فهرست مقالات سمیه روشن نیا


  • مقاله

    1 - اثربخشی نقاشی درمانی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دارای اختلال خواندن
    تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 47 , سال 12 , پاییز 1402
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دارای اختلال خواندن انجام گرفته است. روش: روش‌ پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه می‌باشد. جامعه‌ آماری آن شامل کلیه دانش-آموزان پایه‌های پنجم و ش چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دارای اختلال خواندن انجام گرفته است. روش: روش‌ پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه می‌باشد. جامعه‌ آماری آن شامل کلیه دانش-آموزان پایه‌های پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنان تعداد 30 نفر که دارای اختلال خواندن بودند به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15نفر). آزمودنی‌های گروه آزمایشی طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش نقاشی درمانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌‌های خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) و کیفیت زندگی (وار و همکاران، 1996) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل بیانگر افزایش معنی‌دار نقاشی درمانی بر خودکارآمدی آزمودنی‌‌های گروه آزمایشی بود (001/0>P)، اما بر کیفیت زندگی تأثیر معنی‌داری مشاهده نشد (63/0>P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت نقاشی درمانی یک روش مؤثر در افزایش خودکارآمدی دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن است. پرونده مقاله