فهرست مقالات حسین سماواتیان


  • مقاله

    1 - رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی همکاران و زیردستان با نحوۀ ارزیابی آنان از عملکرد سرپرستان و مدیران
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1390
      هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی همکاران و زیردستان با نحوۀ ارزیابی آنان از عملکرد سرپرستان و مدیران بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بودند که با توجه به مدل بازخورد 360 درجه، 82 نفر از آنان (18 نفر مدیر و چکیده کامل
      هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی همکاران و زیردستان با نحوۀ ارزیابی آنان از عملکرد سرپرستان و مدیران بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بودند که با توجه به مدل بازخورد 360 درجه، 82 نفر از آنان (18 نفر مدیر و سرپرست، 29 نفر از همکاران و 35 نفر از زیردستان آنان) به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (کاستا و مک‌کری، 1992) و پرسشنامۀ ارزیابی عملکرد (نوری و همکاران، 1385) بود. داده‌ها‌ از طریق محاسبۀ ضریب همبستگی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که بین نمرۀ کل ارزیابی عملکرد با ویژگی شخصیتی روان‌رنجوری در همکاران رابطۀ مثبت معنا‌دار (05/0 ≥ P ) و در زیردستان رابطۀ منفی معنا‌دار (01/0 ≥ P ) وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - پیش‌بینی ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی با استفاده از مؤلفه‌های سرمایۀ روان‌شناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1394
    هدف این پژوهش پیش‌بینی ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی (شایستگی، مؤثر بودن یا اثربخشی، خودمختاری، معنی‌داری و اعتماد) با استفاده از مؤلفه‌های سرمایۀ روان‌شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، انعطاف‌پذیری و خوش‌بینی) در میان معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع ه چکیده کامل
    هدف این پژوهش پیش‌بینی ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی (شایستگی، مؤثر بودن یا اثربخشی، خودمختاری، معنی‌داری و اعتماد) با استفاده از مؤلفه‌های سرمایۀ روان‌شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، انعطاف‌پذیری و خوش‌بینی) در میان معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 93ـ1392 مشغول به تدریس بودند. از میان جامعۀ آماری 200 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ توانمندسازی روان‌شناختی (اسپریتزر و میشرا، 1995) و پرسشنامۀ سرمایه روان‌شناختی (لوتانز و همکاران، 2007) بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی؛ امیدواری، انعطاف‌پذیری و خوش‌بینی به‌صورت معناداری قادر به پیش‌بینی بُعد شایستگی معلمان است (05/0>P). به علاوه، متغیر امیدواری به‌صورت معناداری قادر به پیش‌بینی مؤثر بودن معلمان بود (05/0>P). متغیر خودکارآمدی نیز به‌صورت معناداری قادر به پیش‌بینی خودمختاری معلمان بود (05/0>P). همچنین، متغیر امیدواری به‌صورت معناداری قادر به پیش‌بینی معنی‌داری معلمان بود (05/0>P). پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مقایسه هوش هیجانی و شناختی مدیران مقاطع سه گانه آموزش و پرورش و رابطه‌ی آن با عملکرد شغلی آنها در منطقه لنجان اصفهان 1388
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1388
    مطالعه حاضر با اهداف - مقایسه هوش هیجانی و شناختی مدیران مقاطع ابتدایی دوره های سه گانه آموزش و پرورش و رابطه آن با عملکرد شغلی آنها در منطقه لنجان اصفهان در سال 1388 انجام شده است. در این مطالعه از روش توصیفی از نوع همبستگی و نیز علی-مقایسه ای به صورت مقطعی استفاده ش چکیده کامل
    مطالعه حاضر با اهداف - مقایسه هوش هیجانی و شناختی مدیران مقاطع ابتدایی دوره های سه گانه آموزش و پرورش و رابطه آن با عملکرد شغلی آنها در منطقه لنجان اصفهان در سال 1388 انجام شده است. در این مطالعه از روش توصیفی از نوع همبستگی و نیز علی-مقایسه ای به صورت مقطعی استفاده شده است. جامعه آماری مورد پژوهش 306 نفر بود که از میان آنها 146 نفر از مدیران مدارس سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان منطقه لنجان به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از آزمون هوش هیجانی شیرینگ، پرسشنامه ریون(عباسی، 1384) و پرسشنامه عملکرد شغلی سرپرست (موتوویدلوون اسکاتر1994، به نقل از خاکسار،1384) جمع آوری شدند و با استفاده از شاخص های آماری نظیر میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس و آزمون توکی و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که؛ بین هوش هیجانی، هوش شناختی و عملکرد شغلی مدیران سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تفاوت معنا دار وجوددارد (05/0P < ). بین هوش هیجانی درکل و مؤلفه های آن، (خودآگاهی، خودانگیزی، مهارت اجتماعی) با عملکرد شغلی رابطه معنی دار وجود دارد( 05/0(P < . اما بین هوش شناختی و عملکرد شغلی مدیران مقطع ابتدایی رابطه معنا داری در سطح( 05/0P < ) وجود نداشت. بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی مدیران مقطع راهنمایی نیز رابطه معنا داری در سطح ( 05/0(P < مشاهده نشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان و سرپرست در کارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1388
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده با اعتماد ( اعتماد سازمانی و اعتماد به سرپرست) کارکنان مجتمع فولاد مبارکه انجام شد. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه ی پژوهش را 290 نفر از کارکنان مجمتع فولاد مبارکه اصفهان در سال 1387تشکیل می دادند، که به چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده با اعتماد ( اعتماد سازمانی و اعتماد به سرپرست) کارکنان مجتمع فولاد مبارکه انجام شد. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه ی پژوهش را 290 نفر از کارکنان مجمتع فولاد مبارکه اصفهان در سال 1387تشکیل می دادند، که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از چهار پرسشنامۀ عدالت رویه ای (نیهوف و مورمان ، 1993) (86/0=α)، عدالت توزیعی (کالکیت ، 2001)(91/0=α) ، اعتماد سازمانی مورمان، (بلاکلی و نیهوف، 1998)(66/0=α) واعتماد به سرپرست (هارتوگ وکوپمن، 2003)(87/0=α) استفاده شد، که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها روش رابطه ای (همبستگی و رگرسیون) به کار رفت. نتایج پژوهش نشان دهندۀ روابط مثبت و معنادار میان ابعاد عدالت و ابعاد اعتماد بود. (0/0>(p همچنین ابعاد عدالت قادر به پیش بینی ابعاد اعتماد بودند (0/0≥(p. پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و مسؤولان سازمانی ارائه گردید. پرونده مقاله