-
مقاله
1 - طراحی الگوی تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بومگردی (مطالعه موردی: شهر بره سر)نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400مواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان چکیده کاملمواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان و برنامهریزان توسعه قرار گرفته، بومگردی است. از آنجا که کسبوکارهای بومگردی همواره با چالشهای متعددی مواجهند، لذا ایجاد و توسعه ظرفیت تابآوری در آنها اهمیت پیدا میکند. بر این اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بومگردی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی میباشد که در آن با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با تمرکز بر مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان موضوع انجام شد. خبرگان و مطلعین کلیدی مشارکت کننده در این پژوهش شامل کارآفرینان، مدیران و اساتید و صاحبنظران حوزه بومگردی بودند. در انتهای این فرآیند، اعتمادپذیری و اعتبارسنجی الگوی طراحی شده توسط 8 نفر از اساتید ارزیابی شده و در نهایت مدل پیشنهادی با انجام اصلاحات لازم مورد تأیید این افراد قرار گرفت. در انتهای پژوهش نیز پیشنهادهایی معطوف به بهبود عملکرد و وضعیت تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بوم-گردی ارائه شد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - The Role of Social Capital in Organizational Commitment (Case Study of Sepah Bank Employees of Golestan, Gilan and Mazandaran Provinces)Sociological of Studies of youth , شماره 1 , سال 11 , بهار 2020The purpose of this study was to investigate the effect of social capital on organizational commitment among employees of Sepah Bank of Gilan, Golestan and Mazandaran. The nature of the present study is survey research. The sample size was 328 persons and the stratified چکیده کاملThe purpose of this study was to investigate the effect of social capital on organizational commitment among employees of Sepah Bank of Gilan, Golestan and Mazandaran. The nature of the present study is survey research. The sample size was 328 persons and the stratified random sampling method was used. Data collection tool was a questionnaire and the data were analyzed by SPSS24 and Amos statistical software. Face validity was used to measure the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient (reliability) of organizational commitment and social capital were 0.670 and 0.920.The findings of the study show that social capital is at medium to high levels and level of organizational commitment was medium to low. The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a positive significant relationship between social capital and organizational commitment among Sepah Bank employees. As the amount of social capital increases, the organizational commitment of employees increases. Increases in the four dimensions (trust, awareness, cohesion, and participation) increase organizational commitment. Then, social awareness has a greater impact on organizational commitment. The result is that in order to improve organizational commitment, the social capital of employees must be addressed. پرونده مقاله -
مقاله
3 - طراحی الگوی تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بومگردی (مطالعه موردی: شهر بره سر)فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400مواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان چکیده کاملمواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان و برنامهریزان توسعه قرار گرفته، بومگردی است. از آنجا که کسبوکارهای بومگردی همواره با چالشهای متعددی مواجهند، لذا ایجاد و توسعه ظرفیت تابآوری در آنها اهمیت پیدا میکند. بر این اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بومگردی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی میباشد که در آن با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با تمرکز بر مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان موضوع انجام شد. خبرگان و مطلعین کلیدی مشارکت کننده در این پژوهش شامل کارآفرینان، مدیران و اساتید و صاحبنظران حوزه بومگردی بودند. در انتهای این فرآیند، اعتمادپذیری و اعتبارسنجی الگوی طراحی شده توسط 8 نفر از اساتید ارزیابی شده و در نهایت مدل پیشنهادی با انجام اصلاحات لازم مورد تأیید این افراد قرار گرفت. در انتهای پژوهش نیز پیشنهادهایی معطوف به بهبود عملکرد و وضعیت تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بوم-گردی ارائه شد. پرونده مقاله