فهرست مقالات علی اکبر فرهنگی


  • مقاله

    1 - نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 0 , زمستان 1386
    مهارت های ارتباطی، حیاتی ترین مهارت ها در هر سطح و هر بنگاه کسب و کار است. هدف این مقاله، نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریه های ارتباطات، جامعه شناسی و مدیریت تعیین شده است. ابعاد مهارت های ارتبا چکیده کامل
    مهارت های ارتباطی، حیاتی ترین مهارت ها در هر سطح و هر بنگاه کسب و کار است. هدف این مقاله، نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریه های ارتباطات، جامعه شناسی و مدیریت تعیین شده است. ابعاد مهارت های ارتباطی؛ خودگشودگی، حمایت اجتماعی، همدلی و گوش دادن می باشد. ابعاد کارآمدی در محیط کار شامل: انعطاف پذیری، رعایت عدالت، زیبایی فضای ارائه خدمت، احترام قائل شدن به نظرات ارباب رجوع و توجه به سرمایه انسانی می باشد. جامعه آماری، مدیران بنگاه های صنفی که دارای مجوز و تعداد کارکنان آن ها بیش از ده نفر می باشد. برای سنجش مهارت های ارتباطی مدیر از کارکنان آن ها سؤال شده است. تعداد نمونه از 30 بنگاه کسب و کار که از 150 نفر از کارکنان آن ها پرسشنامه تکمیل شده است. روش تحقیق کمی، روش نمونه گیری احتمالی، ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه در سال 97 و روش تحلیل داده ها از معارلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شده است.با توجه به نتایج تحقیق ابعاد مهارت های ارتباطی(خودگشودگی، حمایت اجتماعی، همدلی و گوش دادن) بر میزان کارآمدی در محیط کار تأثیرگذار می باشد، یعنی پیش بینی می شود در یک نمونه بزرگتر از همان جامعه این رابطه علّی تأیید شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار (مورد مطالعه: کارکنان بنگاه های کسب‌و‌کار شهر کرمان)
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1399
    مدیران امروزی به این نتیجه دست یافته‌اند که تنها با قوانین و مقررات نمی‌توان بنگاه های کسب‌و‌کار را اداره کرد بلکه در کنار آن‌ها به ابزار دیگری بنام مهارت‌های ارتباطی نیاز دارند. هدف این مقاله، نقش مهارت‌های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط‌کار از دیدگاه کارکنان می باشد. چکیده کامل
    مدیران امروزی به این نتیجه دست یافته‌اند که تنها با قوانین و مقررات نمی‌توان بنگاه های کسب‌و‌کار را اداره کرد بلکه در کنار آن‌ها به ابزار دیگری بنام مهارت‌های ارتباطی نیاز دارند. هدف این مقاله، نقش مهارت‌های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط‌کار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریه‌های متقاعد سازی (هاولند)،‌ سلسله ‌مراتب ‌نیازها (مازلو)، موفقیت (مک‌کللند)، انگیزش‌وبهداشت ‌روانی (هرتزبرگ)، التون‌‌مایو، نفوذ ‌اجتماعی، آدامز‌ رویکرد رضایت مردم و رویکرد دستیابی به هدف استفاده شده است. ابعاد مهارت‌های ارتباطی؛ خودگشودگی، حمایت‌اجتماعی، همدلی و گوش‌دادن می‌باشد. ابعاد کارآمدی در محیط ‌کار: انعطاف‌پذیری، رعایت عدالت، زیبایی فضای ارائه، احترام قائل شدن به نظرات و توجه به سرمایه انسانی می‎باشد. جامعه آماری 34 فروشگاه شهر کرمان، با روش نمونه گیری‌تصادفی انتخاب و از تعداد 182 نفر کارکنان آن‌ها تحقیق به عمل آمد. ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و روش تحلیل داده‌ها از طریق معادلات ساختاری می‌باشد. با توجه به نتایج تحقیق، ابعاد مهارت‌های ‌ارتباطی (خودگشودگی، حمایت‌اجتماعی، همدلی و گوش‌دادن) بر میزان کارآمدی در محیط‌ کار تأثیرگذار می‌باشد، یعنی پیش‌بینی می‌شود در یک نمونه بزرگ‌تر از همان جامعه این رابطه علّی تأیید شود. پرونده مقاله