گردشگری از دیرباز به عناوین مختلف مورد توجه ادیان و آموزههای دینی بوده است و در عمدۀ ادیان جهان در خصوص سفر، گردش، سیر و سیاحت سخنانی آموزنده در قالب وحی یا اسطوره سخن به میان آمده است. در همین راستا این پژوهش به منظور نقش آموزههای تربیتی ادیان توحیدی بر توسعه گردشگری چکیده کامل
گردشگری از دیرباز به عناوین مختلف مورد توجه ادیان و آموزههای دینی بوده است و در عمدۀ ادیان جهان در خصوص سفر، گردش، سیر و سیاحت سخنانی آموزنده در قالب وحی یا اسطوره سخن به میان آمده است. در همین راستا این پژوهش به منظور نقش آموزههای تربیتی ادیان توحیدی بر توسعه گردشگری پایدار شهر اصفهان به روش آمیخته انجام شده است که با اتکا بر تحلیل محتوا و کدگذاری آموزههای تریبتی ادیان توحیدی مدل نظری و الگوی پارادیمی پژوهش استخراج شد. بر همین مبنا در ارتباط با نگرش پیروان ادیان توحیدی پرسشنامهای مشتمل بر 114 پرسش 5 گزینهای انجام شده و سپس این پرسشنامه بر طبق فرمول کوکران 384 نمونه مشخص شد که با توجه به حجم میلیونی تعداد مسلمانان در اصفهان در مقابل جمعیت چند صد تا چند هزار نفری مسیحیان، یهودیان و زرتشتیها، فرمول کوکران تعداد آنها را در نمونه آماری لحاظ نمینمود، لذا به کمک روش لگاریتمی حجم نمونه تعداد 951 مشخص شد. نتایج نشان داد که میان نگرش پیروان ادیان توحیدی برساخته از آموزه های کتب مقدس و نوع دین ایشان در مورد توسعۀ گردشگری پایدار شهر اصفهان تفاوت معناداری وجود دارد. در کل نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری نشان می دهد، مناسب ترین مدل برای پیش بینی توسعه گردشگری پایدار برای پاسخگویان متدین به ادیان چهارگانه توحیدی در شهر اصفهان متغییرهای: مناسکی، اعتقادی و پیامدی است که معادله آن نشان میدهد که درصد بالایی از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود.
پرونده مقاله
ادیان همیشه در زندگی اجتماعی افراد نقش سازندهای داشتهاند و بر همین اساس میتوان نقش آنها را در پدیدههای اجتماعی بی بدیل دانست. بنابراین این پژوهش با هدف مطالعه جامعهشناختی نگرش پیروان ادیان توحیدی در مورد توسعه گردشگری پایدار شهر اصفهان به روش میکس متد انجام شده اس چکیده کامل
ادیان همیشه در زندگی اجتماعی افراد نقش سازندهای داشتهاند و بر همین اساس میتوان نقش آنها را در پدیدههای اجتماعی بی بدیل دانست. بنابراین این پژوهش با هدف مطالعه جامعهشناختی نگرش پیروان ادیان توحیدی در مورد توسعه گردشگری پایدار شهر اصفهان به روش میکس متد انجام شده است. در ابتدا به کمک روشهای کیفی تحلیل محتوا و گراندد تئوری الگوی توسعه گردشگری پایدار مبتنی بر نگرش پیروان ادیان توحیدی انجام شد و سپس با مطالعه پیمایشی برای اعتباریابی الگوی مورد نظر به کمک مدلسازی معادله ساختاری به کمک روش لگاریتمی حجم نمونه تعداد 951 مشخص شد که به جهت جلوگیری از خطاهای احتمالی و افزایش دقت 960 نمونه آماری مورد تحقیق پیمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان نگرش پیروان ادیان توحیدی برساخته از آموزههای کتب مقدس و نوع دین ایشان در مورد توسعۀ گردشگری پایدار شهر اصفهان تفاوت معناداری وجود دارد. در کل نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد، مناسبترین مدل برای پیش بینی توسعه گردشگری پایدار برای پاسخگویان متدین به ادیان چهارگانه توحیدی در شهر اصفهان متغییرهای: مناسکی، اعتقادی و پیامدی است که معادله آن نشان میدهد که 4/13 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای سه گانه فوق (متغیرهای مستقل) تبیین میشود.
پرونده مقاله
امروزه در ایران استفاده از شبکههای اجتماعی در میان جوانان به ویژه دانشجویان امری بسیار رایج است. این پژوهش به مطالعۀ تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر ماهیت ارتباطات میان فردی دانشجویان در دو محیط اجتماعی، 1) گمنشافتی (شهر اردستان) و 2) گزلشافتی (شهر اصفهان) میپردازد چکیده کامل
امروزه در ایران استفاده از شبکههای اجتماعی در میان جوانان به ویژه دانشجویان امری بسیار رایج است. این پژوهش به مطالعۀ تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر ماهیت ارتباطات میان فردی دانشجویان در دو محیط اجتماعی، 1) گمنشافتی (شهر اردستان) و 2) گزلشافتی (شهر اصفهان) میپردازد و همچنین شناختی تحلیلی از الگوی ارتباطی ایشان را ارائه مینماید. نمونه آماری تحقیق شامل 500 نفر از دانشجویان دانشگاههای هر دو شهر است. شبکههای اجتماعی مجازی امروزه در جهان از دو دَرگاه: 1) کامپیوترهای شخصی (PC)، 2) گوشیهای موبایل (فَبلِت)؛ مورد تحلیل و تفسیر قرار میگیرند. با دقت نظر در نتایج حاصل از پژوهش، مشخص گردید که استفاده کلی و بلند مدت از این شبکهها بر روابط میان فردی دانشجویان خصوصاً مابین اعضای خانواده و همچنین گروه همسالان موثر است. به مدد سهل الوصول بودن شبکههای اجتماعی تحت وب ارتباطات میان دانشجویان و اعضای خانواده آنها فزونی چشمگیر یافته است. این پژوهش چشم اندازی تامل برانگیز در راستای بررسی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی پیرامون مولفههای گمن شافت و گزل شافت درحوزه جامعه شناسی، روانشناسی و ارتباطات دیجیتالی در میان گروههای هدف را فراهم می سازد.
پرونده مقاله
تغییرات اجتماعی - فرهنگی
,
شماره4,سال
15
,
پاییز
1397
گردشگری از دیرباز به عناوین مختلف مورد توجه ادیان و آموزههای دینی بوده است و در عمدۀ ادیان جهان در خصوص سفر، گردش، سیر و سیاحت سخنانی آموزنده در قالب وحی یا اسطوره سخن به میان آمده است. در همین راستا این پژوهش به منظور سنجش نگرش پیروان ادیان توحیدی در مورد توسعه گردشگر چکیده کامل
گردشگری از دیرباز به عناوین مختلف مورد توجه ادیان و آموزههای دینی بوده است و در عمدۀ ادیان جهان در خصوص سفر، گردش، سیر و سیاحت سخنانی آموزنده در قالب وحی یا اسطوره سخن به میان آمده است. در همین راستا این پژوهش به منظور سنجش نگرش پیروان ادیان توحیدی در مورد توسعه گردشگری پایدار شهر اصفهان به روش کمی انجام شده است که با اتکا بر رویکردهای نظری موجود در ارتباط با نگرش پیروان ادیان توحیدی پرسشنامهای مشتمل بر 114 پرسش 5 گزینهای انجام شده و سپس این پرسشنامه بر طبق فرمول کوکران 384 نمونه مشخص شد که با توجه به حجم میلیونی تعداد مسلمانان در اصفهان در مقابل جمعیت چند صد تا چند هزار نفری مسیحیان، یهودیان و زرتشتیها، فرمول کوکران تعداد آنها را در نمونه آماری لحاظ نمینمود، لذا به کمک روش لگاریتمی حجم نمونه تعداد 951 مشخص شد که به جهت جلوگیری از خطاهای احتمالی و افزایش دقت 980 نمونه آماری مورد تحقیق پیمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان نگرش پیروان ادیان توحیدی برساخته از آموزه های کتب مقدس و نوع دین ایشان در مورد توسعۀ گردشگری پایدار شهر اصفهان تفاوت معناداری وجود دارد. در کل نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان می دهد، مناسب ترین مدل برای پیش بینی توسعه گردشگری پایدار برای پاسخگویان متدین به ادیان چهارگانه توحیدی در شهر اصفهان متغییرهای: مناسکی، اعتقادی و پیامدی است که معادله آن نشان میدهد که 4/13 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای سه گانه فوق (متغیرهای مستقل) تبیین میشود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد