فهرست مقالات فروغ حیرانی


  • مقاله

    1 - شناسایی و رتبه‌بندی چالش‌های اجرای حسابداری مدیریت زیست‌محیطی در هتل ها
    حسابداری مدیریت , شماره 1 , سال 17 , بهار 1403
    در حال حاضر، مسائل زیست محیطی متعددی وجود دارد که تهدیدی قابل توجه برای آینده بشریت است و لذا توسعه روش‌ها و استانداردهایی برای رفع این نگرانی‌های زیست محیطی در شرکت‌ها و سازمان‌ها رو به گسترش است. مطالعاتی که دغدغه‌های زیست‌محیطی شرکت‌ها را بررسی می‌نماید، اغلب بر صنای چکیده کامل
    در حال حاضر، مسائل زیست محیطی متعددی وجود دارد که تهدیدی قابل توجه برای آینده بشریت است و لذا توسعه روش‌ها و استانداردهایی برای رفع این نگرانی‌های زیست محیطی در شرکت‌ها و سازمان‌ها رو به گسترش است. مطالعاتی که دغدغه‌های زیست‌محیطی شرکت‌ها را بررسی می‌نماید، اغلب بر صنایع تولیدی تمرکز داشته‌اند و شرکت‌های خدماتی، توجه کمتری را به خود جلب نموده‌اند. هدف اصلی تحقیق حاضر، ارزیابی و رتبه‌بندی چالش‌های اجرای حسابداری مدیریت زیست‌محیطی (EMA) در هتل‌های 3-5 ستاره شهر یزد است. روش تحقیق پیمایشی و از نوع کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و صاحب‌نظران حوزه هتل‌داری هستند. نمونه‌گیری از این جامعه به صورت هدفمند انجام شد و در نهایت تعداد 12خبره انتخاب شدند. ابتدا با مرور ادبیات و پیشینه نظری، چالش‌های اجرای EMA در قالب 7 چالش اصلی و 45 چالش فرعی شناسایی شد. پرسشنامه‌ای محقق ساخته با 45 سوال مرتبط با چالش‌های اجرای EMA تدوین شد که شامل چالش‌های فنی (6 سوال)، فرهنگی (5 سوال)، مالی (4 سوال)، حسابداری (6 سوال)، مدیریتی-سازمانی (13 سوال)، قانونی-راهبردی (7 سوال) و فردی-روان شناختی (4 سوال) است. چالش‌ها به کمک نظریات خبرگان و با استفاده از روش دلفی فازی ارزیابی شدند که در نتیجه 16 چالش فرعی استخراج و به کمک روش میانگین قطعی رتبه‌بندی شد. سپس چالش‌های اصلی بوسیله تکنیک کپ‌لند رتبه‌بندی شدند. نتایج روش کپ‌لند نشان داد که چالش‌های قانونی-راهبردی و فرهنگی از مهمترین، و چالش‌های فردی-روان شناختی کم اهمیت‌ترین چالش‌های پیش رو اجرای EMA در هتل‌ها است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین مصادیق زیست محیطی در شرکت‌ها با رویکرد پدیدار شناسی (مطالعه موردی:صنایع سیمان،آهک وگچ)
    حسابداری مدیریت , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1399
    در عصر حاضر، مدیران تحت فشار فزاینده ای هستند که نه تنها باید هزینه های عملیاتی را کاهش دهند، بلکه باید تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت هارابه حداقل رسانده و باعث افزایش عملکرد زیست محیطی شوند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی مصادیق زیست محیطی در سطح شرکتها می باشد. به منظ چکیده کامل
    در عصر حاضر، مدیران تحت فشار فزاینده ای هستند که نه تنها باید هزینه های عملیاتی را کاهش دهند، بلکه باید تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت هارابه حداقل رسانده و باعث افزایش عملکرد زیست محیطی شوند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی مصادیق زیست محیطی در سطح شرکتها می باشد. به منظور دستیابی به این مهم، پژوهش در طی سالهای 1396و1397 در دو مرحله مجزا اجرا شده است. نخست ،پس از مطالعه مبانی نظری تحقیق، بنابر نیاز به استفاده ازتجربیات افراد درگیر در موضوع تحقیق، ازروش تحقیق کیفی بارویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد.نمونه گیری هدفمندتارسیدن به مرحله اشباع، با15نفرمصاحبه های کامل انجام شد.اعتبارنتایج بااستفاده از پیشینه تحقیق، مراجعة مجدد به شرکت کنندگان و جلب توافق ایشان حاصل شد.در مرحله دوم به منظور تایید وبرازش معیارهای شناسایی شده ، با طراحی پرسشنامه و نظرخواهی از خبرگان علمی واجرایی به تجزیه ‌و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتیجه پژوهش درمرحله اول شناسایی 20معیار و طبقه بندی آنها در 4دسته کلی شامل معیارهای شناخت و پیشگیری از آلودگی زیست محیطی ،جبران خسارت های زیست محیطی، انگیزش و توسعه فعالیت های زیست محیطی ،آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی و در مرحله دوم تایید و برازش سازه کلی مربوط به تمامی مصادیق با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و آزمون تحلیل عاملی می باشد. یافته های پژوهش در شناخت و درک بهتر مصادیق زیست محیطی و میزان رعایت آنها درسطح شرکتها ، تدوین استاندارهای حسابداری محیط زیست به تفکیک صنایع و تشویق سازمانها در راستای اجرای حسابداری سبز موثر بوده و پیامدهای مطلوبی درپی خواهدداشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی و ارزیابی مدل رفتارهای سبز و عملکرد مالی در هتل های شهر یزد
    حسابداری مدیریت , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1399
    نظر به اهمیت هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان یابند که تدوین و اجرای استراتژی های سبز، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. در این پژوهش سعی گردیده که با بهره گیری از رویکرد کیفی و نظریه دا چکیده کامل
    نظر به اهمیت هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان یابند که تدوین و اجرای استراتژی های سبز، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. در این پژوهش سعی گردیده که با بهره گیری از رویکرد کیفی و نظریه داده بنیاد، اجزا و عناصر رفتارهای سبز و عملکرد مالی هتل ها و ارتباط بین آن ها شناسایی، ساختاربندی و مدلسازی شود و در بخش کمی، مدل پارادایمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شود. بر این اساس با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان صنعت هتلداری و دانشگاه تعداد 485 کد اولیه احصاء گردیده و طبق دستورالعمل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، داده ها در قالب 15 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مدلسازی شده و الزامات مربوط به روایی و پایایی پژوهش کیفی بررسی و تایید گردیده است. در بخش کمی نیز با طراحی پرسشنامه و بررسی و تایید روایی صوری، محتوا، سازه و پایایی آلفای کرونباخ، اطلاعات جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزار spss24 و lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنی دار بین متغیرهای بستر محیطی (شرایط علی) و ابعاد رفتارهای سبز (پدیده محوری) بوده است؛ همچنین سه مولفه ابعاد رفتارهای سبز، عوامل درون سازمانی (مداخله گر) و ثبات نسبی (شرایط زمینه ای) با توانمندی های سبز (مقوله کنش و واکنش) و در نهایت توانمندی های سبز با عملکرد مالی (پیامدها) دارای رابطه مثبت و معنی دار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - رتبه ‏بندی مولفه ‏های تفکر انتقادی در آموزش و حرفه حسابداری با استفاده از الگوریتم رتبه ‏بندی چند معیاره (MCRA)
    حسابداری مدیریت , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1401
    هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند مع چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره، اولویت هریک از مولفه ها از دیدگاه دو گروه خبرگان تعیین گردید. پژوهش حاضر در سال 1399 و 1400 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خبرگان اساتید مولفه ی تجزیه و تحلیل را دارای بالاترین رتبه می دانند؛ در حالی که خبرگان کارفرما، این مولفه را در اولویت سوم خود قرار دادند. استدلال، صفات شخصی و خصوصیات ذهنی از اولویت های آخرکارفرمایان و از نظر اساتید هم چندان دارای رتبه بالایی نمی باشند. همچنین نتایج نشان دهنده آن است که مولفه ی ارزشیابی از نظر هر دو گروه خبره از رتبه یکسانی برخوردار است؛ و مولفه های تعبیر و تفسیر، نگرش و آمادگی ها و صفات شخصی نیز از نظر دو گروه خبرگان تقریبا جایگاه نزدیک به هم را دارا می باشند و تنها با اختلاف یک رتبه در بین دو گروه متمایز شده اند. چشمگیرترین تضاد در این مقایسه ی رتبه بندی، مربوط به مولفه ی استنتاج است که در بین خبرگان کارفرما رتبه اول و در بین خبرگان اساتید رتبه یکی مانده به آخر را دارا می باشد. پرونده مقاله