فهرست مقالات حسینعلی جاهد


  • مقاله

    1 - تعیین اولویت ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقای اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 50 , سال 14 , زمستان 1402
    مقدمه: وضع موجود آموزش ضمن خدمت در وزارت بهداشت این که آموزش‌ها مبتنی بر الگوهای سنتی بوده و محتوای این دوره‌ها با نیازهای آموزشی کارکنان همسویی ندارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقای اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزار چکیده کامل
    مقدمه: وضع موجود آموزش ضمن خدمت در وزارت بهداشت این که آموزش‌ها مبتنی بر الگوهای سنتی بوده و محتوای این دوره‌ها با نیازهای آموزشی کارکنان همسویی ندارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقای اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.روش پژوهش: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی، از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها جزو تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی که به شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند، مصاحبه‌های نیمه ‌ساختاریافته انجام شد. روایی و پایایی مصاحبه‌ها توسط مصاحب‌شوندگان تایید و داده‌ها از طریق کدگذاری متن تحلیل شد. در بخش کمی، بعد از استخراج ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های موردنظر، پرسشنامه‌ای طراحی و بین 351 نفر از کارکنان ستاد مرکزی انتخاب‌شده به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده توزیع و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS24 تحلیل شد.یافته‌ها: در راستای تحقق هدف تحقیق، اقدامات انجام شده شامل مصاحبه با صاحب‌نظران، تحلیل محتوای مطالب از طریق کدگذاری، توزیع پرسشنامه و تحلیل داده‌ها با کمک آزمون فریدمن که در نهایت اولویت ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های استخراج‌شده مشخص گردید. مقدار میانگین رتبه با بیشترین اولویت بُعد مسئولیت‌پذیری به جای احساس وظیفه 4/3269 و مولفه جلوگیری از انزاوی شغلی 4/3153 می‌باشد.نتیجه‌گیری: یافته‌های تحقیق این که از بین ابعاد و مولفه‌های استخراج‌شده، به بُعد مسئولیت‌پذیری به جای احساس وظیفه و به مولفه جلوگیری از انزوای شغلی بیشترین توجه وجود داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی الگوی مطوب مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 63 , سال 17 , بهار 1402
    هدف: درس پژوهی، پژوهش مشارکتی معلمان در مدرسه و کلاس درس است. بر همین مبنا هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و ارائه الگوی مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه می باشد. روش: این پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با دو نوع رویکرد کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، با 12 نفر از خبرگان در چکیده کامل
    هدف: درس پژوهی، پژوهش مشارکتی معلمان در مدرسه و کلاس درس است. بر همین مبنا هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و ارائه الگوی مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه می باشد. روش: این پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با دو نوع رویکرد کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، با 12 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی مصاحبه‌های نیم‌ساخت‌یافته انجام گرفت. سپس با استفاده از تحلیل کیفی داده بنیاد، تعدادی مفاهیم استخراج و کدگذاری شاخص‌ها انجام پذیرفت. یافته ها: پارادایم‌های حاصل از تحلیل کیفی داده بنیاد عبارتند از: شاخص‌های مقوله‌ شرایط علی شامل یادگیری اجتماعی، بهسازی روابط بین افراد، تسلط بر عملکرد روانی اجتماعی، شناخت ارزش‌های اجتماعی و تقویت مهارت‌های فردی و بین فردی. شاخص‌های مقوله پدیده محوری شامل احترام و اعتماد متقابل، استقلال و همکاری میان اعضاء، تبادل و انتقال دانش، اشتیاق و الهام‌بخشی، استفاده از ارزش‌های متنوع ارزشیابی، رعایت حقوق متقابل، تکریم معلمان و تعهد و حق‌شناسی. شاخص‌‌های مقوله‌ زمینه‌ای شامل شاخص‌های تشویق و ترغیب به نوآوری، تلاش جهت ارتقاء مهارت‌ها، ارتقاء مسئولیت‌پذیری معلمان، آموزش واقع‌گرایانه، آموزش اکتشافی، آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش تفکر انتقادی. شاخص‌های مقوله مداخله‌گر شامل فقدان زیربنای آموزشی مناسب، محدودیت زمانی، عدم تطبیق استانداردها با رویکرد استاد-شاگردی نوین و نبود مشوق یا حمایت‌های سازمانی. شاخص‌های مقوله‌ راهبردها و اقدامات شامل توانمندسازی معلمان، توجه به قوانین آموزشی، تجهیزات آموزشی، ارزیابی و سنجش توانایی‌های شاگرد، تسلط علمی و سواد معلمان بر مطالب درسی، داشتن اطلاعات عمومی مناسب، کاربردی و به روز، سازمان‌دهی مطالب، تمرکز آموزش بر روی بیان دانش و اطلاعات، برقراری ارتباط و تعامل دوطرفه، رعایت استانداردهای آموزشی و به‌روزرسانی آن، استفاده از روش‌های تدریس نمایشی و توسعه فردی و اجتماعی در فراگیران. شاخص‌های مقوله‌ پیامدها شامل تربیت نیروهای متخصص، ماهر و حرفه‌ای، تقویت روحیه کارآفرینی، لذت‌بخش شدن فرآیند یادگیری، افزایش کارایی و توسعه اجتماعی و کاهش هزینه‌ها. نتیجه گیری: الگوی ارائه شده کمک می کند تا معلمان را در فرآیند طرح سؤال، برنامه ریزی، عمل، مشاهده فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گردهم آورد و به تبادل نظر، تجربه و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 19 , زمستان 1402
    این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه انجام شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شد. نمونه پژوهش برای مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تعداد 12 نفر از خبرگان فعال در حوزه مدیریت آموزشی به شناسایی شاخص‌های الگوی مدیریت د چکیده کامل
    این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه انجام شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شد. نمونه پژوهش برای مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تعداد 12 نفر از خبرگان فعال در حوزه مدیریت آموزشی به شناسایی شاخص‌های الگوی مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه بود که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. روایی بخش کیفی از نوع روایی سازه ای و همگرا بود و مورد تایید واقع شد. تحلیل داده‌های کیفی در این مطالعه با روش تحلیل داده بنیاد و با سه مرحله کدگذاری انجام شد. برای تحلیل محتوای کیفی از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شده است. از ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز ﮐﺪهای ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اوﻟﯿﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪند. یافته ها نشان داد پارادایم‌های حاصل از تحلیل کیفی داده بنیاد عبارتند از: شاخص‌‌های مقوله‌های زمینه‌ای: شاخص‌های تشویق و ترغیب به نوآوری، تلاش جهت ارتقاء مهارت‌ها، ارتقاء مسئولیت‌پذیری معلمان، آموزش واقع‌گرایانه، آموزش اکتشافی، آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش تفکر انتقادی. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - وظایف فرهنگی ـ اجتماعی دانشجویان از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1402

    بسیاری از دانشگاهیان، آشنایی کافی با وظایف دانشجویان از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران ندارند و مطالعه منسجم در این زمینه انجام نشده است. دانشجویان برای موفقیت در زندگی دانشگاهی و ایفای نقش ویژه اجتماعی خود، وظایف متعددی دارند. هدف این مطالعه تعیین وظایف فرهنگی-اج چکیده کامل

    بسیاری از دانشگاهیان، آشنایی کافی با وظایف دانشجویان از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران ندارند و مطالعه منسجم در این زمینه انجام نشده است. دانشجویان برای موفقیت در زندگی دانشگاهی و ایفای نقش ویژه اجتماعی خود، وظایف متعددی دارند. هدف این مطالعه تعیین وظایف فرهنگی-اجتماعی دانشجویان از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران است. به این منظور سخنرانی-های ایشان از زمان آغاز رهبری تا پاییز سال 1398 تحلیل شدهاست. منابع اصلی سخنرانی‌های امام خمینی(رضوان‌الله) شامل وبگاه گسترش آرا و اندیشه‌های امام خمینی و کتب دانشگاه و دانشگاهیان، رسالت فرهنگیان و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی؛ ... و منابع اصلی سخنرانی‌های مقام معظم رهبری، کتب روشنای علم، سایه‌سار ولایت و سخنرانی‌های مندرج در وبگاه مقام معظم رهبری بوده است. برای استخراج وظایف فرهنگی- اجتماعی دانشجویان، تعداد 28 سخنرانی از امام خمینی () و تعداد 148سخنرانی از امام خامنه‌ای () با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی شد. نتایج نشان داد که وظایف فرهنگی- اجتماعی دانشجویان شاملهویت‌بخشی و ایجاد انگیزه(93/36 درصد)؛ مطالبه و پرسشگری(55/29 درصد)؛ تحقق‌بخشیدن به مسائل(25/6 درصد)؛ مدیریت مسائل فرهنگی(52/8 درصد)؛ حضور در میدان عمل(50/12 درصد) و امید داشتن(25/6 درصد) می‌باشد.واژگان کلیدی: رهبران جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان، وظایف فرهنگی ـ اجتماعی

    پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - رابطه فرهنگ‌سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه ۱۵ شهر تهران
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرس چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۰٫) است. برای بررسی انگیزش شغلی از پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (۲۰۰۰٫) استفاده گردید. یافته‌های به دست آمده نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان (۰٫/۰٫=p و ۴۸۰٫/۰٫=r) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت؛ بنابراین با ۹۹٫% اطمینان می‌توان گفت که با بهبود فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی معلمان گروه نمونه افزایش می‌یابد و بالعکس. همچنین یافته‌ها نشان داد بین مؤلفه‌های مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف‌پذیری و مأموریتی فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. با احتساب معنی‌داری هر کدام از فرضیات تحقیق پیشنهادات کاربردی از جمله؛ برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و مؤلفه‌های آن برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش، آگاهی از نوع فرهنگ حاکم در مدارس و پیشنهادات پژوهشی از جمله؛ انجام این تحقیق به صورت کیفی در جامعه معلمان آموزش و پرورش و بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی مدارس داده شد.کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی، معلمان مدارس ابتدایی پرونده مقاله