فهرست مقالات مرضیه کلبعلی


  • مقاله

    1 - مقایسة اثر بحث گروهی از طریق رسانه اجتماعی و بحث گروهی در کلاس درس بر آگاهی، نگرش و رفتار بهداشتی دانش‌آموزان دختر نوجوان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1398
    هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش بهداشت از طریق بحث گروهی در رسانه‌های اجتماعی و بحث در کلاس، بر آگاهی، نگرش و رفتار بهداشتی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش، تجربی بود و از طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور ۴۰ دانشآموز دختر دوره اول متوسطه ش چکیده کامل
    هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش بهداشت از طریق بحث گروهی در رسانه‌های اجتماعی و بحث در کلاس، بر آگاهی، نگرش و رفتار بهداشتی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش، تجربی بود و از طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور ۴۰ دانشآموز دختر دوره اول متوسطه شهر آبادان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و با روش تخصیص تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه (۵ جلسه آموزش به شیوة توضیحی در کلاس و 5 جلسه بحث گروهی از طریق رسانه اجتماعی) دریافت کرد. به گروه گواه آموزش نیز 10 جلسه (5 جلسه به شیوة توضیحی در کلاس و 5 جلسه بحث حضوری در کلاس) آموزش ارائه شد. ابزار اندازه‌گیری، آزمون و پرسشنامه محقق ساخته بود. قبل از اجرا، از روایی و پایایی پرسشنامه اطمینان حاصل شد. ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌های آگاهی، نگرش و رفتار بهداشتی به ترتیب 73/0، 81/0 و 90/0 به دست آمد. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد نمرات آگاهی، نگرش و رفتار بهداشتی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس‌آزمون با کنترل پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری دارد. بر اساس یافته پژوهش می‌توان گفت بحث گروهی از طریق رسانه اجتماعی در مقایسه با بحث کلاسی مؤثرتر بوده است. پرونده مقاله