فهرست مقالات محمدرضا کرامتی


  • مقاله

    1 - شناسایی راهکارهای اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی به‌منظور پرورش مهارت‌های رهبری دانش¬آموزان دوره ابتدایی از طریق فراترکیب و گروه‌ کانونی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 78 , سال 20 , پاییز 1402
    اگرچه مطالعات قبلی چالش‌های اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی را برجسته کرده‌اند، اما کمتر به راهکارهای اجرای آن به‌منظور پرورش مهارت‌های رهبری دانش آموزان پرداخته‌اند از سوی دیگر مطالعات نشان داده که مهارت‌های رهبری را می‌توان به کودکان آموزش داد اما به‌روشنی آشکار نکرده‌ان چکیده کامل
    اگرچه مطالعات قبلی چالش‌های اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی را برجسته کرده‌اند، اما کمتر به راهکارهای اجرای آن به‌منظور پرورش مهارت‌های رهبری دانش آموزان پرداخته‌اند از سوی دیگر مطالعات نشان داده که مهارت‌های رهبری را می‌توان به کودکان آموزش داد اما به‌روشنی آشکار نکرده‌اند که چگونه این اتفاق می‌افتد. هدف مطالعه حاضر ترکیب نتایج مطالعات ملی و بین-المللی به‌منظور پر کردن این شکاف تحقیقاتی است. در این مطالعه از روش سندلوسکی و باروسو استفاده شد. براساس فراترکیبی از 43 مطالعه داخلی (1401-1391) و خارجی (2022-2001)، راهکارهای اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها از طریق نرم‌افزار اطلس تی کدگذاری شد. به‌منظور تکمیل، اصلاح و روایی داده‌ها نیز از روش گروه‌های کانونی استفاده شد. براساس نتایج مطالعه حاضر بهبود عناصر برنامه¬درسی نظیر امکانات، موضوعات درسی، محیط یادگیری، معلم و دانش¬آموز و بهبود نگرش دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان می‌تواند زمینه¬ پرورش مهارت‌های رهبری در دانش¬آموزان را فراهم سازند. نتایج حاکی از برجسته بودن برخی از مهارت‌ها نظیر خلاقیت، حل مساله، اعتمادبه‌نفس، سازگاری، همدلی، انتقادپذیری، مسئولیت‌پذیری بود. برخی از مهارت‌ها نیز نظیر سازگاری، انتقادپذیری ابعاد تازه¬ای از مهارت‌های رهبری را آشکار کردند و توانستند سهمی در پرورش دانش این حوزه ایفا کنند. بر اساس این یافته‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که پرورش مهارت‌های رهبری از طریق رویکرد یادگیری مشارکتی در فعالیت‌های آموزشی در محیط کلاس قابل‌اجرا است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مروری نظام‌مند بر مؤلفه‌های مرتبط با یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی ایران
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 19 , تابستان 1401
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و تعیین مؤلفه‌های مرتبط با یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی ایران است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوۀ گردآوری یافته‌ها کیفی و با استفاده از روش مطالعۀ اسنادی و شیوۀ مروری نظام‌مند انجام شد. برای تحقق هدف مذکور به‌ مرور و منظم گسترۀ پیشین چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و تعیین مؤلفه‌های مرتبط با یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی ایران است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوۀ گردآوری یافته‌ها کیفی و با استفاده از روش مطالعۀ اسنادی و شیوۀ مروری نظام‌مند انجام شد. برای تحقق هدف مذکور به‌ مرور و منظم گسترۀ پیشینۀ تحقیق (در بازه زمانی 1390 تا 1400) در میان پژوهش‌های منتشرشده در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی نظیر جهاد دانشگاهی، مگ ایران و نورمگز پرداخته شد. سپس بر اساس ملاک‌هایی مانند عنوان پژوهش، چکیده و محتوای آن‌ها، در نهایت از بین 543 پژوهش، 32 مورد انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. برای تعیین اعتبار پژوهش از ابزار برنامۀ مهارت‌های ارزیابی اساسی گلین و همکاران (2006) و پایایی آن نیز با استفاده از روش توافق بین دو کدگذار (پژوهشگران و متخصصان حوزۀ یادگیری الکترونیکی و یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی) بررسی و با مقدار کاپای 757/0 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از مرور نظام‌مند منجر به شناسایی 17 مفهوم شد که در قالب 5 مؤلفه طبقه‌بندی شد. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های مرتبط با مدرس (دانش، نگرش و مهارت‌های مورد نیاز)، فراگیر (دانش، نگرش و مهارت‌های مورد نیاز)، راهبری کلاس درس (تعامل، روش‌های یادگیری، روش‌های یاددهی، ارزشیابی، محتوا)، سازمان و مدیریت (منابع مالی، منابع اطلاعاتی، فرهنگ‌سازمانی) و فناوری (نرم‌افزار، سخت‌افزار و زیرساخت) در این مطالعات، موردتوجه بیشتری قرار گرفته‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی ابعاد و مولفه‌های ارتقاء پایداری ملی موثر بر مدیریت علم دانشگاه، طراحی مدلی براساس پژوهش پدیدارنگارانه
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400
    این تحقیق از نظر هدف کاربردی؛ از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی‌- پیمایشی و از نظر ماهیت داده‌ها آمیخته از نوع اکتشافی انجام شده است. رویکرد پژوهش در بعد کیفی با بهره گیری از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی پژوش 17 نفر از اساتید و اعضای هی چکیده کامل
    این تحقیق از نظر هدف کاربردی؛ از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی‌- پیمایشی و از نظر ماهیت داده‌ها آمیخته از نوع اکتشافی انجام شده است. رویکرد پژوهش در بعد کیفی با بهره گیری از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی پژوش 17 نفر از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند. در بخش کیفی تحقیق، داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری شده و برای بررسی صحت یافته ها از روش بررسی توسط اعضاء استفاده شد. داده های حاصل از بخش کیفی با کاربست کدگذاری تحلیل محتوا در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. همچنین در مرحله کمّی پژوهش، براساس معیارهای استخراج شده از مرحله کیفی به طراحی پرسشنامه پرداخته شده و با استفاده از فرمول کوکران از تعداد 514 نفر از اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با روش نمونه گیری خوشه‌ای مطالعه به عمل آمده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS و در قالب روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مأموریت گرایی پژوهش، حاکمیت نورآوری علمی، مسئولیت اجتماعی، تقویت توان تاب آوری و اثر بخشی پژوهش ها، جزء ابعاد و مولفه های تبیین کننده ارتقای پایداری ملی موثر بر مدیریت علم دانشگاه می باشند و مدل اندازه‌گیری ارائه شده برای شناسایی مولفه های مذکور از کیفیت لازم برخوردار است. پرونده مقاله