-
مقاله
1 - رهیافت مؤلفههای زیباییشناسی هنر معماری در فضای آموزشی همکاریمحور ازمنظر کودکان پیشدبستانیبنیان های حکمی-فلسفی هنر ایرانی , شماره 5 , سال 2 , پاییز 1402استفادهاز فضاهای آموزشی خلاق و پویا برای پرورش استعدادها و خلاقیت کودکان ضروری است و طراحی یک فضای مناسب برای آموزش، یکی از مسائل پراهمیت در آموزش کودکان میباشد. کودکانی که توانایی بیان خواستههای خودرا در محیط آموزشی بهدست میآورند، بهراحتی میتوانند در فرایند طرا چکیده کاملاستفادهاز فضاهای آموزشی خلاق و پویا برای پرورش استعدادها و خلاقیت کودکان ضروری است و طراحی یک فضای مناسب برای آموزش، یکی از مسائل پراهمیت در آموزش کودکان میباشد. کودکانی که توانایی بیان خواستههای خودرا در محیط آموزشی بهدست میآورند، بهراحتی میتوانند در فرایند طراحی فضای آموزشی به معمار کمک کنند و فضای آموزشی مناسبی را ایجاد کنند. این مقاله بهبررسی و رهیافت مؤلفههای معماری در فضای آموزشی همکاریمحور ازمنظر کودکان پیشدبستانی میپردازد؛ ازاینرو، 212کودک که بهروش تصادفی از سراسرکشور انتخاب شدهاند، تحتتأثیر برنامۀ آموزشی آنا پی تیلور، که مبتنیبر رویکرد همکاریمحور برای کودکان پیشدبستانی قرار گرفتند. سرانجام مؤلفههای معماری که برای ایجاد فضای آموزشی همکاریمحور مناسب برای کودکان پیشدبستانی لازم هستند؛ مانند کیفیت و چگونگی فضا، نور، رنگ، صدا و موادومصالح، بااستفادهاز تحلیل محتوا و پرسشنامه و مصاحبه با دانشآموزان و کاردستی و نقاشی، شناسایی و بررسی شدهاند. نتایج نشان داد که رنگ، بافت، جنس مصالح، شکل هندسی احجام و نحوۀ طراحی، بر دیدگاه کودکان بسیار مهم بودهاست که در دو دستۀ مؤلفههای معماریداخلی و خارجی فضای آموزشی دستهبندی شدهاند و این یافتهها به طراحان فضاهای آموزشی کمک خواهد کرد تا بااستفادهاز دیدگاههای مبتنیبر نیاز کودکان در طراحی فضاهای آموزشی، بهبود فرایند آموزشی را تسهیل کنند و فضاهای خواناتر و کاراتری برای کودکان خلق کنند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Qualitative Assessment; Design Of Children's Educational Spaces With The Mosaic Approach (Consistent With The Taylor Educational Model)Creative City Design , شماره 5 , سال 4 , تابستان 2021Learning is a central part of every person's life. Each person's childhood can shape their adult identity, and this can be determined by taking into account the place where the child grew up and came of age. Education and, consequently, educational environment has the g چکیده کاملLearning is a central part of every person's life. Each person's childhood can shape their adult identity, and this can be determined by taking into account the place where the child grew up and came of age. Education and, consequently, educational environment has the greatest role and impact on the mentality of civilizations and societies. The primary question posed in this research is how to create a favorable physical education surrounding/environment for a group of kids by taking into account the views of the children as well? And moreover how to devise the qualitative model for designing the physical environment? The primary objective of this study is to present a model of educational-space design for a group of kids with the participation of preschool children in the design process. Furthermore, the second goal of this study is to elucidate the qualitative model for designing suitable physical learning environment for groups via understanding the spatial preferences of kids. The practical mosaic approach is the method of this study with the aim of knowing the views of children regarding the physical space of their education. It is multi-modal and multi-lingual, based on identifying a number of tools that assist children express their opinions and ideas.The findings revealed that the children in the experimental group who were taught architectural concepts had quite different results from the observation/control group as far as selection of spaces and its design. The children in the observation/control group were very interested in rectangular and circular sizes, while in the experimental group, the kids preferred circles. Moreover, in the observation/control group, children tended to place the window design behind them (back wall of the room), while in the experimental group, the kids liked the window on the ceiling and in the sidewalls. پرونده مقاله -
مقاله
3 - آموزش معماری، توسعۀ مهارتهای فکری و شناختی کودکان پیشدبستانیمطالعات بین رشته ای در تعالی معماری و شهرسازی , شماره 4 , سال 2 , پاییز-زمستان 1402یادگیری، بخش مرکزی زندگی هر فرد است. در دنیای مدرن آموزش و معماری، مفهوم آموزش معماری به کودکان نقشی بسیار حیاتی ایفاء میکند. آموزش معماری در دورۀ پیشدبستانی نهتنها به انتقال مفاهیم و دانشهای پایه به کودکان میپردازد، بلکه میتواند بهعنوان یک راهکار مؤثر برای تقویت چکیده کاملیادگیری، بخش مرکزی زندگی هر فرد است. در دنیای مدرن آموزش و معماری، مفهوم آموزش معماری به کودکان نقشی بسیار حیاتی ایفاء میکند. آموزش معماری در دورۀ پیشدبستانی نهتنها به انتقال مفاهیم و دانشهای پایه به کودکان میپردازد، بلکه میتواند بهعنوان یک راهکار مؤثر برای تقویت مهارتهای فکری و شناختی آنها عمل کند. هدف این مقاله، بررسی تأثیر آموزش معماری بر توسعۀ مهارتهای فکری و شناختی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه شاهد بوده است. از بین 30هزار مرکز پیشدبستانی در سراسرکشور، بهصورت کاملاً تصادفی تعدادی پیشدبستانی فعال انتخاب شدند، با روشهای متفاوت مورگان و کرسی و کوکران، حجم نمونه با ضریب خطای استاندارد 0.05درصد و بافرضاینکه هر کلاس پیشدبستانی بهطور متوسط با 10دانشآموز برگزار میشود، جامعۀ آماری با 384نمونه انتخاب و به 2گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. پیشاز آموزش، هر 2گروه تحتآزمون قرارگرفتند و سپس گروه آزمون تحتآموزش غیرمستقیم معماری (برنامۀ درسی آنا پیتیلور)، قرارگرفت. پساز فرایند آموزش، مورد مصاحبۀ حضوری از روش موزائیک (بهدلیل واکنشهای مختلف کودکان به روشهای مختلف یادگیری و پاسخدهی)، قرار‎گرفتند و نتایج حاصل از آن با بهرهگیری از روش آنالیز محتوایی بررسی شد. نتایج نشانداد که آموزش معماری به کودکان بر توسعۀ مهارتهای فکری و شناختی آنها مؤثر است. این تأثیر در شناخت و درک مکان (P Value= 0.0325, F= 6.14)، تصویرسازی و تجسم فضایی (P Value= 0.0269, F= 6.3)، بازسازی و تداعی تصاویر فضایی (P Value= 0.0017, F= 21.307)، و جهتیابی (P Value= 0.00001, F=51.822)، ارتقای دانش و درک محیطی (P Value= 0.004, F= 14.77)، افزایش توانایی حلمسئله (P Value= 0.039, F= 5.17)، قابلدرک است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - مشارکت اجتماعی کودکان در مدل کیفی طراحی فضای فرهنگی و آموزشی گروهی، راهکارها و چالشهاتغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 79 , سال 20 , زمستان 1402آموزش و محیطهای آموزشی از جنبههای فرهنگی و اجتماعی، بیشترین اثر را بر ذهنیت و تمدنسازی جوامع برعهده دارند؛ بهرهمندی از فضای آموزشی مناسب درجهت پرورش استعدادها و مهارتهای اجتماعی، فرهنگی کودکان ضروری است. لازمۀ آن، ایجاد فضاهای مرتبطبا فعالیت دانشآموزان، که دارای چکیده کاملآموزش و محیطهای آموزشی از جنبههای فرهنگی و اجتماعی، بیشترین اثر را بر ذهنیت و تمدنسازی جوامع برعهده دارند؛ بهرهمندی از فضای آموزشی مناسب درجهت پرورش استعدادها و مهارتهای اجتماعی، فرهنگی کودکان ضروری است. لازمۀ آن، ایجاد فضاهای مرتبطبا فعالیت دانشآموزان، که دارای شرایط مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان باشد، است و تحقق آن ازطریق طراحی جزئیات فضاها باتوجهبه الگوهای فرهنگی_رفتاری کودکان امکانپذیر میگردد. هدف، ارائۀ مدل طراحی فضای آموزشی گروهی با مشارکت کودکان پیشدبستانی در فرایند طراحی میباشد. روشتحقیق، ترکیب روش کمی-کیفی است و نتایج، به گروههای شناختی و فیزیکی تقسیم شده است. نتایج فیزیکی شامل: رنگ و شکل احجام، متریال و چیدمان است و نتایج شناختی: از زوایای فرهنگی، افزایش آگاهی از تاریخ، هنر و نحوۀ شکلگیری فضاها و تقویت زیرساختهای فرهنگی کودکان و افزایش ارتباط آنان با محیطهای پیرامونی و ازنظر اجتماعی، توسعۀ مهارتهای ارتباطی و تعاملی، ایجاد همافزایی، همکاری و تحلیل محیطی در تعاملات اجتماعی و ارتباطاتی بوده است. آموزش معماری در تقویت هویت فردی و فرهنگی کودکان نقش مؤثری دارد و این یافتهها میتواند در طراحی فضاهای آموزشی کودکان با جهتدهی مشارکت کودکان و تأمین نیازهای آنان مؤثر باشد. پرونده مقاله