فهرست مقالات مینا قرباندوست


  • مقاله

    1 - مقایسه ی اثربخشی معلمان پژوهنده با سایر معلمان در آموزش و پرورش استان گیلان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1390
    این تحقیق به دنبال بررسی مقایسه ای اثربخشی معلمان پژوهنده با غیرپژوهنده استان گیلان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش تحقیق علّی- مقایسه ای و نوع آن توصیفی بود. برای رسیدن به این هدف از جامعه آماری 22128 نفره معلمان به تعداد 449 نفر (118 نفر معلم پژوهنده و 331 نفر معلم غیر چکیده کامل
    این تحقیق به دنبال بررسی مقایسه ای اثربخشی معلمان پژوهنده با غیرپژوهنده استان گیلان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش تحقیق علّی- مقایسه ای و نوع آن توصیفی بود. برای رسیدن به این هدف از جامعه آماری 22128 نفره معلمان به تعداد 449 نفر (118 نفر معلم پژوهنده و 331 نفر معلم غیرپژوهنده) در یک تحقیق که از روش های نمونه گیری شمارش کامل (برای پژوهنده ها) و تصادفی طبقه ای (برای غیرپژوهنده ها) گزینش شده بودند به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته با 40 گویه ای در طیف 4 درجه ای لیکرت استفاده شد. روایی صوری ابزار بر اساس اظهار نظر متخصصان علوم تربیتی بود و اعتبار آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح استنباطی از آزمون t با دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون آماری نشان داد که در سطح خطای 5 درصد در خصوص فرضیه های اول (دستیابی به اهداف اعتقادی)، دوم (دستیابی به اهداف اخلاقی)، پنجم (دستیابی به اهداف اجتماعی)، ششم (دستیابی به اهداف زیستی)، هفتم (دستیابی به اهداف سیاسی) و هشتم (دستیابی به اهداف اقتصادی) بین اثربخشی معلمان پژوهنده و غیرپژوهنده تفاوت معنی داری وجود داشت. اما در مورد فرضیه های سوم (دستیابی به اهداف علمی آموزشی) و چهارم (دستیابی به اهداف فرهنگی هنری) بین اثربخشی معلمان پژوهنده و غیرپژوهنده تفاوت معنی داری وجود نداشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی مقایسه ای عملکرد معلمان حق التدریس و رسمی در آموزش و پرورش استان گیلان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1390
    تحقیق حاضر با هدف مقایسه عملکرد معلمان حق التدریس و رسمی در آموزش و پرورش استان گیلان انجام شد. روش تحقیق توصیفی، از نوع علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را 2763 از معلمان حق التدریس و 19075 نفر از معلمان رسمی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1389-1388 در مدارس چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف مقایسه عملکرد معلمان حق التدریس و رسمی در آموزش و پرورش استان گیلان انجام شد. روش تحقیق توصیفی، از نوع علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را 2763 از معلمان حق التدریس و 19075 نفر از معلمان رسمی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1389-1388 در مدارس شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش استان گیلان مشغول به کار بودند. در انتخاب نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای استفاده شد که با استفاده از فرمول مورگان تعداد معلمان حق التدریس 121 نفر و معلمان رسمی نیز 257 بوده است. به منظور گردآوری داده های مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته با 58 سؤال در طیف 6 درجه ای لیکرت استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82 صدم محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح استنباطی از آزمون t با دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون آماری نشان داد که در سطح خطای 5 درصد در خصوص فرضیه های اول (امور آموزشی)، دوم (فنون کلاسداری)، سوم (امور پرورشی)، هفتم (همکاری با عوامل اجرایی مدرسه) و هشتم (شرکت در جلسات) بین دو گروه از معلمان حق التدریس و رسمی تفاوت معنی داری وجود داشت. اما در مورد فرضیه های چهارم (رسیدگی به وضعیت تحصیلی)، پنجم (ارزشیابی و امتحانات) و ششم (بهداشت جسمی- روانی دانش آموزان) بین دو گروه از معلمان مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین بر اساس نتایج فرضیه نهم تحقیق می توان گفت که بین میانگین نمرات کلاسی دانش آموزان معلمان حق التدریس با معلمان رسمی تفاوت معنی داری وجود داشت به طوری نمرات دانش آموزان دارای معلمان رسمی بالاتر از معلمان حق التدریس بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر با درماندگی آموخته شده
    زن و مطالعات خانواده , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1400
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر با درماندگی آموخته‌شده بود. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه یاز چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر با درماندگی آموخته‌شده بود. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه یازدهم مدارس شهر مراغه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 581 نفر بود که پس از اجرای پرسشنامه درماندگی آموخته‌شده کوینلس و نلسون (1988) تعداد 136 نفر از آنان دارای درماندگی آموخته‌شده تشخیص داده شد. برای نمونه‌گیری از روش هدفمند استفاده شد. بنابراین تعداد 40 نفر داوطلب واجد شرایط به‌صورت تصادفی به 2 گروه (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه گواه) تقسیم و وارد مطالعه شدند. آزمودنی‌های هر دو گروه، پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988) و اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002) را در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت مداخله آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی کرمی و همکاران (1393) قرار گرفت. سطح معنی‌داری برای همه آزمون‌ها 05/0 لحاظ گردید. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در مرحله پس‌آزمون باعث افزایش نمره خودکارآمدی تحصیلی (001/0>P) و اشتیاق تحصیلی (001/0>P) دانش‌آموزان با درماندگی آموخته‌شده در گروه آزمایش شد. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که دانش‌آموزان با درماندگی آموخته‌شده بر این باورند که رویدادها غیرقابل‌کنترل هستند. چنانچه این گروه از دانش‌آموزان در معرض آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گیرند، خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی آنان افزایش پیدا می‌کند. پرونده مقاله