فهرست مقالات قربانعلی سلیمی


  • مقاله

    1 - رابطه فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1386
      چکیده   در این پژوهش، پژوهشگر در صدد بررسی رابطه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی‌ـ همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه و دخترانه نواحی پنجگانه و منطقه جی شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 86 ـ چکیده کامل
      چکیده   در این پژوهش، پژوهشگر در صدد بررسی رابطه بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی‌ـ همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه و دخترانه نواحی پنجگانه و منطقه جی شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 86 ـ 85 بود که تعداد آنها برابر با 7069 نفر است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، 294 مدیر و معلم (76 مدیر و 218 معلم) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه فرهنگ سازمانی می‌باشد. سه مؤلفه کار گروهی، توجه به نیازهای ارباب رجوع (مشتری گرامی) و فراهم ساختن زمینه یادگیری سازمانی به‌عنوان مؤلفه‌های بهبود کیفیت و مؤلفه‌های تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان، توسعه قابلیت‌های دبیران و کارکنان، توجه به ارزشهای محوری، جلب توافق دبیران و کارکنان، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان، فراهم کردن زمینه تغییر در مدرسه، رهبری اثربخش، توجه به اهداف درازمدت و کوتاه‌مدت و توجه به چشم‌انداز بلندمدت در مدرسه به‌عنوان مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده‌اند. پرسشنامه با توجه به استاندارد بودن، دارای روایی بوده و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردیده است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماری در سطح آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، نمودارها و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون توکی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان و همچنین بین مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی یعنی تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان (679/0 = r )، توسعه قابلیت‌های دبیران و کارکنان (68/0 = r )، توجه به ارزشهای محوری (556/0 = r )، جلب توافق دبیران و کارکنان (596 /0= r ) ، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان (644/0 = r )، فراهم کردن زمینه تغییر در مدرسه (679/0 = r )، رهبری اثربخش (751/0 = r )، توجه به اهداف درازمدت و کوتاه‌مدت (669/0 = r ) و توجه به چشم‌انداز بلند در مدرسه (649/0 = r ) با بهبود کیفیت، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - الگوی مفهومی نقش های آموزشی- تربیتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1385
        چکیده  ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عرص ه فعالیتهای بشر و گسترش روزافزون آن در قرن حاضر، ابزار بسیار کارآمدی در اختیار متخصصان و متولیان تعلیم و تربیت به‌منظور تغییر و بهبود روشهای یاددهی یادگیری، تعالی‌بخشی به اهداف تربیتی و اصلاحات آموزشی قرار داده است چکیده کامل
        چکیده  ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عرص ه فعالیتهای بشر و گسترش روزافزون آن در قرن حاضر، ابزار بسیار کارآمدی در اختیار متخصصان و متولیان تعلیم و تربیت به‌منظور تغییر و بهبود روشهای یاددهی یادگیری، تعالی‌بخشی به اهداف تربیتی و اصلاحات آموزشی قرار داده است. به‌کارگیری این فناوری به‌منظور دستیابی به اهداف آموزشی و تربیتی مستلزم مطالعه و بررسی علمی و همه‌جانب ه آن، شناخت ضعف ‌ها و قوت ‌ها ، فرصتها و تهدیدهای نظام آموزشی در به‌کارگیری آن، ترسیم وضعیت موجود و مطلوب و برنامه‌ریزی کلان و تفصیلی برای ر سیدن به وضعیت مطلوب است. تعریف و تبیین نقشهای تربیتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت و ارائ ه یک الگوی مفهومی از آن راهنمای برنامه‌ریزان درسی و متخصصان تعلیم و تربیت در طراحی آموزشی و چگونگی تلفیق این فناوری‌ها در فرایند یاددهی ـ یادگیری خواهد بود. تلاش مؤلفان بر آن است که الگویی را پیشنهاد نمایند که دستیابی به این هدف را امکان‌پذیر سازد     پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مقایسه کیفیت آموزشی وپرورشی دبیرستانهای غیر انتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی84-1383
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1385
        چکیده   پژوهش حاضر به بررسی و مقایس ه کیفیت آموزشی و پرورشی دبیرستانهای غیرانتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 84 ـ 1383 می ‌ پردازد و هفت محور یعنی ‌ : عملکرد مدیران ‌ ، عملکرد دبیران ‌ ، میزان امکانات ‌ ، امور آموزشی ‌ ، بهداشت ‌ ، مشاوره و امور چکیده کامل
        چکیده   پژوهش حاضر به بررسی و مقایس ه کیفیت آموزشی و پرورشی دبیرستانهای غیرانتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 84 ـ 1383 می ‌ پردازد و هفت محور یعنی ‌ : عملکرد مدیران ‌ ، عملکرد دبیران ‌ ، میزان امکانات ‌ ، امور آموزشی ‌ ، بهداشت ‌ ، مشاوره و امور پرورشی را مورد بررسی قرار می ‌ دهد . روش پژوهش علّی مقایسه ‌ ای بود. ابزار پژوهش ‌ ، پرسشنام ه 60 سؤالی محقق ‌ ساخته با پایایی 98/0 برای دانش ‌ آموزان و 89/0 برای دبیران بود. روش نمونه ‌ گیری ‌ ، تصادفی چند مرحله ‌ ای بود و از بین نواحی پنجگانه شهر اصفهان ‌ ، سه ناحیه به ‌ صورت تصادفی انتخاب ش د . سپس تعداد دانش ‌ آموزان و دبیران نمونه ‌ ، با استفاده از فرمول ‌ ، به نسبت تعداد دانش ‌ آموزان و دبیران هر ناحیه محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ‌ ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از مشخصه ‌ های آماری نظیر میانگین ‌ ، انحراف معی ا ر، توزیع فراوانی و درصد و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t مستقل ‌ ، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه ‌ ، آزمون ال.اس.دی ( L.S.D) و آزمون توکی و آزمون هتلینگ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ‌ : عملکرد مدیران و دبیران در دبیرستانهای غیرانتفاعی با دولتی متفاوت است و مدیران و دبیران دبیرستانهای غیرانتفاعی دارای عملکرد بهتری بودند. کیفیت آموزشی در دبیرستانهای غیرانتفاعی نیز بهتر از دبیرستانهای دولتی بود. در زمینه میزان امکانات ‌ ، بهداشت و خدمات مشاوره ‌ ای و امور پرورشی ‌ ، تفاوت معناداری بین دبیرستانهای غیرانتفاعی و دولتی نبود. یعنی در هر دو نوع دبیرستان این خدمات انجام می ‌ شد و هیچ ‌ کدام بر دیگری امتیازی نداشته است ‌ . پرونده مقاله