پژوهش از نوع کاربردی بوده که به صورت توصیفی- تحلیلی و استنباطی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران وارد شده به کلانشهر تبریز تشکیل میدهند (1500000نفر). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. دادههای مورد نیاز به صو چکیده کامل
پژوهش از نوع کاربردی بوده که به صورت توصیفی- تحلیلی و استنباطی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران وارد شده به کلانشهر تبریز تشکیل میدهند (1500000نفر). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. دادههای مورد نیاز به صورت پرسشنامه آماری و پرسشنامه دلفی گردآوری شد. متغییرهای این پژوهش، 51 متغییر مرتبط با جاذبههای گردشگری است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغییره و آزمون همبستگی پیرسون و برای اولویتبندی معیارها و مناطق شهری از مدل ANP استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی منجر به کاهش 51 متغییر به 5 عامل (مراکز تاریخی- فرهنگی، غذا، سوغاتی و صنایعدستی، مراکز خرید، مراکز تفریحی و آموزشی، مراکز درمانی و اشتغال) شد که توانایی تبیین 08/95 درصد از تغییرات واریانس را دارند. نتایج پیرسون نشان داد که متغییرهای بازار تاریخی تبریز، کفش تبریز، خانههای تاریخی، فرش تبریز و موزهها، همبستگی بیشتری با توسعه گردشگری دارند. نتایج یافتههای رگرسیون ضمن اینکه مؤید اثرگذاری متغییرهای فرهنگی و تاریخی به عنوان جاذبه اصلی گردشگری شهر تبریز بوده، نشان داد که 1/71 درصد از تغییرات واریانس توسط متغییرها قابل تبیین است. نتایج یافتههای ANP نشان داد که منطقه 8 کلانشهر تبریز به دلیل وجود عناصر تاریخی و محل عرضه فرش و سوغاتی تبریز نسبت به سایر مناطق، امتیاز بیشتری دارد. با توجه به تفاوت ماهیت جاذبههای گردشگری در مناطق مختلف کلانشهر تبریز، پیشنهاد میشود برنامهریزی گردشگری در هر منطقه متناسب با پتانسیلهای گردشگری آن منطقه ولی همراستا با اهداف سند توسعه گردشگری این شهر باشد.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
شماره4,سال
13
,
پاییز
1400
پژوهش از نوع کاربردی بوده که به صورت توصیفی- تحلیلی و استنباطی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران وارد شده به کلانشهر تبریز تشکیل میدهند (1500000نفر). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. دادههای مورد نیاز به صو چکیده کامل
پژوهش از نوع کاربردی بوده که به صورت توصیفی- تحلیلی و استنباطی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران وارد شده به کلانشهر تبریز تشکیل میدهند (1500000نفر). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. دادههای مورد نیاز به صورت پرسشنامه آماری و پرسشنامه دلفی گردآوری شد. متغییرهای این پژوهش، 51 متغییر مرتبط با جاذبههای گردشگری است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغییره و آزمون همبستگی پیرسون و برای اولویتبندی معیارها و مناطق شهری از مدل ANP استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی منجر به کاهش 51 متغییر به 5 عامل (مراکز تاریخی- فرهنگی، غذا، سوغاتی و صنایعدستی، مراکز خرید، مراکز تفریحی و آموزشی، مراکز درمانی و اشتغال) شد که توانایی تبیین 08/95 درصد از تغییرات واریانس را دارند. نتایج پیرسون نشان داد که متغییرهای بازار تاریخی تبریز، کفش تبریز، خانههای تاریخی، فرش تبریز و موزهها، همبستگی بیشتری با توسعه گردشگری دارند. نتایج یافتههای رگرسیون ضمن اینکه مؤید اثرگذاری متغییرهای فرهنگی و تاریخی به عنوان جاذبه اصلی گردشگری شهر تبریز بوده، نشان داد که 1/71 درصد از تغییرات واریانس توسط متغییرها قابل تبیین است. نتایج یافتههای ANP نشان داد که منطقه 8 کلانشهر تبریز به دلیل وجود عناصر تاریخی و محل عرضه فرش و سوغاتی تبریز نسبت به سایر مناطق، امتیاز بیشتری دارد. با توجه به تفاوت ماهیت جاذبههای گردشگری در مناطق مختلف کلانشهر تبریز، پیشنهاد میشود برنامهریزی گردشگری در هر منطقه متناسب با پتانسیلهای گردشگری آن منطقه ولی همراستا با اهداف سند توسعه گردشگری این شهر باشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد