فهرست مقالات معصومه السادات ابطحی


  • مقاله

    1 - بررسی مولفه های آموزش سواد مالی در پایه ششم ابتدایی از منظر اهداف تربیت مالی در سند تحول بنیادین بر اساس الگوی تایلر
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1390

    هدف این مطالعه،بررسی مولفه های آموزش"سواد مالی"در پایه ششم دبستان بر اساس الگوی برنامه درسی تایلر و سند تحول بنیادین بوده است.روش پژوهش کیفی و مشارکت کنندگان در این تحقیق 10 نفر از متخصصان در سه حوزه برنامه درسی، مالی و روانشناسی تربیتی بودند.برای گردآوری داده‌ه چکیده کامل

    هدف این مطالعه،بررسی مولفه های آموزش"سواد مالی"در پایه ششم دبستان بر اساس الگوی برنامه درسی تایلر و سند تحول بنیادین بوده است.روش پژوهش کیفی و مشارکت کنندگان در این تحقیق 10 نفر از متخصصان در سه حوزه برنامه درسی، مالی و روانشناسی تربیتی بودند.برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. مصاحبه های مکتوب شده با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند . جهت اعتبار تحقیق، معیار لینکلن و گابا مورد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مولفه های موثر در آموزش سواد مالی در پایه ششم ابتدایی در بعد هدف¬های آموزشی شامل 2 مضمون فراگیر اخلاق مداری اجتماعی - مالی و فرهنگ سازی مالی با 4 مضمون سازمان دهنده و 14 مضمون پایه،در بعد محتوا، شامل 2 مضمون فراگیر برنامه آموزش سواد مالی و آموزش مهارت های رفتاری و روانی با 8 مضمون سازمان دهنده و 60 مضمون پایه و در بعد ساماندهی تجارب یاددهی-یادگیری شامل 1مضمون فراگیر توجه به عوامل محیطی و اجتماعی با 2مضمون سازمان دهنده و 10 مضمون پایه و در بعد ارزشیابی تجارب یادگیری شامل 1 مضمون فراگیر توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و انگیزشی با 2 مضمون سازمان دهنده و 20 مضمون پایه بود.

    پرونده مقاله