فهرست مقالات Kazem Yazdi


  • مقاله

    1 - اثربخشی کیفیت محیطی مدارس بر خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1402
    مقدمه و هدف پژوهش: ازآنجا که محیط مدرسه، محیط کسب دانش و رشد همه جانبه افراد است، کیفیت محیطی مدرسه بر تجربه مثبت و منفی کسب شده دانش آموزان از مدرسه اثرگذار است.وبه دنبال آن، ادراک دانش آموزان از محیط مدرسه، زمینه ساز رشد خودپنداره تحصیلی آنان می شود و اعتماد و اطمینا چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: ازآنجا که محیط مدرسه، محیط کسب دانش و رشد همه جانبه افراد است، کیفیت محیطی مدرسه بر تجربه مثبت و منفی کسب شده دانش آموزان از مدرسه اثرگذار است.وبه دنبال آن، ادراک دانش آموزان از محیط مدرسه، زمینه ساز رشد خودپنداره تحصیلی آنان می شود و اعتماد و اطمینان آنها به توانایی شان را افزایش می دهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر ارتقاء کیفیت و ادراک محیطی فضای مدرسه بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان از نگاهی پدیدارشناسانه می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کیفی (اکتشافی)و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی می باشد. روش گردآوری داده ها بااستفاده ازمنابع اسنادی معتبر موجود و مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانش آموزان مدرسه منتخب شهراصفهان بوده است که اطلاعات گردآوری شده براساس روش تحلیل کلایزی در نرم افزاراطلس تی-آی (8) ارائه شده است. یافته‌ها: وجود امکانات مناسب در مدرسه که موجب بالابردن شاخص های ذهنی و عینی محیط خواهدبود، برخودپنداره تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیری مثبت دارد و در واقع این موارد به عنوان محرک های محیطی در فضای مدرسه بر فرد اثرگذار می باشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که با در نظرگرفتن شاخص های کیفیت عینی و ذهنی محیط و ارتقاء محیط کالبدی مدرسه براساس کیفیت های فضایی آن بر ادراک محیطی فرد موثر است، می توان بر عاطفه دانش آموزان نسبت به محیط مدرسه وداوری او نسبت به خود تاثیری مثبت ایجادنمود که درنهایت، موجب ارتقاء خودپنداره تحصیلی دانش آموزان خواهد بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر کیفیت محیط مدارس بر خودپندارۀ تحصیلی دانش¬آموزان با نقش میانجی پدیدارشناسی ادراک محیط
    بنیان های حکمی-فلسفی هنر ایرانی , شماره 7 , سال 3 , بهار 1403

    چکیده کامل

    در دنیای امروز عملکرد تحصیلی و نتایج آن از اهمیت ویژه برخوردار است؛ این مقوله به فعالیت­های دانش­آموز در محیط مدرسه اشاره دارد؛ از این‌رو بررسی تمامی مولّفه­های کیفیّت محیط مدرسه از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، تبیین عوامل کیفیّت محیطی موثر در ارتقاء مولّفۀ خودپندارۀ تحصیلی دانش­آموزان  و همچنین شناسایی عوامل کیفیت محیطی  موثر بر ادراک دانش­آموزان در مدارس با درنظر گرفتن پدیدارشناسی ادراک حسی بوده‌است. این پژوهش به روش کیفی(اکتشافی) و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی می­باشد. روش گردآوری داده­ها بااستفاده ­ازمنابع اسنادی معتبر موجود و مصاحبه نیمه­ساختاریافته با دانش­آموزان دختر که در پایۀ دوم دورۀ دوم متوسطه ­مدرسه منتخب شهر اصفهان بوده­ و اطلاعات گردآوری­شده براساس روش تحلیل کلایزی در نرم­افزاراطلس­تی-آی(8) ارائه ­شده­است. یافته­ها بیانگر آن است که با نگاهی پدیدارشناسانه، انواع ادراک فردی دانش­آموز، بر اساس شیوۀ ادراک حسی که متاثر از محیط عینی وذهنی مدرسه است، شکل می­گیرد؛ لذا، شاخص­های کیفی ذهنی وعینی محیط مدرسه بر ادراک دانش­آموزان تاثیرگذار است. عوامل عینی و ذهنی شامل خصوصیات کالبدی فضا و سایر ویژگی­های بصری فضا بر ادراک فضایی، تاثیر بسزایی دارند و این عوامل موجب بهبود زمینه‌های رفتاری در محیط مدرسه می­شود و در نتیجه تاثیری مثبت بر خودپندارۀ تحصیلی دانش­آموزان دارد.

    پرونده مقاله