعاملی با تاکید بر ویژگی-ابعاد و فرآیندی-پیامدی مینی‌چارچوب‌های متقاطع علی و راهبردی ایجاد شد.نتیجه‌گیری: نتایج کدگذاری علی و فرآیندی ، شامل عوامل علیِ درونی-رابطه‌ای مانند انواع مسائل ژنتیکی، نشانه‌های نوزادی و کودکی، عدم حضور مادر و پدر، دعواهای زناشویی، و بیرونی-عطفی مانند آرام بودن محیط زندگی و یک حادثه یا بیماری برای خود یا نزدیکان، و راهبردهای جلوگیری-جبرانیِ فایده‌مند مانند ترغیب پدر برای ارتباط بیشتر با کودک، و بی‌فایده مانند راهبردِ به‌زور جدا کردن بود. علاوه‌براین از طریق ماتریس شرطی-پیامدی، جنبه‌های تعاملی و پیامدی و کد مرکزیِ حساس‌شدگی زودهنگام نسبت به تعاملات و محیط، اضطراب جدایی از دیدگاه مادران بدست آمد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر راهنمای آموزش علوم اول ابتدایی برمبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی‌بر تخیل بر ادراک فعالیت‌های کلاسی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران
    روان سنجی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1402
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای نظریه آموزش مبتنی‌بر تخیل بر ادراک فعالیت‌های کلاسی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و از نوع نیمه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه کنترل بود و از روش نمونه‌گ چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای نظریه آموزش مبتنی‌بر تخیل بر ادراک فعالیت‌های کلاسی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و از نوع نیمه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه کنترل بود و از روش نمونه‌گیری تصادفی و نمونه‌گیری بر اساس ملاک‌های ورود استفاده شد. بدین صورت که از بین مدارس ابتدایی منطقه 11 شهر تهران به صورت تصادفی یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه انتخاب شد. سپس بر اساس ملاک‌های ورود، 24 نفر از این دانش‌آموز‌ان از هر یک از مدارس انتخاب و در دو گروه 12 نفره کنترل و آزمایش گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه ادراکات فعالیت‌های کلاسی جنتری و همکاران (۲۰۰۲) بود. گروه آزمایش به مدت 1 ماه و در 4 جلسه، تحت جلسات آموزش علوم بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی‌بر تخیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش علوم برمبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی‌بر تخیل سبب بهبود ادراک از فعالیت‌های کلاسی در هر چهار مؤلفه علاقه‌مندی، چالش‌انگیزی، انتخاب‌گری و لذت شد. این پژوهش، اهمیت استفاده از ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی‌بر تخیل در آموزش را به عنوان روشی مهم در بهبود ادراک دانش‌آموزان از کلاس درس آشکار ساخت. بنابراین معلمان علوم اول ابتدایی می‌توانند از این راهنما در کلاس درس استفاده نمایند. پرونده مقاله