فهرست مقالات محمد حسنی


  • مقاله

    1 - طراحی مدل رهبری تجاری‌سازی دانش و بررسی تاثیرآن بر توانمند‌سازی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 23 , زمستان 1401
    هدف از این پژوهش، طراحی مدل رهبری تجاری سازی دانش و بررسی تاثیر آن بر توانمند سازی روانشناختی کارکنان دردانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آمیخته(کیفی-کمی) است. در مرحله کیفی جامعه آماری شامل تمامی مدیران و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد تبریزبودند که21 ن چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، طراحی مدل رهبری تجاری سازی دانش و بررسی تاثیر آن بر توانمند سازی روانشناختی کارکنان دردانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آمیخته(کیفی-کمی) است. در مرحله کیفی جامعه آماری شامل تمامی مدیران و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد تبریزبودند که21 نفر ازآنها، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند و به روش تحلیل محتوا و کد گذاری، مدل رهبری تجاری سازی دانش طراحی گردید. مدل مذکور، شامل پنج بعد عوامل مدیریتی، ظرفیت سازمانی، ظرفیت پژوهش، استراتژیهای رقابتی وهوش تجاری می باشد. در مرحله پیمایش جامعه آماری، 919نفراز کارکنان دانشگاه بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی،180 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. جهت گرد آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته رهبری تجاری سازی دانش ونیزاز پرسشنامه توانمند سازی روانشناختی که ترکیبی از سوالات استاندارد,1995) Mihra & (Spreitzerو محقق ساخته می باشد، استفاده گردیده است. روایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید شد. پایایی نیز با آزمون الفای کرونباخ تعیین شدکه در همه متغیرها بالای 7/. بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها در بخش کیفی از نظریه زمینه ای، و در بخش کمی از رو ش تحلیل عاملی و مدل یابی ساختاری استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری تجاری سازی دانش دارای پنج بعد اصلی است و برتوانمند سازی روانشناختی کارکنان دانشگاه تاثیر مثبت و معنا دار، دارد( 01/.p=). بر این اساس، دستیابی دانشگاه آزاد تبریز به مدل یاد شده، علاوه براینکه تحقق اهداف تجاری سازی دانش را در این دانشگاه امکان پذیر می سازد؛ موجب توانمند سازی کارکنان دانشگاه نیز می گردد. پرونده مقاله