فهرست مقالات زهره چراغی


  • مقاله

    1 - رابطه ‌علی بین سواد رسانه ای با مسئولیت پذیری اجتماعی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی در دانشجویان دختر
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 56 , سال 14 , تابستان 1402
    هدف این پژوهش بررسی رابطه علی بین ابعاد سواد رسانه‌ای با مسئولیت‌پذیری اجتماعی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی در دانشجویان دختر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌واحد اهواز در سال 1401 می‌باشد. تعداد آزمودنی‌های نمونه پژوهش 300 نفر بود که به چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی رابطه علی بین ابعاد سواد رسانه‌ای با مسئولیت‌پذیری اجتماعی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی در دانشجویان دختر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌واحد اهواز در سال 1401 می‌باشد. تعداد آزمودنی‌های نمونه پژوهش 300 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه سواد رسانه‌ای (فلسفی، 1393)، پرسش‌نامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی (طالبی و خوش‌بین، 1394)، و پرسش‌نامه سرمایه فرهنگی (بوردیو، 1999) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با داده‌ها برخوردار بود. یافته‌ها حاکی از رابطه مستقیم و معنی‌دار ابعاد سواد رسانه‌ای (درک محتوای پیام‌های رسانه‌ای، آگاهی از اهداف پنهان پیام‌های رسانه‌ای، گزینش آگاهانه پیام‌های رسانه‌ای، نگاه انتقادی به پیام‌های رسانه‌ای و تجزیه و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای) با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سرمایه فرهنگی بود. علاوه بر آن سرمایه فرهنگی با مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنی‌دار داشت. هم‌چنین سواد رسانه‌ای با مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌، از طریق سرمایه فرهنگی رابطه مثبت و معنی‌داری دارد. بنابراین، افزایش سطح سواد رسانه‌ای افراد و سرمایه فرهنگی نقش مهمی‌در بالا بردن مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌ در دانشجویان دختر دارند. پرونده مقاله