فهرست مقالات حمیدرضا ثنائی


  • مقاله

    1 - واکاوی دیدگاه‌ها در باب آرامگاه امام‌زاده حسین بن موسی
    تاریخ و تمدن اسلامی , شماره 45 , سال 19 , زمستان 1402
    امامزاده حسین بن موسی، از پسران امام موسی کاظم (ع)، در نیمۀ دوم سدۀ 2ق و نیمۀ اول سدۀ 3ق می‌زیست. با توجّه به گزارش‌های متعدّد منابع دربارۀ مدفن وی، این سؤال مطرح می‌شود که او در کجا دفن شده است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی، نخست به تبیین گزارش‌های متعدّد منابع درب چکیده کامل
    امامزاده حسین بن موسی، از پسران امام موسی کاظم (ع)، در نیمۀ دوم سدۀ 2ق و نیمۀ اول سدۀ 3ق می‌زیست. با توجّه به گزارش‌های متعدّد منابع دربارۀ مدفن وی، این سؤال مطرح می‌شود که او در کجا دفن شده است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی، نخست به تبیین گزارش‌های متعدّد منابع دربارۀ مدفن وی و سپس تحلیل و بررسی صحّت آن‌ها پرداخته است. گزارش‌های موجود از دفن او در شهرهایی مانند شیراز، بهبهان، جوپار کرمان، کوفه، دزفول و طبس سخن گفته‌اند. نتیجۀ حاصل حاکی از آن است که مدفن امامزادۀ مذکور به احتمال فراوان در شهر طبس قرار دارد. کلیدواژه‌ها: حسین بن موسی (ع)، امام‌زادگان، آرامگاه، طبس، شیراز، کوفه، بغداد امامزاده حسین بن موسی، از پسران امام موسی کاظم (ع)، در نیمۀ دوم سدۀ 2ق و نیمۀ اول سدۀ 3ق می‌زیست. با توجّه به گزارش‌های متعدّد منابع دربارۀ مدفن وی، این سؤال مطرح می‌شود که او در کجا دفن شده است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی، نخست به تبیین گزارش‌های متعدّد منابع دربارۀ مدفن وی و سپس تحلیل و بررسی صحّت آن‌ها پرداخته است. گزارش‌های موجود از دفن او در شهرهایی مانند شیراز، بهبهان، جوپار کرمان، کوفه، دزفول و طبس سخن گفته‌اند. نتیجۀ حاصل حاکی از آن است که مدفن امامزادۀ مذکور به احتمال فراوان در شهر طبس قرار دارد. کلیدواژه‌ها: حسین بن موسی (ع)، امام‌زادگان، آرامگاه، طبس، شیراز، کوفه، بغداد پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - «شونیزیه‌»های بغداد و جایگاه آن‌ها در تاریخ تصوف
    تاریخ و تمدن اسلامی , شماره 5 , سال 18 , زمستان 1401
    در منابع رجالی، جغرافیایی و تاریخی از پنج مکان در شهر بغداد که نام شونیزیه داشته اند، یاد شده : گورستان شونیزیه، مسجد شونیزیه، رِباط شونیزیه، محله شونیزیه و خانقاه شونیزیه. از این میان، گورستان و سپس رِباط بسامد بیش‌تری در این منابع دارند. با این‌ همه، آنچه در منابع صو چکیده کامل
    در منابع رجالی، جغرافیایی و تاریخی از پنج مکان در شهر بغداد که نام شونیزیه داشته اند، یاد شده : گورستان شونیزیه، مسجد شونیزیه، رِباط شونیزیه، محله شونیزیه و خانقاه شونیزیه. از این میان، گورستان و سپس رِباط بسامد بیش‌تری در این منابع دارند. با این‌ همه، آنچه در منابع صوفیانه بازتاب بیشتری یافته، مسجد و سپس گورستان شونیزیه است. صوفیان نامداری با مسجد شونیزیه پیوند داشته و پس از وفات در گورستان مجاور آن به خاک سپرده شده اند. در این مقاله ضمن بررسی تاریخی و موضع نگاری این مکان‌ها، نقش و جایگاه مسجد و گورستان شونیزیه در تاریخ تصوف بررسی خواهد شد. بر پایه یافته‌ها می‌توان گفت که از حیث تاریخی گورستان شونیزیه از همه کهن‌تر، و نزد صوفیه مسجد شونیزیه دارای شهرت و محبوبیت بیشتری بوده‌است. گورستان و مسجد دست‌کم تا سده هشتم برقرار بوده، ولی از آن زمان به دلایلی که بر ما پیدا نیست، به‌مرور از رونق و اشتهار افتاده‌اند. با وجود اطلاع از مکان‌هایی به نام رباط، محله و خانقاه شونیزیه، این جای‌ها هرگز به پای شهرت گورستان و مسجد شونیزیه نرسیدند. پرونده مقاله