فهرست مقالات علی اصغر کیا


  • مقاله

    1 - تحلیل اجتماعی نقش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش ( مطالعه موردی : خبرهای ورزشی المپیک2020 توکیو در روزنامه ایران ورزشی )
    زن و مطالعات خانواده , شماره 4 , سال 16 , زمستان 1402
    هدف از نگارش این مقاله، تحلیل اجتماعی نقَش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش در پوشش رسانه ای مسابقات المپیک 2020 توکیو است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالب روزنامه ایران ورزشی سال 1400 است. نمونه گیری آماری به چکیده کامل
    هدف از نگارش این مقاله، تحلیل اجتماعی نقَش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش در پوشش رسانه ای مسابقات المپیک 2020 توکیو است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالب روزنامه ایران ورزشی سال 1400 است. نمونه گیری آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید که شامل 89 داده متنی (خبر، گزارش، مصاحبه و مقاله) در روزنامه ایران ورزشی می باشد در تحقیق حاضر داده های متنی روزنامه ایران ورزشی در فرآبند کدگذاری در سه سطح مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضامین فراگیر دسته بندی گردیدند سپس این مضامین به بصورت یک نقشه الگوی مفهومی رسم و مضامین برجسته هر یک از این سه سطح همراه با روابط میان آنها نشان داده شد. مقایسه نتایج بدست آمده از تحلیل مضمون روزنامه ایران ورزشی در بازه زمانی برگزاری المپیک نشان می دهد که رویکرد این روزنامه مبنی بر مفاهیم هژمونی، استعاره های ورزشی و فراواقعیتبوده است اما نکته قابل توجه در مفهوم هژمونی است که پوشش خبرها در این مضمون برای هر دو جنس انجام شده است با این تفاوت که حمایت خبری از بانوان بیشتر اعلام محرومیت های زیرساختی جهت تمرین در قبل از اعزام به مسابقات یا کمبود امکانات یا تجهیزات برای فرد ورزشکار در هنگام برگزاری مسابقات و ... می شود در حالیکه پوشش خبری برای ورزشکاران مرد شامل اختصاص امتیازات ویژه و تشویق بابت تلاش ها در عرصه رقابت با حریفان حتی در حالیکه به نتیجه مطلوب مدنظر نرسیدند پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تطبیقی سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل)
    دانش شناسی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1401
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم سواد اطلاعاتی، ارزیابی، مقایسه و تعیین جایگاه میزان سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم‌ شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 و همچنین تأکید بر ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی در میان دانش آموزان به منظور درک و تشخیص نیازهای اطل چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم سواد اطلاعاتی، ارزیابی، مقایسه و تعیین جایگاه میزان سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم‌ شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 و همچنین تأکید بر ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی در میان دانش آموزان به منظور درک و تشخیص نیازهای اطلاعاتی، ارزیابی و استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی، تولید دانش و یادگیری مادام العمر است.روش پژوهش: این پژوهش به روش تحقیق پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانش آموزان دبیرستان‌های دوره دوم دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400- 1399 می‌باشد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران396 نفر بدست آمد که برای دقت و اطمینان از نتیجه پژوهش، 400 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 5/48 درصد از دانش آموزان درک بالایی از نیاز اطلاعاتی خود دارند و مهارت دانش آموزان مورد بررسی با میانگین 7/43 درصد در درک درست نیاز اطلاعاتی بیشتر از حد متوسط است. در استفاده از اطلاعات، 5/63 درصد از دانش‌آموزان دارای مهارت بالا می‌‌باشد؛ و با توجه به میانگین3/29 مهارت دانش آموزان مورد بررسی در استفاده از اطلاعات بیشتر از حد متوسط است.نتیجه گیری: نتایج بررسی حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار میان سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های دوره دوم دولتی شهر اردبیل، بالاتر بودن سطح سوادطلاعاتی دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک و وجود رابطه معنی دار میان پایگاه اقتصادی - اجتماعی دانش‌آموزان و وضعیت سواد اطلاعاتی آنان بود. پرونده مقاله