پژوهش حاضر به ارزیابی و تحلیل فضایی کاربری های مراکز آموزشی دبیرستان در ناحیه یک کلانشهر تبریز با سایر کاربری های شهری با استفاده از تلفیق مدل های تصمیم گیری چند معیاره AHP و مدل فازی پرداخته و با بهره گیری از امکانات سیستم اطلاعات جغرافیایی به تحلیل معیارهای سازگاری، م چکیده کامل
پژوهش حاضر به ارزیابی و تحلیل فضایی کاربری های مراکز آموزشی دبیرستان در ناحیه یک کلانشهر تبریز با سایر کاربری های شهری با استفاده از تلفیق مدل های تصمیم گیری چند معیاره AHP و مدل فازی پرداخته و با بهره گیری از امکانات سیستم اطلاعات جغرافیایی به تحلیل معیارهای سازگاری، مطلوبیت ، ظرفیت و وابستگی اقدام شده است. روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد و حجم نمونه شامل تمام مدارس دبیرستان در ناحیه یک شهر تبریز می باشد . نتایج حاصل از بررسی وضعیت فضایی مکانی دبیرستان های ناحیه یک کلانشهر تبریز نشان دهنده ی وضعیت نامطلوب دبیرستان های این ناحیه از لحاظ توزیع فضایی می باشد.در ارزیابی ماتریس مطلوبیت نسبت به شاخص های شیب و فاصله از رودخانه، به جز4 مدرسه که در وضعیت نسبتاً نامطلوب واقع شده اند تمامی مدارس در شرایط مطلوبی قرار دارند. از مجموع 77 دبیرستان مورد مطالعه در این ناحیه،11دبیرستان در طیف کاملا مناسب و 15دبیرستان در طیف نسبتا مناسب قرار دارند ، همچنین تعداد30 دبیرستان در این ناحیه از لحاظ توزیع فضایی در وضعیت نامناسبی می باشند.
پرونده مقاله
علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی)
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1398
هدف این پژوهش بررسیتغییراتنظامسلسلهمراتب شهری و جهت توزیع جمعیت استانآذربایجان شرقی دردورةزمانی(1390- 1375) است .جامعةآماریپژوهشنقاطشهری آذربایجان شرقی ،روشتحقیقتوصیفی- تحلیلی ، مدلهای بهکار رفته، مدلرتبهاندازه و شاخصهاینخست شهری بر پایه نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیای چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسیتغییراتنظامسلسلهمراتب شهری و جهت توزیع جمعیت استانآذربایجان شرقی دردورةزمانی(1390- 1375) است .جامعةآماریپژوهشنقاطشهری آذربایجان شرقی ،روشتحقیقتوصیفی- تحلیلی ، مدلهای بهکار رفته، مدلرتبهاندازه و شاخصهاینخست شهری بر پایه نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی GISموسوم به الگوی فیش نت و الگوی توزیع جهت دار می باشد. روش گردآوریاطلاعاتبراساسآمارمستخرجازسه دوره سر شماری است. یافتههایتحقیقبیانگرآناستکهدرنظامشهری استانطیسا لهای (1375- 1390 (عدم تعادل برقرار بوده و تمرکزجمعیتوفعا لیتهادر شهر تبریزوافزایشمقیاس فضاییشهردرکلمنطقه تمامفعا لیت هایاجتماعی-اقتصادیمنطقهشهریراتحتتأثیر قرارداده و موجبتراکم فضایی،کارکرد هایمنطقهایبامرکزیتتبریزگردیدهاست. همچنین بررسی میزان توزیع جمعیت بر اساس الگوی فیش نت و توزیع جهت دار نشان دهنده آن است که در سال 1375 میزان توزیع جمعیت متعادل بوده ولی در سال 1385 به ترتیب شهرهای بناب، ملکان، لیلان، عجب شیر و در سال 1390 شهرهای تبریز، بناب، ملکان، لیلان ، عجب شیر بیشترین میزان جمعیت را داشته اند همچنین جهت توزیع جمعیت در استان آذربایجان شرقی در طی سال های (1390- 1375) از جنوب غربی به سمت شمال شرقی بوده است.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
شماره4,سال
13
,
پاییز
1400
پژوهش حاضر به ارزیابی و تحلیل فضایی کاربری های مراکز آموزشی دبیرستان در ناحیه یک کلانشهر تبریز با سایر کاربری های شهری با استفاده از تلفیق مدل های تصمیم گیری چند معیاره AHP و مدل فازی پرداخته و با بهره گیری از امکانات سیستم اطلاعات جغرافیایی به تحلیل معیارهای سازگاری، م چکیده کامل
پژوهش حاضر به ارزیابی و تحلیل فضایی کاربری های مراکز آموزشی دبیرستان در ناحیه یک کلانشهر تبریز با سایر کاربری های شهری با استفاده از تلفیق مدل های تصمیم گیری چند معیاره AHP و مدل فازی پرداخته و با بهره گیری از امکانات سیستم اطلاعات جغرافیایی به تحلیل معیارهای سازگاری، مطلوبیت ، ظرفیت و وابستگی اقدام شده است. روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد و حجم نمونه شامل تمام مدارس دبیرستان در ناحیه یک شهر تبریز می باشد . نتایج حاصل از بررسی وضعیت فضایی مکانی دبیرستان های ناحیه یک کلانشهر تبریز نشان دهنده ی وضعیت نامطلوب دبیرستان های این ناحیه از لحاظ توزیع فضایی می باشد.در ارزیابی ماتریس مطلوبیت نسبت به شاخص های شیب و فاصله از رودخانه، به جز4 مدرسه که در وضعیت نسبتاً نامطلوب واقع شده اند تمامی مدارس در شرایط مطلوبی قرار دارند. از مجموع 77 دبیرستان مورد مطالعه در این ناحیه،11دبیرستان در طیف کاملا مناسب و 15دبیرستان در طیف نسبتا مناسب قرار دارند ، همچنین تعداد30 دبیرستان در این ناحیه از لحاظ توزیع فضایی در وضعیت نامناسبی می باشند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد