فهرست مقالات مریم صیدی


  • مقاله

    1 - رویکرد چندروشی کیفی به اختلالات خواب دانشجویان در همه‌گیری کرونا
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 92 , سال 24 , تابستان 1402
    هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همه‌گیری کرونا بود. این پژوهش از نوع چندروشی کیفی بوده و با استفاده از دو طرح کیفی فراترکیب و پدیدارشناسی انجام شده است. در فراترکیب؛ پنج پایگاه دادۀ لاتین شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اشپرینگر و پروک چکیده کامل
    هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همه‌گیری کرونا بود. این پژوهش از نوع چندروشی کیفی بوده و با استفاده از دو طرح کیفی فراترکیب و پدیدارشناسی انجام شده است. در فراترکیب؛ پنج پایگاه دادۀ لاتین شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اشپرینگر و پروکوئست و دو پایگاه دادۀ فارسی با عناوین پایگاه نشریات کشور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بر مبنای روش شش مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو بررسی شد و 21 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. در پدیدارشناسی؛ بر مبنای الگوی هفت مرحله‌ای کلایزی، اطلاعات لازم با مصاحبۀ‌ نیمه‌ساختمند با 12 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز جمع‌آوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تأییدپذیری (خودبازبینی پژوهشگران)، اعتمادپذیری (هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات) و همسوسازی داده‌ها تأیید شد. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همه‌گیری کرونا را می‌توان در چهار مضمون اصلی تعاملات اجتماعی، بهداشت روانی، فعالیت‌های جسمانی و فعالیت‌های آموزشی طبقه‌بندی نمود. با توجه به تأثیر بالای الگوی منظم خواب در آینده تحصیلی دانشجویان، بهسازی و توسعۀ برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای در نگاه تکمیلی فرهنگ سازی و همزیستی در آموزش مجازی مورد توجه ویژه است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی چارچوب شناخت هویت حرفه‌ای دانشجویان پزشکی بر اساس برنامه درسی پنهان: رویکرد فراترکیب
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 18 , پاییز 1400
    یکی از مضامین مهم و کلیدی در برنامه درسی پنهان دانشجویان پزشکی، القای هویت حرفه‌ای به آنان می‌باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی طراحی چارچوب شناخت هویت حرفه‌ای دانشجویان پزشکی بر اساس برنامه درسی پنهان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحله‌ای ساندلوسکی و بار چکیده کامل
    یکی از مضامین مهم و کلیدی در برنامه درسی پنهان دانشجویان پزشکی، القای هویت حرفه‌ای به آنان می‌باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی طراحی چارچوب شناخت هویت حرفه‌ای دانشجویان پزشکی بر اساس برنامه درسی پنهان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از چهار نفر متخصص برنامه‌ریزی درسی و یک نفر متخصص در روش پژوهش فراترکیب بود. 18 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج سه مقوله اصلی از جمله هویت مرتبط با فرایندهای حرفه‌ای (رعایت اخلاق پزشکی، تعلق به حرفه پزشکی و انگیزه شغلی)، هویت مرتبط با پیامدهای حرفه‌ای (توسعه یادگیری و بهسازی و تاب‌آوری) و هویت مرتبط با شایستگی‌های حرفه‌ای (شایستگی حرفه‌ای و شایستگی بالینی) می‌باشد. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و هم‌سوسازی داده‌ها و اعتمادپذیری به داده‌ها نیز با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و هم‌سوسازی پژوهش‌گران تائید شد. بر اساس نتایج پژوهش، تجربیات مربوط به برنامه درسی پنهان و غیررسمی باید به طور رسمی توسط مربیان پزشکی مورد توجه قرار گیرد. همچنین اساتید با فراهم ساختن فرصت‌های بیشتر برای تأمل در برنامه درسی پزشکی، شکل‌گیری اثربخش هویت حرفه‌ای دانشجویان را تسریع می‌نمایند. پرونده مقاله