فهرست مقالات جعفر نکونام


  • مقاله

    1 - بحران هویّت و مصرف گرایی در نسل جوان پژوهشی در مدارس دخترانه متوسطه جامعه شهری اراک
    مدیریت فرهنگی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1401
    مقدمه و هدف پژوهش: مصرف‌گرایی و بحران هویت در واقع یکی از مولفه‌های مشترک و مهم دوران مدرن و پست مدرن شده است. این مقاله با هدف تحلیل و کالبد شکافی موضوع و ارتقاء دانش علمی‌کنشگران حوزه فرهنگی جامعه به ارتباط مصرف‌گرایی با بحران هویت در مدارس دخترانه متوسطه می‌پردازد.رو چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: مصرف‌گرایی و بحران هویت در واقع یکی از مولفه‌های مشترک و مهم دوران مدرن و پست مدرن شده است. این مقاله با هدف تحلیل و کالبد شکافی موضوع و ارتقاء دانش علمی‌کنشگران حوزه فرهنگی جامعه به ارتباط مصرف‌گرایی با بحران هویت در مدارس دخترانه متوسطه می‌پردازد.روش پژوهش: کار مطالعاتی با مباحث مفهومی ‌و بنیادی مختصر و روش پیمایشی، ابزار پرسش‌نامه و نمونه‌گیری خوشه‌ای در میان 356 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 1 اراک در سال 1397 انجام شد.یافته‌ها: میان کالاهای مصرفی حامل نمادهای موثر، نگرش مثبت به استفاده از کالاهـای مصرفی و استفاده از رسانه‌های جمعی)، و گرایش به فرهنگ مصرف (غیرایرانی) با وقوع بحران هویت در بین دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه جامعه شهری اراک رابطه معناداری وجود دارد. مصرف کالاها و سبک زندگی جدید برای فرد در حال هویت‌یابی؛ و عملکرد رسانه‌ها به مخاطب خود این گونه القاء می‌کند که ارزشمند بودن در گرو استفاده از این و آن کالا یا محصول مصرفی جدید است. بی‌ثباتی و کثرت در تنوع کالاها و نمادهای مصرفی در چالش با موج هژمونی جامعه مدرن، زمینه‌ی مهم بحران هویت نسل جوان دانش‌آموزی گردیده است. پرونده مقاله