-
مقاله
1 - Investigating the effect of mindfulness on the social health of the elderly referred to Shahrekord health centers in 2021Journal of Family Centered Health Care , شماره 4 , سال 1 , زمستان 2022Introduction: Today, many researchers believe that not only social health cannot be separated from other dimensions of health, but also the importance of that in physical and mental health is quite obvious. In addition, the global population aging crisis doubles the imp چکیده کاملIntroduction: Today, many researchers believe that not only social health cannot be separated from other dimensions of health, but also the importance of that in physical and mental health is quite obvious. In addition, the global population aging crisis doubles the importance of studies in the Elderly field. Therefore, this article aimed to investigate the effect of mindfulness on the social health of the elderly referred to Shahre-Kord health centers in 2021.Method: This quasi-experimental study with the pre-test-post-test design was performed on 30 elderly people aged 60-70 years referred to Shahrekord health centers. Simple random sampling and data collection tools were the Keys Social Health Questionnaire. Data analysis was performed at descriptive and inferential levels using SPSS software. The significance level was considered p <0.05.Results: Participants' mean age was about 62.83± 2.23 years, and the highest frequency of education level was related to diploma and post-diploma education. Also, 93.3% of the samples get paid more than ten million rials, and in terms of location, most people lived in the city center. The results of this study showed that the average score of elderly social health after using mindfulness education has increased significantly.Conclusion: Mindfulness-based intervention can be suggested as an effective method in order to promote the social health of the elderly and ultimately their quality of life. پرونده مقاله -
مقاله
2 - اعتبار سنجی الگوی اختصاصی مدیریت مؤثر کلاس درس در علوم پزشکیتحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398کلاس درس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی به عهده استاد است. هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی الگوی ارائهشده برای مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی اصفهان است. توصیفی و جامعه آماری پژوهش اساتید و دانشجویان علوم پزشکی میباشد که با ر چکیده کاملکلاس درس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی به عهده استاد است. هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی الگوی ارائهشده برای مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی اصفهان است. توصیفی و جامعه آماری پژوهش اساتید و دانشجویان علوم پزشکی میباشد که با روش نمونهگیری در دسترس نمونه 277 نفری انتخاب و پرسشنامه مدیریت مؤثر کلاس درس روی آنان اجرا شد. پرسشنامه دارای 80 گویه بود که در قالب یک پیوستار از 1 تا 5 به گویه ها نمره داده شد. روشهای بکار رفته برای تحلیل گویه ها (ضریب هولستی) برای رهاسازی از روایی صوری، محتوایی و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) برای کل پرسشنامهها و عاملها استفاده شد. درمجموع همه گویه ها یادگیری مدیریت مؤثر کلاس درس را موردسنجش قرار میداد. جهتبخش اعتبار الگو با توجه به کدهای استخراجشده کیفی از تکنیک تحلیل عاملی تائید استفاده گردید یا بهعبارتدیگر جهت بررسی اعتبار عاملی ابزارهای سنجش کُدهای اصلی پژوهش از رویکرد تحلیل عاملی استفاده گردیده که بارهای عاملی هفت مؤلفه به ترتیب 59-99-96-97-91-84 و 81 است. هدف از مطالعه حاضر ساخت اعتبار یابی و روا سازی پرسشنامه مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی بود و با توجه به نتایج تحلیل عاملی هفت عامل شناسایی که درنهایت با توجه به الگوی بهدستآمده هفت مؤلفه مدیریت مؤثر کلاس درس از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است. پرونده مقاله