فهرست مقالات عاصفه عاصمی


  • مقاله

    1 - ارزیابی و مقایسه امکانات داوران در سامانه‌های مدیریت همایش‌های داخلی و خارجی
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1393
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات سامانه های مدیریت محتوای همایش ها در سطح ملی و بین المللی انجام شده است. روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل نظام ، مصاحبه شفاهی ، روش اسنادی و مطالعات کتابخانه ای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستن چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات سامانه های مدیریت محتوای همایش ها در سطح ملی و بین المللی انجام شده است. روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل نظام ، مصاحبه شفاهی ، روش اسنادی و مطالعات کتابخانه ای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود بر روی سامانه های مورد بررسی ) استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانه های مدیریت همایش های ملی و بین المللی بوده، نمونه های پژوهش سه سامانه مدیریت همایش داخلی شرکت یکتا وب ‌افزار شرق، شرکت فرازنت (نگار) ، شرکت اداک و سه سامانه بین المللی (ای. اس.ام. ایی، کانفتول ، پی. کا . پی) را در بر می‌گیرد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در بین سامانه های داخلی سامانه نگار و در بین سامانه های بین المللی سامانه کانفتول بیشترین اختیارات و امکانات را برای داور در نظر گرفته ‌اند. همچنین، سامانه های مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیت های موجود داوری در یک نظام استاندارد را دارا هستند و سامانه مدیریت همایش شرکت فرازنت (نگار) با اختلاف ناچیزی هم سطح سامانه های مدیریت همایش های خارجی قرار می گیرد. نتیجه‌گیری: در پایان می توان اینگونه نتیجه گیری کردکه شرکت های داخلی تلاش کرده اند که همپای سامانه های مطرح بین‌المللی باشند و در راستای ارتقای سامانه های خود می‌کوشند. این یافته ها می‌تواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه نظام، خرید و یا استفاده نظام داشته باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) از دید کاربران بر اساس مدل لایب کوال
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1395
    هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) از دید کاربران بر اساس مدل لایب کوال است. روش: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی - توصیفی استفاده‌شده است. جامعه پژوهش اعضای فعال کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و چکیده کامل
    هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) از دید کاربران بر اساس مدل لایب کوال است. روش: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی - توصیفی استفاده‌شده است. جامعه پژوهش اعضای فعال کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال 1393 بوده و حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970) برابر 293 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد لایب کوال[1] می‌باشد که از وب‌سایت لایب کوال اخذ و ترجمه گردیده است. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در سطح توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی شامل تحلیل واریانس چندعاملی ، آزمون تی تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن می‌باشد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشانگر این است که نمره کل کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برابر 2949/6 بوده که با توجه به طیف 9 گزینه‌ای لیکرت ازنظر پاسخ‌دهندگان کیفیت خدمات بیش‌ازحد متوسط است. همچنین با توجه به سطح انتظارات کاربران، میانگین خدمات ارائه‌شده به کاربران برابر (13/6) بوده که بالاتر از میانگین حداقل انتظارات برابر (9557/5) و پایین‌تر از میانگین حداکثر انتظارات کاربران برابر (7564/6) بوده است. نتیجه‌گیری : خدمات کتابخانه‌های واحد از کیفیت کافی برخوردار بوده و کتابخانه‌ها توانسته‌اند حداقل انتظارات کاربران را در هر سه بعد برآورده نمایند ولی تا سطح خدمات مطلوب فاصله‌دارند. همچنین نتایج حاکی از این است که بعد تأثیر خدمات دارای میانگین بیشتری نسبت به سایر ابعاد و بعد کتابخانه به‌عنوان یک مکان دارای میانگین کمتری نسبت به سایر ابعاد بوده است. [1] www.Libqual.org پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی روابط موضوعی بین منابع مورد استفاده توسط کاربران مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با استفاده از تکنیک متن کاوی
    دانش شناسی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1401
    هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روابط موضوعی در عناوین منابع مورد استفاده توسط کاربران رایسست با استفاده از تکنیک متن کاوی بود. بنابراین، به بازتاب چگونگی روابط موضوعی در منابع اطلاعاتی کاربران در مرکز رایسست مبادرت شده، تا از طریق شناخت به رفتار و احساس استفاده کنندگان چکیده کامل
    هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روابط موضوعی در عناوین منابع مورد استفاده توسط کاربران رایسست با استفاده از تکنیک متن کاوی بود. بنابراین، به بازتاب چگونگی روابط موضوعی در منابع اطلاعاتی کاربران در مرکز رایسست مبادرت شده، تا از طریق شناخت به رفتار و احساس استفاده کنندگان دست یابند.روش پژوهش: روش پژوهش مبتنی بر متن کاوی بود، که به داده کاوی بر روی متن، تحلیل متن و به منظور فرایند استخراج اطلاعات با کیفیت از متن اشاره دارد. دسترسی اطلاعات به متن کامل مقالات مجلات علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی، مجموعه مقالات کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی، کتاب‌های لاتین و فارسی جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده، که با استفاده از روش سرشماری، کلیه داده‌های حاصل از گزارش‌گیری توسط رایسست بررسی گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و تحلیل متن از نرم افزار ویانت، و برای پاکسازی و نرمال سازی داده‌ها از نرم افزار پایتون بهره جویی گردید.یافته ها: براساس یافته‌ها از داده‌های حاصل شده، 21 کلمه و 160 کلمه موضوعی پرتکرار از منبع مورد استفاده در پایگاه اطلاعاتی رایسست مشخص گردید. دور نمای لوم از چگونگی توزیع کلمات موضوعی با تکرار بالا تهیه شده و ضریب همبستگی تکرار موضوعات پر استفاده در عنوان‌های منابع اطلاعاتی تدوین شد. به منظور تدوین نمایه درهم کرد کلمات موضوعی پر تکرار ترند (Trend) استفاده شد.نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تدوین پژوهش در مجموعه سازی منابع الکترونیکی پایگاه‌های اطلاعاتی و پیش‌نگری در آینده این دسته از منابع به مدیران مراکز اطلاع رسانی و کاربران آنها مفید است. پرونده مقاله