فهرست مقالات فاطمه فرزادی


  • مقاله

    1 - آزمون مدل رابطه حمایت استادان از خودمختاری و کنترل روان‌‌شناختی والدینی با تفکر انتقادی با میانجی‌گری استرس تحصیلی در بین دانشجویان دختر
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 52 , سال 13 , تابستان 1401
    هدف پژوهش حاضر، آزمون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدل رابطه حمایت استادان از خودمختاری و کنترل روان‌شناختی والدینی با تفکر انتقادی از طریق استرس تحصیلی دانشجویان دختر بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر رشته‌های روان‌شناسی، علوم‌تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور استان خوزستان بودند. چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، آزمون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدل رابطه حمایت استادان از خودمختاری و کنترل روان‌شناختی والدینی با تفکر انتقادی از طریق استرس تحصیلی دانشجویان دختر بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر رشته‌های روان‌شناسی، علوم‌تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور استان خوزستان بودند. نمونه پژوهش 480 نفر بود که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. طرح پژوهش همبستگی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های حمایت استادان از خودمختاری بلمونت، اسکینر، ولبورن و کونل (1988)، کنترل روان‌‌شناختی والدینی باربر (1996)، استرس تحصیلی سواری (1399) و تفکر انتقادی وانگ و همکاران (2019) استفاده گردید. پس از اصلاح مدل پیشنهادی، یافته‌های مربوط به روابط مستقیم نشان داد بین حمایت استادان از خودمختاری و استرس تحصیلی رابطه منفی، بین کنترل روان ‌شناختی والدینی و استرس تحصیلی رابطه مثبت، بین کنترل روان ‌شناختی والدینی و تفکر انتقادی رابطه منفی و بین حمایت استادان از خودمختاری و تفکر انتقادی رابطه مثبت معنی‌داری به‌دست‌آمد اما رابطه استرس تحصیلی با تفکر انتقادی معنادار نشد. نتایج مربوط به فرضیه‌های غیرمستقیم نشان داد رابطه حمایت استادان از خودمختاری دانشجویان با تفکر انتقادی از طریق استرس تحصیلی و رابطه کنترل روان‌‌شناختی والدینی با تفکر انتقادی از طریق استرس تحصیلی معنی‌دار شد. پرونده مقاله