هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی استان قم از نظر بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی p4 است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی به روش پیمایشی است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمونT) استفاده شده است چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی استان قم از نظر بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی p4 است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی به روش پیمایشی است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمونT) استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش کتابخانههای عمومی استان قم مشتمل بر 55 کتابخانه هستند، که از این تعداد 22 کتابخانه به صورت نهادی اداره می شوند و 33 کتابخانه به صورت مشارکتی با نهاد کتابخانههای عمومی همکاری میکنند. گردآوری اطلاعات از طریق سیاهه وارسی و مراجعه حضوری صورت گرفته است که سیاهه وارسی 4 کتابخانه عودت نشده است، و جامعه مورد بررسی به 21 کتابخانه نهادی و 30 کتابخانه مشارکتی تقلیل یافت. برای سنجش روایی سیاهه وارسی از نظر خواهی اساتید و مدیران کتابخانهها استفاده شده است، و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که از پایایی قابل قبولی 90/0 برخوردار است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که محصول، بها، مکان و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی کتابخانههای نهادی به ترتیب با میانگینهای (82/0)، (72/0)، (2/1)، (07/1)نسبت به محصول، بها، مکان و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی کتابخانههای مشارکتی به ترتیب با میانگینهای (50/0)، (46/0)، (77/0)، (74/0) وضعیت بهتری دارند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که بین میانگین سه عنصر محصول، بها و مکان در کتابخانههای نهادی و مشارکتی تفاوت معنادار وجود دارد. اما، بین میانگین فعالیتهای تشویقی و ترغیبی این دو کتابخانه تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین میزان بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی 4 پی در کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی تفاوت معناداری وجود دارد، و وضعیت کتابخانههای نهادی از نظر میزان بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی چهار پی با میانگین (90/53) مطلوب تر از کتابخانههای مشارکتی (67/35) است.
اصالت/ارزش:نتایج این پژوهش می تواند اطلاعاتی را فراهم آورد که زمینه ساز برنامه ریزیهای آینده باشد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی پیادهسازی نظام فایو اس در مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران به انجام رسیده است.
روش تحقیق: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی پیادهسازی نظام فایو اس در مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران به انجام رسیده است.
روش تحقیق: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی می باشد. برای سنجش دادهها از روش خی دو و آزمون میانه استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در 9/14 درصد موارد، اصلا نظام فایو اس در مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی رعایت نمیشود، در 04/12 درصد به میزان ضعیف، 8/13 درصد به صورت قابل قبول، 8/20 درصد خوب و در 3/38 درصد موارد به میزان کامل در مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران نظام فایو اس رعایت میشود.
نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد وضعیت مخزن ها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران در وضعیت مطلوبی می باشد و امکان پیاده سازی نظام فایو اس در این بخش ها وجود دارد. همچنین مدیران بخش باید نسبت به آموزش کارکنان در درک مفاهیم فایو اس علی الخصوص s5 اهتمام بیشتری نمایند.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان نقش کتابخانههای عمومی تحت نظر نهاد، در مهندسی فرهنگ جامعه در شهر تهران انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی - تحلیلی است.جامعه آماری شامل 117 کتابدار 37 کتابخانه عمومی تحت نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تهران است چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان نقش کتابخانههای عمومی تحت نظر نهاد، در مهندسی فرهنگ جامعه در شهر تهران انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی - تحلیلی است.جامعه آماری شامل 117 کتابدار 37 کتابخانه عمومی تحت نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تهران است. به علت محدود بودن جامعه، کل جامعه برای بررسی در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. به منظور انجام تحلیلهای آماری از آزمون t تک متغیری، آزمون مجذور کا و آزمون فریدمن استفاده شده است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه کتابداران، کتابخانههای عمومی در زمینه ارتقاء دانش اطلاعاتی، نگرش اجتماعی، شکلگیری هنجارهای اجتماعی، جهان بینی، علاقه و عادت به مطالعه، غنای فرهنگی، ارتقاء آموزش و فعالیتهای اجتماعی میان افراد جامعه نقش مؤثری داشته و در زمینه نگرش سیاسی، آیینهای فرهنگی، نگرش اقتصادی افراد جامعه، نقش چندانی ندارند.
نتیجه گیری: با جمعبندی نهایی نقش کتابخانهها در مؤلفههای فرهنگی میتوان نتیجهگیری کرد که کتابخانههای عمومی شهر تهران از دیدگاه کتابداران بیش از حد متوسط در مهندسی فرهنگ جامعه دارند و از بین مؤلفههای فرهنگی نام برده شده، ارتقاء دانش اطلاعاتی با میانگین رتبه 47/10 و نگرش اقتصادی با میانگین 92/1 درصد به ترتیب بالاترین و پایین ترین رتبهها را به خود اختصاص دادهاند.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی هزینه– سودمندی منابع اطلاعاتی الکترونیکی کتابخانه مرکزی دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال 2011 به انجام رسیده است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و از روش پیمایشی بهره گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از دو شیوه بسامد استفاده و چکیده کامل
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی هزینه– سودمندی منابع اطلاعاتی الکترونیکی کتابخانه مرکزی دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال 2011 به انجام رسیده است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و از روش پیمایشی بهره گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از دو شیوه بسامد استفاده و تحلیل هزینه–سودمندی که دو شیوه علمی در ارزیابی منابع میباشند استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، منابع اطلاعاتی الکترونیکی اشتراکی کتابخانه مرکزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، شامل مجلات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی دسترسپذیر از طریق سرورهای مرکزی دوازده پایگاه اطلاعاتی اسپورت دیسکاس[1]، انجمن مکانیک آمریکا[2]، انجمن عمران آمریکا[3]، انجمن شیمی آمریکا[4]، پروکوئست[5]، ساینس دایرکت[6]، اکنلیت[7]، امرالد[8]، اسکوپوس[9]، انجمن ریاضی آمریکا[10]، مؤسسه فیزیک[11]، آکسفورد ژورنال[12] در سال 2011 میباشد.
یافتهها: این تحقیق نشان داد که فراوانی میزان استفاده بر اساس شاخصهای سما[13](تعداد دانلود مقاله با فرمت پی دی اف و اچ تی ام آل و تعداد دانلود چکیده) در پایگاههای مختلف اختلاف معناداری دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در بین دوازده پایگاه موردمطالعه پایگاه ساینس دایرکت با 91 درصد دارای بالاترین میزان استفاده و پایگاه اکُنلیت با 0008/0 درصد دارای پایینترین میزان استفاده بود. هزینه–سودمندی پایگاههای مورد مطالعه نیز با یکدیگر تفاوت داشتند و مشخص شد که هزینه–سودمندی پایگاه آکسفورد ژورنال با 2201 ریال از همه بالاتر هست و هزینه–سودمندی پایگاه اکُنلیت با 24795147 ریال از همه پایینتر است.
[1]. Sport Discus
[2]. ASME
[3]. ASCE
[4]. ACS
[5]. ProQuest
[6]. Science Direct
[7]. Econlit
[8]. Emerald
[9]. Scopus
[10]. MathSciNet
[11]. IOP
[12]. OUP
[13]. سنجش منابع الکترونیکی
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد