فهرست مقالات زهرا غفاری


  • مقاله

    1 - کاربرد نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد اشتراک دانش
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1398
    هدف: هدف پژوهش، تعیین کاربرد نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد رفتار اشتراک دانش بود.روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی تحلیلی با رویکرد علّی انجام شد. جامعه‌ی پژوهش ک چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش، تعیین کاربرد نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد رفتار اشتراک دانش بود.روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی تحلیلی با رویکرد علّی انجام شد. جامعه‌ی پژوهش کلیه کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان شامل کتابداران و کارکنان ستادی به تعداد 340 نفر است که 181 نفر به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه در پژوهش انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از توزیع پرسش‌نامه‌ محقق‌ساخته طراحی شده براساس نظریه‌های آیزن (1991) و کانکانهالی (2005) پس از تأیید روایی و پایایی توزیع گردید. پایایی پرسش‌نامه‌ها‌ی پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ نگرش نسبت به اشتراک دانش (80/0)، قصد اشتراک دانش (74/0)، رفتار اشتراک دانش (70/0)، رفتار برنامه‌ریزی شده (71/0) و تبادل اجتماعی (74/0) محاسبه و تایید شد. داده‌های حاصل پس از ورود در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 23 و اسمارت پی‌ال.اس با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و نیز آزمون‌ استنباطی رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد نگرش نسبت به اشتراک دانش (284/0) بر قصد اشتراک دانش و (747/0) بر رفتار اشتراک دانش و قصد اشتراک دانش (164/0) بر رفتار اشتراک دانش تأثیر معنادار مثبت دارند. همچنین نقش میانجی قصد اشتراک دانش در تأثیر نگرش نسبت به اشتراک دانش بر رفتار اشتراک دانش مورد تأیید قرار گرفت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و تبادل اجتماعی در نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر رفتار اشتراک دانش از طریق قصد اشتراک دانش کاربرد دارد. پرونده مقاله