مطالعات اسلامی ایرانی خانواده
,
شماره10,سال
3
,
زمستان
1402
هدف پژوهش حاضر پیشبینی آشفتگی زناشویی براساس طرحوارههای هیجانی با میانجیگری پرخاشگری ارتباطی در زوجین جوان بود. این پژوهش به روش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زوجین جوان ناحیه 1 و2 شهر ارومیه در سه ماهه اول سال 1401 بود. تعداد نمونه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر پیشبینی آشفتگی زناشویی براساس طرحوارههای هیجانی با میانجیگری پرخاشگری ارتباطی در زوجین جوان بود. این پژوهش به روش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زوجین جوان ناحیه 1 و2 شهر ارومیه در سه ماهه اول سال 1401 بود. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول گرین(1991) 186 نفر مشخص شد که به روش تصادفی انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای آشفتگی زناشویی ویسمن و همکاران(2009)، طرحوارههای هیجانی لیهی(2002) و پرخاشگری ارتباطی نلسون و کارول(2006) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد طرحوارههای هیجانی بر آشفتگی زناشویی اثر مستقیم و معنادار دارد. پرخاشگری ارتباطی بر آشفتگی زناشویی اثر مستقیم مثبت و معنی دار دارد. اثر طرحوارههای هیجانی غیرانطباقی بر پرخاشگری ارتباطی مثبت و اثر طرحوارههای هیجانی انطباقی بر این متغیر منفی میباشد. اثر غیرمستقیم طرحوارههای هیجانی غیرانطباقی بر پرخاشگری ارتباطی مثبت و اثر غیرمستقیم طرحوارههای هیجانی انطباقی بر این متغیر منفی میباشد. بنابراین آشفتگی زناشویی را بر اساس طرحوارههای هیجانی و با میانجیگری پرخاشگری ارتباطی در زوجین جوان میتوان پیشبینی کرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و جهتگیری هدف در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 13000 دانشجو بودند که بر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و جهتگیری هدف در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 13000 دانشجو بودند که بر اساس فرمول کوکران از میان آنها 400 دانشجو با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی (دسی و ریان، 2000)، مقیاس تجدیدنظرشده جهتگیری هدف (الیوت و موریاما، 2008) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (اسکافیلی و همکاران، 2002) بود. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که نیاز به خودمختاری، شایستگی و ارتباط و جهتگیری هدف تسلطی گرایشی، تسلطی اجتنابی، عملکردی گرایشی و عملکردی اجتنابی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و جهتگیری هدف بهطور معنیداری توانستند 63 درصد از تغییرات اشتیاق تحصیلی را پیشبینی کنند (05/0>P) که در این پیشبینی متغیرهای نیاز به شایستگی و اهداف عملکردی گرایشی و اجتنابی اثر معناداری نداشتند (05/0<P). بنابراین، برای بهبود اشتیاق تحصیلی دانشجویان میتوان نیازهای اساسی روانشناختی را ارضا کرد و هر یک از جهتگیریهای هدف را آموزش داد که ارضای نیاز به خودمختاری و آموزش هدف تسلطی گرایشی اولویت دارد.
پرونده مقاله
هدف این مطالعه بررسی مدل رفتار مدنی تحصیلی بر اساس جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجیگری شکفتگی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی بود. در یک مطالعه همبستگی از میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1-1400، تعداد 368 نفر بر اساس جدول کرجسی و مو چکیده کامل
هدف این مطالعه بررسی مدل رفتار مدنی تحصیلی بر اساس جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجیگری شکفتگی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی بود. در یک مطالعه همبستگی از میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1-1400، تعداد 368 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل رفتار مدنی تحصیلی (گلپرور، 1389)، جو عاطفی مدرسه (پاشا امیری، 1388)، تجارب مثبت در مدرسه (فیورلانگ و همکاران، 2014) و شکفتگی تحصیلی (داینر و بیسواز- داینر، 2008) بودند. دادهها با روش تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل رفتار مدنی تحصیلی بر اساس جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجیگری شکفتگی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی برازش مناسبی دارد. همچنین، متغیرهای جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه بر شکفتگی تحصیلی و متغیرهای جو عاطفی مدرسه، تجارب مثبت در مدرسه و شکفتگی تحصیلی بر رفتار مدنی تحصیلی اثر مستقیم، مثبت و معنادار دارد. علاوه بر آن، جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجیگری شکفتگی تحصیلی بر رفتار مدنی تحصیلی اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارند (001/0>P). با توجه به نتایج، برای بهبود رفتار مدنی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی میتوان جو عاطفی مدرسه، تجارب مثبت در مدرسه و شکفتگی تحصیلی آنها را از طریق بهبود وضعیتهای مختلف مدرسه ارتقاء بخشید.
پرونده مقاله
چکیده: هدف از مطالعه حاضر گسترش و رواسازی ویراست جدید پرسش نامه شیوه های تربیتی والدینِ فرزند - پاسخ است. در این مطالعه به منظور تهیه پرسش نامه شیوه های تربیتی والدین PSQ، پرسش نامه اقتدار والدینیPAQ بوری (1991) و خرده مقیاس بی اعتنای مقیاس جهت گیری شیوه های تربیتی وال چکیده کامل
چکیده: هدف از مطالعه حاضر گسترش و رواسازی ویراست جدید پرسش نامه شیوه های تربیتی والدینِ فرزند - پاسخ است. در این مطالعه به منظور تهیه پرسش نامه شیوه های تربیتی والدین PSQ، پرسش نامه اقتدار والدینیPAQ بوری (1991) و خرده مقیاس بی اعتنای مقیاس جهت گیری شیوه های تربیتی والدینی P-SOS شفر(2000) پس از ترجمه، در مورد نوجوانان دبیرستانی 14 تا 19 سال رواسازی شد. برای ترجمه پرسش نامه ها به فارسی، روند ترجمه نظام مند استاندارد به کار گرفته شد. جهت آزمون ساختار عاملی پرسش نامه ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ویراست جدید پرسش نامه شیوه های تربیتی والدین (پدر و مادر) پرسش نامه ای قابل اعتماد برای اندازه گیری شیوه های تربیتی پدران و مادران توسط فرزندان است و این ابزار ها برای مطالعات این حوزه در زمینه های بالینی، آموزشی و پژوهشی و هم چنین مطالعات نوجوانان و جوانان از هر دو جنس مناسب است.
پرونده مقاله
هدف از مطالعه حاضر رواسازی مقیاس استعداد خیانت زناشویی برای افراد متأهل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 5100 دانشجوی متأهل زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بود. شرکتکنندگان در پژوهش 268 دانشجوی متأهل بودند که دامنهٔ سنی بین 20 تا 46 سال داشتن چکیده کامل
هدف از مطالعه حاضر رواسازی مقیاس استعداد خیانت زناشویی برای افراد متأهل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 5100 دانشجوی متأهل زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بود. شرکتکنندگان در پژوهش 268 دانشجوی متأهل بودند که دامنهٔ سنی بین 20 تا 46 سال داشتند و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برحسب گروههای آموزشی و جنسیت انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سبکهای دلبستگی (ون آدنوون، هافسترا و بکر، 2003) و مقیاس استعداد خیانت زناشویی (فریکر و مور، 2006) بود. دادهها به کمک آزمونهای آماری ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. نتایج، ساختار تک عاملی مقیاس را تأیید کرد و مشخص شد که از روایی ملاکی(p<0.01)، همسانی درونی و پایایی ترکیبی خوبی برخوردار است. همچنین یافته شد، بین نمرات استعداد خیانت زناشویی دانشجویان مذکر و مؤنث تفاوت معنیداری وجود ندارد(29/0=P). مقیاس استعداد خیانت زناشویی به واسطه داشتن روایی سازه، ملاکی، همسانی درونی مطلوب، مقیاسی قابل اعتماد برای اندازهگیری استعداد خیانت است. این ابزار جهت استفاده در زمینههای آموزشی و پژوهشی و همچنین مطالعات جوانان از هر دو جنس مناسب است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد