فهرست مقالات جواد یعقوبی درابی


  • مقاله

    1 - ساختار روایی ژنه‌ای محل مناقشه: بررسی پس‌نمایی‌های کاذب در «سرگذشت تام جونز، کودک سر راهی»
    تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1401
    ساختار روایی ژرار ژنت یکی از الگوهای روایت‌شناسی است که بیشترین توجه را در میان تمامی الگوهای دیگر به خود جلب کرده است. استفاده از الگوی ژنه‌ای برای تحلیل آثار ادبی امکان بررسی بسیار دقیق اثر را برای پرژوهشگران فراهم می‌سازد. این دقت در بررسی آثار به‌قدری است که گویی نو چکیده کامل
    ساختار روایی ژرار ژنت یکی از الگوهای روایت‌شناسی است که بیشترین توجه را در میان تمامی الگوهای دیگر به خود جلب کرده است. استفاده از الگوی ژنه‌ای برای تحلیل آثار ادبی امکان بررسی بسیار دقیق اثر را برای پرژوهشگران فراهم می‌سازد. این دقت در بررسی آثار به‌قدری است که گویی نویسندگان این آثار ادبی در زمان نگارش آثار خویش ساختاری همانند ساختار روایی ژنت در دست داشته‌اند و آثار خود را مطابق قاعده‌های موجود در این الگوی روایی تنظیم نموده‌اند – که این خود مهر تایید بر جامع بودن تئوری ژنت است. در این مقاله، روایت‌شناسی ژرار ژنت از زاویه دید نسبتأ متفاوتی و در یکی از آثار برجسته دوران عطوفت در ادبیات بریتانیا به نام سرگذشت تام جونز، کودک سر راهی مورد بحث قرار گرفته است. چیرگی قواعد روایت‌شناختی ژنه‌ای در این اثر امری است غیر قابل انکار که در این مقاله از طریق خوانشی صورتگرایانه به آن پرداخته شده است. همچنین، در پژوهش حاضر، استفاده از پس‌نمایی ژنه‌ای برای اولین بار در این برهۀ تاریخی به عنوان نوعی از زمان‌پریشی و تبدیل آن به پس‌نمایی کاذب توسط هنری فیلدینگ مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر آن، این مهم که تأثیر زمان‌پریشی در چنین اثری نمی‌تواند انکار گردد نیز به اثبات رسیده است. اثر فیلدینگ نه‌تنها از تکنیک زمان‌پریشی استفاده می‌کند، بلکه شاخۀ جدیدی از آن را نیز معرفی می‌نماید که همان زمان‌پریشی از نوع پس‌نمایی کاذب است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - قراءة تاريخانية جديدة للمسرحيات الشعرية العربية المعاصرة؛ مصرع كليوباترا نموذجا
    إضاءات نقدية في الأبين العربي والفارسي , شماره 1 , سال 11 , بهار 2022
    يعتقد المؤرخون الجدد أنه يجب دراسة العمل الأدبي في سياقه التاريخي وهذا يعني أن العمل الفني، يتأثر بظروف زمانه، ويلعب دوراً في سياق معين، ویدوَّن بتأثير من الخطابات المختلفة مؤثراً بدوره فيها. كما يعتقدون أنه على الرغم من إدراكهم لتأثير العمل الأدبي على المجتمع وظروف زما چکیده کامل
    يعتقد المؤرخون الجدد أنه يجب دراسة العمل الأدبي في سياقه التاريخي وهذا يعني أن العمل الفني، يتأثر بظروف زمانه، ويلعب دوراً في سياق معين، ویدوَّن بتأثير من الخطابات المختلفة مؤثراً بدوره فيها. كما يعتقدون أنه على الرغم من إدراكهم لتأثير العمل الأدبي على المجتمع وظروف زمانه، لا يمكن أبدًا إعادة بناء الماضي كما كان، ولكنهم يعتقدون بناءً على آراء دريدا أن كل ما تبقى من الماضي هو في شكل النص ومن خلال التعامل بين النص الذي وصل إلينا من الماضي وخطاب عصرنا الحاضر، يتم تقديم مفهوم جديد لذلك النص. وفقاً لذلك، كانت القوة موجودة دائماً كعلاقة في قلب التاريخ وكانت مرتبطة ارتباطاً وثيقاً بالخطاب السائد وبقية الخطابات في كل عصر. لذلك، من خلال الأعمال المدوّنة في كل فترة، يمكن تحقيق منظور علاقات السلطة في ذلك الوقت، وبطريقة أولى، يمكن الوصول إلى معنى وهدف الكتابة إلى حد ما. قدّم أحمد شوقي في قصيدته متأثراً بظروف عصره صورة لعلاقات القوة. لفهم العمل الذي تركه لنا أحمد شوقي، تتم دراسة علاقات القوة في هذه المسرحية وفقاً للنهج التاريخي الجديد ونظريات ميشيل فوكو. يقول فوكو: حيثما توجد قوة، توجد مقاومة، ويصف المواجهة بين القوة والمقاومة بأنها عملية ثنائية متناقضة ((binary operation . في دراسة هذا العمل، تظهر مواجهة القوة بين شخصيات المسرحية - كليوباترا والرومان وكليوباترا والقيصر والعلاقات بين مصر وروما من منظور السلطة. ومن أهم إنجازات هذا البحث، إظهار تأثير علاقات القوة على مصير الشخصيات في هذا العمل، ودور المرأة في الشرق ومكانتها في العلاقات الناتجة عن القوة (السلطة). پرونده مقاله