فهرست مقالات شیوا ممیز


  • مقاله

    1 - ارتباط جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 1 , سال 4 , بهار 1396
    این پژوهش با هدف بررسی ارتباط جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه مدیران بانک‌های شهرستان‌های ورامین و پیشوا در سال 1395 بودند. از میان آنان 160 نفر با روش نمونه چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی ارتباط جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه مدیران بانک‌های شهرستان‌های ورامین و پیشوا در سال 1395 بودند. از میان آنان 160 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و همه آنها پرسشنامه‌های جهت‌گیری اجتماعی (هریسون، 2001)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393) و رفتار اخلاقی (سوانسون و هیل، 1993) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی توانستند 5/33 درصد از تغییرات رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها را پیش‌بینی کنند که سهم جهت‌گیری اجتماعی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتر بود (01/0P<). بنابراین پیشنهاد می‌شود برای بهبود رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها میزان جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی آنان را افزایش دهند. همچنین پیشنهاد می‌شود مسئولان و برنامه‌ریزان به نشانه‌های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه‌هایی را برای بهبود رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها طراحی و اجرا کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه سبک‌های مدیریت تعارض با استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 1 , سال 3 , بهار 1395
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک‌های مدیریت تعارض با استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن همه معلمان مدارس ابتدایی شهر ورامین در سال 1394 بودند. از میان آنان 310 معلم با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک‌های مدیریت تعارض با استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن همه معلمان مدارس ابتدایی شهر ورامین در سال 1394 بودند. از میان آنان 310 معلم با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و همه آنها پرسشنامه‌های سبک‌های مدیریت تعارض (رابینز و دی‌سنزو، 1998) و استرس شغلی (اسپکتور و جکس، 1998) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد سبک‌های مدیریت تعارض انطباقی و همکاری با استرس شغلی رابطه معنادار منفی و سبک‌های مدیریت تعارض اجتنابی و رقابتی با استرس شغلی رابطه معنادار مثبت داشتند، اما سبک مدیریت تعارض مصالحه‌ای با استرس شغلی رابطه معناداری نداشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد سبک‌های مدریت تعارض اجتنابی، انطباقی و همکاری توانستند 4/38 درصد از تغییرات استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی را پیش‌بینی کنند (01/0P≤). با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران به نشانه‌های سبک‌های مدیریت تعارض توجه کرده و بر اساس آنها برنامه‌هایی برای کاهش استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی طراحی و با کمک کارگاه‌های آموزشی به اجرای آن بپردازند. پرونده مقاله