فهرست مقالات محبت منبری


  • مقاله

    1 - شناسائی عوامل موثر بر نظام هدایت تحصیلی دانش آموزان جهت ارائه الگوی راهبردی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401
    هدف تحقیق حاضر شناسائی عوامل موثر بر نظام هدایت تحصیلی جهت ارائه الگوی راهبردی بود. ‌تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و به دو روش کمی و کیفی انجام شده است‌. جامعه آماری در بخش کیفی 30 نفر از خبرگان رشته علوم چکیده کامل
    هدف تحقیق حاضر شناسائی عوامل موثر بر نظام هدایت تحصیلی جهت ارائه الگوی راهبردی بود. ‌تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و به دو روش کمی و کیفی انجام شده است‌. جامعه آماری در بخش کیفی 30 نفر از خبرگان رشته علوم تربیتی و در بخش کمی 200 نفر از مدیران آموزشی، مشاوران، کارشناسان و مجریان هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه شهرستان بوشهر بود. با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، تعداد 132 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. برای طراحی مدل اولیه نظام هدایت تحصیلی از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و برای اعتبارسنجی مدل از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. در بخش کیفی جهت تحلیل مضمون از نرم‌افزار Maxqda و تحلیل ساختاری-تفسیری با MicMac و حداقل مربعات جزئی نیز با Smart PLS استفاده شده است. بنا بر نتایج تحقیق در طراحی مدل‌، متغیرها به ترتیب اولویت از قرار زیر بوده است: نظام هدایت تحصیلی (C3)در سطح اول، ارائه طرح‌های هدایت تحصیلی (C2) و بافت و زمینة هدایت تحصیلی (C9) در سطح دوم، ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان (C7) در سطح سوم، محتوای کتب برنامه‌ریزی هدایت تحصیلی (C4) و آموزش و آگاه‌سازی مشاوران تحصیلی (C5) سطح چهارم و ساختار نظام هدایت تحصیلی (C6) و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی (C8) در سطح پنجم و در نهایت متغیر آسیب‌شناسی نظام هدایت تحصیلی (C3) در سطح ششم قرار دارد. پرونده مقاله