فهرست مقالات احمد شعبانی


  • مقاله

    1 - جوّ سازمانی دانشگاه صنعتی اصفهان و ارتباط آن با سلامت روان دانشجویان در سال تحصیلی 88 ـ 1387
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 6 , پاییز 1388
    پژوهش حاضر به‌منظور بررسی جو سازمانی دانشگاه صنعتی اصفهان (در 5 بعد فرهنگ سازمانی، نظام اجتماعی، روابط انسانی، امکانات و خدمات جنبی و نظام آموزشی) و ارتباط آن با سلامت روان دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در سال تحصیلی 88 ـ 87 صورت پذیرفت. نوع تحقیق حاضر توصیفی از نوع هم چکیده کامل
    پژوهش حاضر به‌منظور بررسی جو سازمانی دانشگاه صنعتی اصفهان (در 5 بعد فرهنگ سازمانی، نظام اجتماعی، روابط انسانی، امکانات و خدمات جنبی و نظام آموزشی) و ارتباط آن با سلامت روان دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در سال تحصیلی 88 ـ 87 صورت پذیرفت. نوع تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان کارشناسی (6994 نفر) دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 88 ـ 87 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 500 نفر از آنان به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ جو سازمانی شامل 52 سؤال و پرسشنامۀ معیار سلامت روانی با90 سؤال بود که هر کدام از دانشجویان گروه نمونه به هر دو پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه‌های جو سازمانی و سلامت روانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0 و 97/0 تعیین شد. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها با نظر استادان مربوط و کارشناسان مرکز مشاورۀ دانشگاه صنعتی تأیید گردید. در این پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس، آزمون شفه و آزمون همبستگی کونیکال) استفاده شد. یافته‌های به‌دست آمده از این پژوهش نشان ‌داد بین همۀ مؤلفه‌های جو سازمانی (بجز مؤلفۀ نظام آموزشی) با سلامت روان دانشجویان در سطح 05/0P≤ ارتباط معنادار آماری وجود دارد و براساس ضریب بتا از میان مؤلفه‌های جو سازمانی بیشترین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی برای سلامت روان دانشجویان در مرتبۀ اول مربوط به مؤلفۀ فرهنگ سازمانی و در مرتبۀ دوم مربوط به نظام اجتماعی بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران مدارس شهرستان ایذه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1389
    توانمندسازی مدیران به‌منظور شکوفایی سازمان‌های آموزشی و همسو کردن هدف‌های فردی و سازمانی است. از این‌رو این پژوهش سعی دارد، ضمن تأکید بر عواملی چون تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط‌ کاری، تقویت اعتماد به‌نفس، خودکنترلی، تعهد شغلی، انگیزش و آزادی عمل به تبیین و تشریح این موض چکیده کامل
    توانمندسازی مدیران به‌منظور شکوفایی سازمان‌های آموزشی و همسو کردن هدف‌های فردی و سازمانی است. از این‌رو این پژوهش سعی دارد، ضمن تأکید بر عواملی چون تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط‌ کاری، تقویت اعتماد به‌نفس، خودکنترلی، تعهد شغلی، انگیزش و آزادی عمل به تبیین و تشریح این موضوع مبادرت کند. پژوهش حاضر به دلیل ماهیت موضوع، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطۀ شهرستان ایذه (140 مدیر) در سال تحصیلی 1387ـ1386 بوده است، که با توجه به محدودیت جامعه، تمامی آنها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و 105 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق‌ساخته با 50 سؤال بسته‌پاسخ برحسب طیف پنج‌درجه‌ای لیکرت است که روایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی، از طریق ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) استنباطی (آزمون t تک‌متغیره، t2 هتلینگ، تحلیل واریانس، و آزمون تعقیبی توکی) با استفاده از نرم افزار‌آماری SPSS-15 صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که براساس نظر مدیران تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری، تقویت اعتماد به‌نفس، خودکنترلی، تعهد شغلی، انگیزش، و آزادی عمل بیش از سطح متوسط موجب توانمندسازی آنان می‌شود. در این زمینه تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری بالاترین تأثیر و آزادی عمل کمترین تأثیر را در توانمندسازی آنان داشته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با توجه به متغیرهای جمعیت‌شناختی نشان داد که بین نظر مدیران مدارس در مورد عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران برحسب دوره‌های تحصیلی تفاوت وجود ندارد، اما برحسب جنسیت و سطح تحصیلات (بجز تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری) تفاوت وجود دارد. پرونده مقاله