فهرست مقالات احمدرضا احمدی میرقائد


  • مقاله

    1 - رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران (مورد مطالعه کتابخانه‌های دانشکده‌ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران)
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401
    هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران در کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران است.روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه پیمایشی- توصیفی[1] و از نوع همبستگی[2] است که در آن رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد چکیده کامل
    هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران در کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران است.روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه پیمایشی- توصیفی[1] و از نوع همبستگی[2] است که در آن رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری شامل 25 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی تهران است. برای جمع آوری اطلاعات نیز از دو پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و آنگ[3] (2003)، و تعهد سازمانی می یر و آلن[4] (1991)، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل رابطه متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون[5] و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. در نهایت داده ها نیز به‌وسیله نرم افزارSPSS ویرایش 22 و همچنین نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد که از بین مؤلفه های هوش فرهنگی، مؤلفه استراتژی و پس از آن رفتار هوش فرهنگی رابطه معناداری با تعهد سازمانی دارند. ولی میان مؤلفه های دانش و انگیزش با تعهد سازمانی، رابطه ای وجود ندارد. همچنین یافته ها، از وجود ارتباط بین سن و سابقه کار کتابداران و هوش فرهنگی و تعهد سازمانی آن‌ها حکایت دارد؛ در حالی‌که بین تحصیلات و جنسیت کتابداران با تعهد سازمانی و هوش فرهنگی آن‌ها ارتباطی مشاهده نگردید.نتیجه گیری: با توجه به اینکه بین مولفه‌های هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران ارتباطی انکارناپذیر وجود دارد، مشخص شد که تأثیرگذاری هوش فرهنگی بر تعهد سازمانی، وظیفه ای برخاسته از مؤلفه های استراتژی و رفتار هوش فرهنگی است. هوش فرهنگی به کتابداران، بالاخص مدیران کتابخانه ها کمک خواهد کرد تا با درک سریع و صحیح مؤلفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب از خود بروز دهند، بنابراین تقویت مؤلفه های هوش فرهنگی کتابداران، بسیار حائز اهمیت است و ارتباطی مستقیم و مؤثر بر تعهد سازمانی کتابداران این دانشکده ها دارد.[1]. Survey– Descriptive[2]. Correlation Type Study[3] .Earley P. C and Ang S.[4]. Allen & Meyer’s Organizational Commitment Questionnaire[5]. Pearson Correlation Coefficient پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مطالعات کتاب‌درمانی در حوزه‌های پژوهشی گوناگون در جهان (تحلیل علم سنجی)
    دانش شناسی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1401
    هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل تولیدهای علمی حوزه های پژوهشی مختلف کتاب‌درمانی نمایه شده در پایگاه وب آوساینس است. همچنین شناسایی و تحلیل موضوعات تولیدهای علمی حوزه کتاب‌درمانی به تفکیک حوزه ها از اهداف این پژوهش است.روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکر چکیده کامل
    هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل تولیدهای علمی حوزه های پژوهشی مختلف کتاب‌درمانی نمایه شده در پایگاه وب آوساینس است. همچنین شناسایی و تحلیل موضوعات تولیدهای علمی حوزه کتاب‌درمانی به تفکیک حوزه ها از اهداف این پژوهش است.روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکرد علم‌سنجی و روش تحلیل محتوا است و با بهره مندی از فنون تحلیل هم واژگانی انجام شده است. تحلیل داده‌ها، با نرم‌افزارهای هیست سایت، گفی، بیب اکسل و اس پی اس اس و ترسیم داده ها نیز با نرم افزار ووس ویور انجام شده است.یافته ها: در حوزه کتاب‌درمانی بیشترین میزان تولیدات، متعلق به سال 2016 با 59 اثر می باشد. در میان پرتکرارترین کلیدواژه های این حوزه bibliotherapy ، self-help ، depression به ترتیب با فراوانی 246 و 100 و 93 بیشترین تکرار کلیدواژه را به خود اختصاص داده اند و کشور ایالات متحده در جایگاه اول قرار گرفته است فعال ترین نویسندگان حوزه کتاب‌درمانی Cuijpers P و Scogin F با 21 اثر بیشترین میزان تولیدات، و Scogin F و Clum GA و Cuijpers P بیشترین میزان اثرگذاری را در این حوزه داشته اند. میزان H ایندکس این حوزه 74 می باشد. در میان مؤسسات Univ Alabama در جایگاه اول است. همچنین نشریه Behaviour Research and Therapy و مجله Journal of Consulting and Clinical Psychology در جایگاه اول قرار دارند.نتیجه گیری: بیش از 75% تولیدات این حوزه مربوط به حوزه های روان شناسی بالینی، روان پزشکی، روان شناسی چند رشته ای، پزشکی عمومی، علم اطلاعات و دانش شناسی است. همچنین بیشترین میزان استناد به حوزه کتاب‌درمانی مربوط به 2 حوزه روان شناسی بالینی و روان پزشکی است. میان حوزه های مختلف و تعداد تولیدات و تعداد استنادات، تفاوت معناداری مشاهده شده است. پرونده مقاله