فهرست مقالات علی اصغر محمدیان قریبه


  • مقاله

    1 - پیش‌بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ دوم
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 23 , بهار 1401
    این پژوهش با هدف بررسی نقش مؤلفه‌های هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی در بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگ چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی نقش مؤلفه‌های هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی در بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر (197 دختر و 173 پسر) آن‌ها با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های هوش اجتماعی ترومسو (Silvera et al, 2001)، انزوای اجتماعی (Modarresi Yazdi, 2014) و بهزیستی تحصیلی (Tuominen-Soini et al, 2012) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه (گام‌به‌گام) مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه‌های هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی توانستند به‌طور معناداری تمام مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی را پیش‌بینی نمایند (05/0P<). هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی نقش مهمی در بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دارند؛ بنابراین در برنامه‌های آموزشی برای افزایش بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان باید به هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی توجه ویژه‌ای داشت. پرونده مقاله