-
مقاله
1 - تدوین الگوی کیفیت بخشی مدارس بر اساس سرمایه اجتماعی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه دوم نظریرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1399هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی کیفیت بخشی مدارس بر اساس سرمایه اجتماعی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و رؤسای انجمن او چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی کیفیت بخشی مدارس بر اساس سرمایه اجتماعی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و رؤسای انجمن اولیا مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام در سال تحصیلی 98-97 بود و تعداد 220 نفر از 55 مدرسه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه اثربخشیبود.داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار آماریSMART PLS2 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد الگوی معادلات ساختاری رابطه بین سرمایه اجتماعی با اثربخشی مدارس متوسطه دوم نظری استان ایلام از برازش مناسب برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد رابطه سرمایه اجتماعی با اثربخشی یک رابطه مثبت معنادار است . توجه به سرمایه اجتماعی می تواندگام موثری در جهت بالابردن اثربخشی مدارس متوسطه دوم نظری و به تبع آن کیفیت بخشی مدارس این مقطع باشد. واژه های کلیدی:کیفیت بخشی مدارس، سرمایه اجتماعی، اثربخشی، متوسطه نظری. پرونده مقاله -
مقاله
2 - شناسایی مؤلفههای اصلی و فرعی یک مدل کسب و کار مبتنی بر آموزش و توسعه منابع انسانی در بانک کشاورزیمطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402این مطالعه با هدف شناسایی مؤلفه های اصلی و فرعییک مدل کسب و کارمبتنی بر آموزشو توسعهمنابع انسانی در بانک کشاورزی استان خوزستان انجام شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، جهت گردآوری دادهها به تدوین سؤالات مصاحبه مبادرت ورزیده چکیده کاملاین مطالعه با هدف شناسایی مؤلفه های اصلی و فرعییک مدل کسب و کارمبتنی بر آموزشو توسعهمنابع انسانی در بانک کشاورزی استان خوزستان انجام شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، جهت گردآوری دادهها به تدوین سؤالات مصاحبه مبادرت ورزیده شد. در ادامه از پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرت 5 درجه، استفاده گردید. جامعه آماری شامل 15 نفر از خبرگان دارای زمینه علمی مرتبط و سابقه فعالیت در بانک کشاورزی به همراه مدیران و کارشناسان ارشد بانک کشاورزی بودهاند که با استفاده از روشنمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدند و با آن ها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته انجام گرفت. گام اول مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا (رویکرد ویرایش مصاحبه، تلخیص آن ها و تفسیر مفاهیم و کلمات) برای شناسایی مقولههای اصلی و فرعی پژوهش استفاده شده است. با استخراج مقولههای اصلی و فرعی پژوهش با استفاده از نتایج تحلیل کیفی محتوا و روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل نهایی ارائه گردید. در مجموع الگوی به دست آمده مشتمل بر 12 مقوله اصلی و 60 مقوله فرعی است. براساس مدل پژوهش مشخص گردید استراتژی (سبک) رهبری به عنوان زیربناییترین مؤلفه کسبوکار با رویکرد تعالی انسانی است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - ارائه راهبردهای مؤثر بر توسعه توانمندیهای کارآفرینی در مدارس ابتداییمطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401با توجه به نقش کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش، لزوم الگویی در این زمینه برای دانش آموزان ابتدایی ضروری می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونان، کارشناسان و معلمان مقطع ابتدایی در شهر بندرماهشهردر سال 99-1398 می باش چکیده کاملبا توجه به نقش کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش، لزوم الگویی در این زمینه برای دانش آموزان ابتدایی ضروری می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونان، کارشناسان و معلمان مقطع ابتدایی در شهر بندرماهشهردر سال 99-1398 می باشد که تعداد آن ها 754 نفر می باشد و با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 255 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ، برابعاد هر یک از متغیرها برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها نشان داد که شرایط علی (معلمان، روش تدریس، کتاب درسی، دانش آموزان) بر توسعه توانایی های کارآفرینی تأثیر مثبت دارد. هم چنین شرایط زمینهای (امکانات و تجهیزات، فرهنگ کارآفرینانه، جو سازمانی) بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی تأثیر معنی داری دارد اما فرهنگ کارآفرینانه بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی تأثیر معنی داری ندارد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری 24 spss و Smart PLS استفاده شد. همچنین، نتایج نیز نشان از تأثیر شرایط مداخلهگر (تحریم های اقتصادی، قوانین و مقررات، حمایت دولت، ساختار) بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی دارد. هم چنین توسعه توانایی های کارآفرینی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بر راهبردها و در نهایت راهبردها بر پیامدها (بهبود مهارت های فردی، رشد اقتصادی و کسب و کار) تأثیر مثبت دارد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - Designing and developing job fatigue scale for elementary school teachersCurriculum Research Journal , شماره 13 , سال 4 , پاییز 1402The present research was conducted with the aim of designing and developing Job Fatigue Scale for Elementary school Teachers in 2024 employing both qualitative-quantitative data. In the qualitative phase, official documents and opinions from experts in this field were u چکیده کاملThe present research was conducted with the aim of designing and developing Job Fatigue Scale for Elementary school Teachers in 2024 employing both qualitative-quantitative data. In the qualitative phase, official documents and opinions from experts in this field were used to obtain the basic structure of the tool, and in the quantitative section, the basic structure of the tool was given to samples of three target communities in three stages to check the validity and reliability of the tool. The findings of the qualitative section showed 51 effective components in reducing job fatigue, based on which the initial pool was prepared with 81 items. The Holsti's coefficient of reliability was 0.864 and the results of the content validity investigation led to the removal of 29 items. Therefore, a 52-item questionnaire was formed based on the qualitative and quantitative data. Consequently, using factor analysis and Cronbach's alpha coefficient led to the removal of 7 items from the final form. Finally the structure of 45 items with 4 educational-psychological, psychological, behavioral-organizational and managerial-organizational factors was confirmed. Among the 4 factors affecting job fatigue, the educational-psychological factor took the first rank and then the psychological, behavioral-organizational and management-organizational factors took the second to fourth ranks respectively. In general, considering the validity and reliability of the developed model, it can be used to evaluate the level of job fatigue of primary school teachers. پرونده مقاله -
مقاله
5 - تدوین الگوی کیفیت بخشی در آموزش و پرورش بر اساس سرمایه اجتماعی و کارایی درونینوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 17 , زمستان 1400هدف پژوهش، تدوین الگوی ساختاری کیفیت بخشی بر اساس سرمایه اجتماعی و کارایی درونی در مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و رؤسای انج چکیده کاملهدف پژوهش، تدوین الگوی ساختاری کیفیت بخشی بر اساس سرمایه اجتماعی و کارایی درونی در مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و رؤسای انجمن اولیا مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام در سال تحصیلی 98-97 بود و تعداد 220 نفر از 55 مدرسه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی و شاخص کارایی درونی بود. داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart pls2 تحلیل شد. نتایج نشان داد الگوی معادلات ساختاری رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارایی درونی مدارس مذکور از برازش مناسب برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد رابطه سرمایه اجتماعی با کارآیی درونی مثبت یک رابطه مثبت معنادار است و رابطه سرمایه اجتماعی با کارآیی درونی منفی یک رابطه منفی و معنادار است. این یافته ها حاکی از آن است که توجه به سرمایه اجتماعی می تواندگام موثری در جهت بالابردن سطح کارایی درونی مثبت و کاهش کارایی درونی منفی مدارس متوسطه دوم نظری باشد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - اعتباریابی الگوی ارتقاء مدیریت کیفیت آموزش مدارس شهرستان اهوازنوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 74 , سال 19 , بهار 1403پژوهش درباره کیفیت آموزش در مدارس از جمله مهمترین مسائلی است که از یک سو بازخورد مناسب برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی، تصمیمگیریهای اساسی و برنامهریزیهای راهبردی در اختیار مسئولان و دستاندرکاران آموزش و پرورش قرار می دهد و از سوی چکیده کامل
پژوهش درباره کیفیت آموزش در مدارس از جمله مهمترین مسائلی است که از یک سو بازخورد مناسب برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی، تصمیمگیریهای اساسی و برنامهریزیهای راهبردی در اختیار مسئولان و دستاندرکاران آموزش و پرورش قرار می دهد و از سوی دیگر، دبیران با آگاهی از کیفیت عملکرد خود در جریان تدریس قادر خواهند بود به اصلاح شیوهها و روشهای آموزشی و در نتیجه، افزایش کیفیت تدریس خود بپردازند. بنابراین، هدف از این پژوهش تدوین الگوی ارتقاء کیفیت مدارس متوسطه شهرستان اهواز با استفاده از روش داده بنیاد بود. روش پزوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. در مرحله اول مطالعه کیفی با رویکرد نظریه زمینهای با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 25 نفر از متخصصین حوزه مورد بررسی انجام شد و در مرحله بعد و به منظور اعتباریابی الگو به دست آمده پرسشنامهای در اختیار 18 نفر از متخصصین این حوزه قرار گرفت. همچنین اعتباریابی الگو با استفاده از روش اعتبار محتوایی لاوشه بوده است.ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که اعتبار آن با روایی صوری و پایایی نیز با روش ضریب توافق بین کدگذاران انجام شد که مقدار آن 90/0 حاصل شد. نتایج تحلیل و اعتباریابی الگو در 5 بعد اصلی عبارت است از: شرایط علّی با 1 مقوله اصلی و اعتبار 94/0، شرایط زمینهای با 2 مقوله اصلی و اعتبار 88/0، شرایط مداخلهگر با 2 مقوله اصلی و اعتبار 85/0، راهبردها با 2 مقوله اصلی و اعتبار 80/0 و پیامدها با 2 مقوله اصلی و اعتبار 70/0 یافتههای پژوهش نشان داده است که الگو ارتقا کیفیت آموزش در مدارس شهر اهواز از اعتبار خوبی برخوردار بوده است.
پرونده مقاله